swingarm

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

swingarm

Bericht: # 172814Bericht Sunra »

Voor mijn huis in Spanje zoek ik daar een leuke R4. ( goede zijn hier overigens ook niet dik gezaaid) Ik begrijp dat Renault 2 versies swing armen heeft gemaakt.Van plaatstaal en van gietijzer. De eerste zouden wat meer onderhouid gevoellig zijn. Weet iemand de bouwjaren, waar de R4 met gietijzeren swing armen is geleverd?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: swingarm

Bericht: # 172815Bericht Hanz »

Spaanse viertjes hebben in de regel weinig last van roest (mijn persoonlijke ervaring), ik zou me dan ook niet zo druk maken om de zwingarmen. Als je op zoek bent naar een viertje voor dagelijks gebruik zou ik iets zoeken van rond 1985-1990 dus relatief jong. Als je iets leuks zoekt, ga dan voor een iets oudere, bijvoorbeeld het dashboard 1968-1982 in plaats van het laatste, of een met de metalen luchtklep van 1962-1977 in plaats van die van plastic. Vrijwel alle viertjes in Spanje zijn lokaal geproduceerd door FASA en die zijn behoorlijk afwijkend van de Franse. Zie mijn pagina http://allez-y.info/fasa_turismo.html voor de details.
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Re: swingarm

Bericht: # 172816Bericht Sunra »

Hanz, bedankt voor de reactie. Hoewel het hier ( Andalusie) redelijk droog is, heb ik al een paar R4 gezien, met behoorlijk slechte onderkant, :o vandaar mijn vraag. Ik heb al het overzicht gedownload met zwakke punten, wat tot nu toe erg behulpzaam is geweest! :D
Bedankt voor de link ivm afwijkende fabrikanten. Zal daar ook eens goed naar kijken. Dat er andere fabrikanten zijn geweest, houd dat ook in dat onderdelen uit Nederland bv wel eens niet kunnen passen? Welke bouwjaren hebben schijfremmen? bedankt zover.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: swingarm

Bericht: # 172818Bericht Rudolf2 »

De gegoten swingarmen roesten van binnenuit op het punt waar het gietstuk aan het stalen aseind is gelast. Dat is op geen manier te zien, totdat de verbinding breekt.
Plaatstalen hebben dit (relatief) zwakke punt niet, maar roesten aan de buitenkant natuurlijk ook.

Rudolf
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: swingarm

Bericht: # 172821Bericht Hanz »

Sunra schreef: wo mei 08, 2019 9:58 am Hanz, bedankt voor de reactie. Hoewel het hier ( Andalusie) redelijk droog is, heb ik al een paar R4 gezien, met behoorlijk slechte onderkant, :o vandaar mijn vraag. Ik heb al het overzicht gedownload met zwakke punten, wat tot nu toe erg behulpzaam is geweest! :D
Bedankt voor de link ivm afwijkende fabrikanten. Zal daar ook eens goed naar kijken. Dat er andere fabrikanten zijn geweest, houd dat ook in dat onderdelen uit Nederland bv wel eens niet kunnen passen? Welke bouwjaren hebben schijfremmen? bedankt zover.
Schijfremmen in Spanje vanaf bouwjaar 1982. Vanaf dit jaar ook de 1108cc motor, hiervoor de 813-02 met 852cc (Sierra) die meer op de 688 (Cleon) lijkt dan op de 800 (Ventoux). Verder hebben Spaanse viertjes met trommels voor meestal de grote versie, terwijl Franse kleine hebben.
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Re: swingarm

Bericht: # 172831Bericht Sunra »

Hoi Hanz. Weer bedankt. Met deze kennis ga ik dit weekend naar 2 R4 tjes kijken. De een is een hemelsblauwe R 4 tL uit 1990 De ander een beige Renault 4 F6 ( Furgeon) uit 86. Zouden goed moeten zijn. I.v.m eerdere ervaringen geen zin om 180 km te rijden, om vervolgens naar een rotte bodem te kijken Dus maar fotos opgevraagd van de zwakke plekken. Zou bij deze redelijk tot goed moeten zijn. "Probleem" (als je al van een probleem kunt spreken,) is dat een Furgeon 2 x per jaar ITV gekeurd moet worden ( Spaanse apk) APK is hier lastig EN tijdrovend ( gaat met speciale keuringsstations, en die zijn hier niet om de hoek) Oplossing is om the kijken of hij van "Furgeon" omgezet kan worden naar "Tourismo" ( 1 x jaarlijkse keuring) Andere oplossing is omzetten naar "Historico" ( historisch voertuig) Gezien de voorwaarden en leeftijd zou dat moeten lukken, maar zou kostbare aangelegenheid kunnen worden ( hoor ik nog) Jij bedankt voor de info. groeten Jaap
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Re: swingarm

Bericht: # 172832Bericht Sunra »

Rudolf2 Ook bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat er dus niet veel verschil tussen de twee draagarm producties zijn, of in elk geval, beide kunnen ( door ) roesten. Zal er met evt aankoop goed op de conditie ervan letten.
Aart
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 24, 2021 3:16 pm

Re: swingarm

Bericht: # 177378Bericht Aart »

Beste forum leden.

Ik heb een R4 met roestschade op de boven kant van de swingarm.
Dat is toch vreemd, je zou het aan de onderkant verwachten toch?
Weet iemand de oorzaak hiervan?
Zijn deze swing armen goed te repareren door de slechte stukken er uit te slijpen en er nieuwe in te lassen ?
Hoe kunnen ze het beste behandelt worden, om dit te voorkomen ?
Het is een R4 GTL van 1990.
Mvrgr Aart.
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: swingarm

Bericht: # 177406Bericht lordje »

Beste Aart, zitten er gietijzeren swingarmen onder of plaatstaal? Lassen kan wel voor alletwee typen. Goed bijwerken anders is het afkeur bij APK. Groeten Lordje
Aart
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 24, 2021 3:16 pm

Re: swingarm

Bericht: # 177428Bericht Aart »

Beste Lordje.

Het zijn stalen Swingarmen, dus goed te lassen.
De slechte stukken er uitslijpen en nieuwe 3 MM plaat er in.
Maar het verbaast mij dat de roest en gaten boven zitten en niet beneden.
Je zou zeggen, beneden is er meer kans.
Komt dit meer voor?

Mvrgr Aart.
Fred Fourgonette
Berichten: 25
Lid geworden op: za feb 29, 2020 8:02 pm

Re: swingarm

Bericht: # 177429Bericht Fred Fourgonette »

Beste aart

Ik heb een set plaatstalen swingarmen voor een 60 er jaren 4tje op reserve voor je

groet fred Fourgonette
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: swingarm

Bericht: # 177433Bericht lordje »

Wanneer veel aarde met zout langdurig op de swingarm blijft zitten kan ik me daar wel iets bij voorstellen. De auto mooi wassen en niets aan de onderkant doen helpt niet echt. En je weet niet wat er door de jaren heen mee gebeurd is. Succes verder.
Aart
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 24, 2021 3:16 pm

Re: swingarm

Bericht: # 177447Bericht Aart »

Beste Forum leden.
Heb gisteren de plaatstalen swing armen van binnen schoon gemaakt .
Deze zaten vol met zand en roest.
Met een kleine zaag de dunnen stukken er uit gehaald, hoofdzakelijk de bovenkant, de onderkant en het gedeelte waar de assteun aan zit zijn prima.
We gaan er nu netjes plaat van 3 MM inlassen een stuik las, dus geen overlapping.
De as is onder de wagen uitgehaald, we kunnen er goed bij.
Ik denk er ook over na om de kopse kanten van de draagarmen, dicht te maken en dan er een paar vetnippels er op en vet er in. Dan is het probleem van roest schade van binnen uit over.
Zijn daar ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: swingarm

Bericht: # 177452Bericht Crelesy »

Das best een ruimte om te vullen met vet. En je wilt juist de afgeveerde massa zo klein mogelijk houden. Ik zou de holle ruimtes behandelen met een penetrerende roest omvormer of iets dergelijks.
(Ik spuit alle kokers vol met een oplossing van 30% terpentine, trekt beter in, en 70% owatrol of lijnolie. Na 2 dagen uit druipen en opdrogen kan daar een vol product over. Kan bv weer owatrol zijn. Ik kijk t toch af en toe na)
Er zijn legio methodes om t roesten daar te stoppen en beschermen. Ook waar je met je staalborstel etc niet bij kan.
Ik zou vet vooral gebruiken waar t voor bedoeld is. Als t niet lekker werkt kan je er niet makkelijk iets anders meer mee door de vetlaag.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: swingarm

Bericht: # 177453Bericht Crelesy »

Ik zou t overigens vooral niet opsluiten. Op een of andere manier komt er bijna altijd toch vocht in. Beschermen en jaarlijks controleren is altijd beter dan.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie