Wiellagers

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Wiellagers

Bericht: # 172962Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik had pas achterwiellagers van mij F6 gerepareerd; niet voor de APK of zoiets maar omdat ie wat herrie maakte dacht ik dat even te doen. het wiel linksachter hoor je vooral met een bocht naar rechts. ik weet hoe dat moet, doe dat al vele jaren, kortom simpel klusje. Nu echter met dat nieuwe lager erin maakt ie nog steeds herrie. ik dacht het toch echt linksachter te horen maar ik heb dus ik heb vandaag het andere lager vernieuwd. helemaal niks verbeterd. ik begon al te twijfelen en heb de aandrijfas links maar vervangen, ik had er nog wat liggen. in de hoop dat het daar aan zou liggen maar uiteraard geen verschil. de rechtervooras heb ik dus nog niet vervangen, kan wel, er ligt nog zeker 1 goeie, maar wegens tijdgebrek kon ik dat nu niet doen.maar het geluid komt toch echt van de achterkant... kan het zijn dat het nieuwe lager al versleten was toen ik het uit de verpakking haalde? met stuurkogels en fuseekogels van QH zijn er een tijd slechte exemplaren geweest, een jaar of 5 terug maar ik dacht dat dit wel goed was nu... of doe ik wat verkeerd?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Wiellagers

Bericht: # 172964Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik heb alle vertrouwen in je Paul, maar er zijn echt mensen die uit de nieuwe lagerset enkel het conische lager vervangen en de loopring in de trommel mooi laten zitten.
Onder het motto lekker makkelijk en zo klaar.
Maar dan kun je geen resultaat verwachten.
En lekker ruim met lagervet insmeren natuurlijk.

Groet
Harry
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wiellagers

Bericht: # 172990Bericht Tweety »

D'r even van uit gaande dat je het hele lager vervangen hebt (redelijke aanname eigenlijk, 't zou me echt verbazen als dat niet zo was)
de beste manier om te kijken of een lager versleten is, is door het wiel op te krikken en dan met een slinger aan het wiel te luisteren.
En natuurlijk moet het spelingsvrij zijn, 't wil nog wel eens gebeuren dat een 'cup' toch ietsje verder kan, en dan krijg je speling en dat kan een lager vrij snel beschadigen, maar zolang ze in de verpakking zitten slijten ze normaal gesproken niet.
Geluid kan natuurlijk overal vandaan komen voor & achter en links & rechts das allemaal vrij moeilijk te beoordelen van binnen uit.
't kan natuurljk ook een remschoentje zijn wat een beetje aanloopt.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Wiellagers

Bericht: # 172997Bericht R4F6GTX Automaat »

hele lager is vervangen, vol vet gefrot, juist afgesteld, na op de krik effe rondgedraaid om te luisteren, klinkt allemaal goed maar het rijden klinkt hopeloos. is geen remmenzooi. ...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wiellagers

Bericht: # 173001Bericht Bertje »

Tsja Paul, als dat allemaal klopt dan moet het gewoon goed zijn, toch?
Vertel eens welk merk lagers je gebruikt hebt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wiellagers

Bericht: # 173014Bericht Tweety »

niet een silentbloc of een swingarm ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Wiellagers

Bericht: # 173018Bericht R4F6GTX Automaat »

volgens mij niet; het geluid kom duidelijk tijdens het rijden, vooral in een bocht naar rechts. ik ga morgen de boel maar weer eens openhalen, misschien dat ik weer wat zie.... merk lagers weet ik zo niet meer; ik heb de verpakking al weggegooid..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Wiellagers

Bericht: # 173025Bericht R4F6GTX Automaat »

ik heb de hele rechter fusee met alles er aan plus een andere aandrijfas erop gezet, niet nieuw maar uit mijn voorraad gebruikte goede onderdelen, en nu is het gezeik goed; hij maakt geen gek geluid meer. tzt nog een nieuwe fuseekogel erop, ik heb er verschillende maar natuurlijk niet die ik hebben moet... en ik heb een lekke band. de wagen stond scheef vanmorgen. ik kon geen spijker of zoiets vinden dus dan vandeweek maar es de band eraf halen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie