Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Bericht: # 171126Bericht Rutger-peer »

Beste medeforummers,

Bij mijn restauratie in 2010-2012 heb ik de achterwiellagers van mijn GTL uit 1984 uiteraard ook vervangen. Ondertussen was het linker exemplaar weer aan vervanging toe. Ik heb toen een set besteld en deze gemonteerd. Bij het monteren (vlak voor de APK) viel mij op dat het binnenste lager niet tot de aanslag op de astap wilde. Ik heb toen de boel weer in elkaar gezet om er later maar eens een keer weer naar te kijken. Even tussendoor: er bestaat een ander topic over de exacte montagevolgorde van de achterwiellagers: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... standsring. Binnen dat topic bestaat wat onduidelijkheid, ik geloof dat dat hieronder ook wel helder wordt.


Dus, gister heb ik de boel weer uit elkaar gehaald en bij het verwijderen van het binnenste lager zag ik een verschil tussen de binnenringen van het oude en nieuwe lager. Uiteraard zie je hier een incompleet lager, gewoonlijk zitten hier rolletjes en een buitenring omheen. De gruwelijke staat van de ringen komt door het doorslijpen van de ringen om ze er af te krijgen, klik op de foto's voor groter exemplaar):

Afbeelding

Zoals jullie zien heeft de linker binnenste ring (bij Harry gekocht in 2011) een afgeronde rand aan de binnenzijde, de rechter heeft dat niet. Hieronder een foto van de astap, waarbij je kunt zien dat de rand waar het lager tegenaan hoort niet helemaal haaks loopt, maar afgerond is (negeer rode pijl):

Afbeelding

Kluwer zegt het volgende:

Afbeelding

Deze tekening slaat echter op oudere modellen, in de aanvulling achterin het boek (bedoeld als aanvulling op het boek, voor de modellen vanaf 1983) staat niet precies hoe dit bij de auto's vanaf 1983 zit. In deze tekening zie je een soort van vetkeerring, een afstandsring en dan het binnenste conische lager, respectievelijk nr. 8, 7 en 6.

Deze afstandsring nr. 7 lijkt mij van hetzelfde type als die ik vond in mijn voorophanging: een ring met afgeschuinde rand, die de "ronding" in de astap (in de voorophanging is dit de astap die van de naaf in de fusee komt door de binnenringen van de lagers) opvangt. In de eerste van de twee onderste foto's zie je deze ring zoals die in de voorophanging bestaat liggen op de naaf van de voorophanging (let op afgeschuinde rand) en op de tweede van de onderste twee foto's zie je hem (met afgeschuinde rand naar beneden) op de astap van de naaf liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de 'nieuwere' modellen (vanaf 1983) lijkt deze ring echter niet te bestaan in de achterophanging. Dit wordt bevestigd door het Renault onderdelenboek. In de foto zie je de nieuwe constructie, waarbij we in plaats van nr. 8 in het Kluwer-tekeningetje een ring met loopvlak zien voor de rubberen afdichtflens die in de remtrommel komt. In de foto van betreffende tekening in het onderdelenboek hieronder zijn dit respectievelijk nr. 6 (afdichtring, die altijd stuk gaat als je er een poelietrekker achter zet bij het verwijderen van de lagers, als je het op die manier doet) en nr. 5.

Afbeelding


Mijn GTL heeft remtrommels nr. 14, niet nr. 1. Ik weet niet welk model R4 is uitgerust met type 1, maar klaarblijkelijk krijgen ze dezelfde lagers.

Ter verduidelijking, mat de afdichtring nr. 6 bedoel ik deze (juist, die is bij mij beschadigd, maar het loopvlak voor de rubberen ring is nog glad):

Afbeelding

Met afdichtflens nr. 5 bedoel ik deze ring met (in dit geval blauwe) rubber flens die je los kunt vervangen:

Afbeelding

Ik ben benieuwd wie dit probleem eerder heeft meegemaakt: lagers met niet-afgeronde binnenringen die dus dan niet helemaal 'aan' willen op het pasvlak van de asstomp. Ik ben ook benieuwd of iemand met een GTL toch zulke afstandsringen nr. 7 heeft? Daarnaast zou ik graag weten wie weet waar ik de lagers met afgeronde binnenschaal kan bestellen?

Groeten,

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Bericht: # 171131Bericht Bertje »

Ha Rutger, zelf gebruik ik lagers met afgeronde binnenringen, die heb jij dus ook nodig. Een lager met niet-afgeronde binnenring op een naaf met ronding kloppen lijkt me geen goed idee: de positionering van de binnenring is dan onderbepaald, je heb dus kans dat deze net niet helemaal recht op de as zit, waardoor het lager onevenredig hard gaat slijten.

De ronding in de naaf opvangen met zo'n vulring lijkt me een prima alternatief, je moet dan wel even nakijken of de totale hoogte van lager + ring hetzelfde is al bij zo'n lager met afgeronde binnenrand. Zo niet, dan kom je misschien in de knoei met dat vetrubber (kier te groot/klein voor het rubben om z'n werk te doen).

De lagers die ik zelf op voorraad heb zijn NOS, maar hier vind je ze ook, mét afgeronde binnenringen: https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... (C-D).html

Overigens verbaast het me dat je lagers nu al versleten zijn. Heb je er voldoende vet van het juiste type in gedaan? Lagervet van de fietsenmaker is niet goed genoeg (kan de hoge toerentallen en grotere belasting van een autowiel niet aan).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Bericht: # 171132Bericht Rutger-peer »

Ha Bertje,

Thanks voor je reactie. Wat jij beschrijft is precies het probleem: op die manier wil ik niet rondrijden. Ik had alleen nog niet begrepen dat dat verschil bestond bij lagers, je hoort er ook nergens iets over. Pas bij demontage kwam ik er achter dat het lager verschilde van een oudere ring die ik nog had met betrekking tot de ronding van de aansluitring. Juist omdat ik nog nooit van dat verschil had gehoord leek het me handig om ook anderen er op te wijzen, want ik ben ondertussen een aardig doorgewinterde R4-sleutelaar en als ik dat nooit eerder heb meegemaakt leek me de kans groot dat anderen dat ook niet hebben.

Kluwer is onduidelijk over het gebruik van zo'n afstandring, wanneer die er wel of niet tussen hoort. Hij zegt niets over dat die na 1983 niet meer gebruikt wordt, al laat het onderdelenboek dat impliciet wel zien (dat die ring vervalt). Ik ben er dus niet helemaal 100% zeker van of die ring nu vervalt na 1983 of niet, en of die nou wel of niet hoort bij mijn auto. Ik was dus benieuwd of anderen die ring gebruiken/hebben of niet. En dat heeft inderdaad invloed op de afdichting.

De link die jij geeft zijn exact de lagers die ik heb gekocht, en die dus niet helemaal passen... Renault4onderdelen.nl heeft dit ondertussen opgelost, dus je kunt dit gewoon bestellen!, ik heb ondertussen contact opgenomen met de man achter Renault4Onderdelen.nl. Ik heb overigens bijzonder goede ervaringen met deze webwinkel, dus daar komen we vast en zeker uit.

En wat betreft slijtage: nee hoor, ik heb uiteraard gewoon lithiumvet in de lagers. Denk dat er ooit remvloeistof bij de lagers is gekomen toen ik een lekke remcilinder had, dus dan kan het wel gebeuren dat zo'n lager slecht wordt.
Laatst gewijzigd door Rutger-peer op do okt 25, 2018 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Bericht: # 171133Bericht Jan1962 »

Hallo Rurger,
Ik heb vorig jaar de gehele achteras van mijn gtl van 84 vervangen (met hulp). Ik had hetzelfde setje lagers gekocht als jij en inderdaad deze pasten toen niet. We gingen er van uit dat de as van een ouder bouwjaar was, en dat het daarom niet wou passen. Gelukkig waren de "oude" lagers nog goed, dus hebben we die maar gebruikt.
Nu ik jouw verhaal lees, denk ik dat we hetzelfde probleem hebben.
Ik ben benieuwd naar de oplossing, want ik zal er toch een keer nieuwe lagers op moeten zetten.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Bericht: # 171136Bericht Rutger-peer »

Kijk eens aan. Laten we hopen op meer bevindingen van andere medeforummers. Mocht ik antwoord krijgen van de verkoper, dan laat ik het ook weten.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Bericht: # 171145Bericht Tweety »

Volgens mij heb mijn lagers gewoon bij de brezan gehaald en toen ik een week later bij de lokale lagerboer was voor een trekker zei die meteen dat ie ze ook wel had, van SKF nog wel.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Bericht: # 171149Bericht Rutger-peer »

Bij mister-auto bieden ze bijvoorbeeld deze lagers aan van SKF, in de beschrijving worden de juiste OEM-nummers van Renault genoemd voor deze onderdelen ( 7903090266 en 7903090267):

https://www.mister-auto.nl/wiellager/sk ... _t=default

Via de SKF-site heb ik de installatie-handleiding voor deze lagers gevonden:

https://www.vsm.skf.com/images/products ... 537928.PDF

Je kunt daar zien dat ze geen rekening houden met een afgeronde rand. Ook wordt er daar een keerring in de trommel getikt, in plaats van die afdichtflens zoals ik die ken bij de GTL. Het gaat hier dus om het oude type lagers, al worden de nieuwe OEM-nummers aangehaald. Goed op letten, dit soort dingen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen

Bericht: # 171171Bericht Rutger-peer »

Nou, het mysterie is min of meer opgelost:

Ik heb contact gehad met Jan-Willem van Renault4onderdelen.nl. Zoals altijd een perfecte reactie en perfecte service:

Jan-Willem is zijn voorraad gaan checken en het blijkt dat de leveranciers momenteel met het verkeerde lager aan komen zetten (rechte hoek). hij heeft er verschillende geprobeerd en nog wat aanvragen uit staan.

Als oplossing heeft hij meteen rechtstreeks bij een Renault-OE-leverancier besteld om in ieder geval per direct de juiste lagers te kunnen leveren. Als je nu bij hem bestelt krijg je dus gewoon het juiste lager.

Om mijn probleem ook direct op te lossen heeft hij uit zijn eigen referentievoorraad direct een juist lager naar mij opgestuurd. Dat vond ik bijzonder galant van hem, en ik heb eerder dergelijke service van hem gehad, waarbij hij een toplager voor me heeft opgespeurd terwijl dat niet op zijn site stond en direct heeft opgestuurd en ik achteraf kon betalen.

Hoe dan ook, de lagers met de 'rechte' randen zijn dus niet correct!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie