drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168505Bericht BVDP »

Ik heb in een ander draadje hier mijn motorrevisie (met de bijkomende problemen) gepost.
1)Ik heb tijdens dat proces tweemaal de drijfassen moeten demonteren. Hier op het forum wat erover op gezocht en blijkbaar kan het zonder de onderste kogels los te maken. Ik heb het geprobeerd maar kom er niet uit. De drijfas komt net niet los en ik meen dat je ook veel kans hebt dat je de dichtingsringen in de versnellingsbak gaat beschadigen omdat je de as zo moet 'plooien'. Ook geprobeerd om de onderste kogel los te maken met de drie bevestigingsboutjes maar dat lukt ook niet om dat een ervan een draadstuk op de ophanging is. Kan iemand hier uitleggen hoe het wel kan? Is er een verschil tussen het demonteren van de drijfas bij trommel en schijfrem?
2)Verder zie ik altijd bij programma's als Wheeler Dealers dat ze de kogels los maken door er met twee hamers op te slaan. Lukt altijd bij Edd. Is me ooit één keer gelukt en ik probeer het telkens. Is er een speciale techniek voor of waar moet je op letten? Wordt het conisch stuk niet beschadigd en onrond door er met hamers op te slaan? Waarschijnlijk hamer ik niet hard genoeg of zo omdat ik beschadigingen vrees. Meestal draait het dus uit op een vork te gebruiken en moet het kogelscharnier dus vervangen worden. Bij de laatste demontage ging het om nieuwe en maak ik daar wel zonde van.

groet, Bart
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168506Bericht BartF7P »

1) Ik maak zelf altijd de bovenste kogel los, als je ook de bout waarmee de bovenste draagarm tegen het chassis zit even los zet, zit er veel minder spanning op dit onderdeel dan op de onderste draagarm.

Niet vergeten dat je deze bout pas mag vastzetten als je 4'tje weer met 4 wielen en met rijklare lading op de grond staat. Anders zijn je silent-blocks er binnen de kortste keren aan.

Zelf heb ik enkel nog maar aan 4'tjes met schijfremmen vooraan gewerkt dus over de modellen met trommelremmen kan ik mij niet uitspreken.

2) Deze manier werkt meestal het beste, en dat conisch stuk ga je nog niet zo snel beschadigen. gewoon even doormeppen zodat je de conische passing laat "schrikken". Nu werkt het ook niet altijd bij mij, maar op de één of andere manier krijgt mijn grootvader van 86 jaar letterlijk elke rotule op deze manier los.

En ja er is altijd een verschil tussen TV en echt. Ik vermoed dat ze voor Wheeler Dealers eerst elke bout eens los en vastgezet hebben, en voorzien van voldoende kruipolie voordat de camera's er bij te pas komen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168507Bericht Bertje »

Mij is het nooit gelukt aandrijfassen te verwijderen met de onderste fuseekogels nog vast. Het kan misschien als je het blok licht uit z'n rubbers tilt met een krikje en het naar de andere kant trekt, zodat je net iets meer zijdelingse ruimte hebt.
BVDP schreef: Wordt het conisch stuk niet beschadigd en onrond door er met hamers op te slaan?
groet, Bart
Denk dat je vooral kans hebt de schroefdraad te beschadigen, als de draad wat vervormt klopt de spoed niet meer.

Met een goed passende fuseekogeltrekker krijg je de boel zonder schade los. Je doet jezelf een lol door voor montage een klein beetje lagervet op de schroefdraad en het conische deel vd pen te smeren, dan wil de boel de volgende keer ook weer los.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168510Bericht BartF7P »

Bertje schreef:Mij is het nooit gelukt aandrijfassen te verwijderen met de onderste fuseekogels nog vast. Het kan misschien als je het blok licht uit z'n rubbers tilt met een krikje en het naar de andere kant trekt, zodat je net iets meer zijdelingse ruimte hebt.
Heb jij misschien een R4 met trommelremmen? Want bij mij lukt het prima met enkel de bovenste fuseekogel en de stuurstang te lossen, en het motorblok nog gewoon vast.

Met een fuseekogeltrekker zijn mijn ervaringen dan weer minder. Ooit eens een exemplaar van het Merk Hazet aangeschaft en daarmee de stuurkogels van een Clio 1 willen loszetten... Met als resultaat dat de fuseekogeltrekker met een knal stuk brak, en de kogel nog steeds vast.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168511Bericht RVIER »

heren

demonteren van de aandrijfassen kan bij gedemonteerde bovenfusee en stuurkogel inderdaad net (ook met schijfremmen).
Je moet wel de (MET DE HAND) de aandrijfas samendrukken en dan lukt het net. Uit mijn hoofd moet je de fusee zoveel mogelijk (naar voren) naar buiten draaien.

Ik heb een kogelwip van Hazet en het lukt bij mij het lossen van de conussen bijna altijd. Moer lossen maar wel nog enkele gangen op de draad. Kogelwip erop, aandraaien op spanning en dan met twee hamers op de zijkant slaan om hem los te laten schrikken.

Ik heb eens ooit de koppeling vervangen van een R4 850 uit 72, door de aandrijfassen alleen aan de bakzijde los te maken (pen eruit) daarna door de motor/bak naar links respectievelijk naar rechts te bewegen (met enig geweld kon ik de aandrijfassen van de bak schuiven en daarna de bak demonteren.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168512Bericht Okido »

Ik trek altijd de pen eruit van de bovenste draagarm, dat is maar 1 bout en zit er ook zo weer in.

Verder haal ik de borging van de remslang (schijfremmen) op het chassis los voor meer draairuimte.

De onderste fuseekogel haal ik nooit los.

De stuurkogel haal ik ook los, maar ik weet eigenlijk niet meer of dat nodig. Ik doe dat omdat ik de assen meestal los haal om de motor er weer 's uit te halen en het stuurhuis dan weg moet.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168522Bericht diamond »

Als je een compressor hebt? ik los de fusee met een muurbikbeitel met stompe stift.
gister nog te vaste remleidingen even trillen met de kleine muurbeitel en zo los.
Afgekeken van speciaal setje wat je kan kopen.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168523Bericht BVDP »

De speciale trekker ken ik. Om hem echt goed onder de kogel te krijgen beschadig ik meestal ook de rubber. Misschien eens uitkijken naar een andere maat of zo en lukt het dan beter. Welk type heb je Fons want er zijn verschillende uitvoeringen. De combinatie met het hameren ga ik ook eens proberen. Dat is het beste (of minst slechte) van de twee methodes.
Het trillen wat diamond beschrijft lijkt me wel wat. Waar zet je de beitel tegen? Onderaan het draadstuk (met moer erop) vermoed ik.

Het indrukken van de drijfassen lijkt me het stukje dat ik miste om ze eruit te krijgen. Volgende keer moet dat lukken.
Ik heb geen pennen op de drijfassen van mijn 850cc. Ik vermoed dat het enkel bij oudere modellen is. Ze schuiven een flink eind in de versnellingsbak. Geen idee of ze er zo uit kunnen door de motor te verschuiven.

Hier staat plots wel erg veel info over deze items. Kan er door de moderators eens geen mapje 'How to' of 'hoe doe je het' of zo aan gemaakt worden om zulke draadjes te verzamelen? Het zou het zoeken ernaar flink vereenvoudigen. Op vele fora vind je ze terug en ze zijn best handig en soms echt voor een leek goud waard. Just an idea.

Groeten, Bart
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168531Bericht RVIER »

Ha Bart,

ik kan momenteel alleen mijn drukker Facom U 16 A vinden

https://www.kramp.com/shop-nl/nl/646038 ... chttrekker
https://www.conrad.nl/nl/facom-u16b-kog ... 99640.html" onclick="window.open(this.href);return false;

erg handig is de gebruiksaanwijzing :-)
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _he_bs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar krijg ik ze goed mee los zonder de rubbers te vernielen. Overigens kun je die stofhoezen ook los kopen. zijn niet duur. Je moet wel zorgen dat je de "armen" zo evenwijdig als mogelijk gebruikt

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168534Bericht BVDP »

Fons,

Is hetzelfde 'toestel' als ik gebruik. Alleen de afmetingen verschillen. Ik probeer het volgende keer maar hoop dat dit niet zo snel zal zijn (ehh)
Nog een vraagje nu ik toch bezig ben over de kogelscharnieren. Bij het aandraaien (van de grootste moer vermoed ik) lees ik dat de wagen met de wielen belast op de grond moet staan of iets dat het simuleert. Zo niet zou het kogelscharnier snel weer stuk gaan. Waarom is dat? De conische pen trek zich toch gewoon in het conische gat. Daar lijkt me maar één positie mogelijk of de ophanging nu belast is of niet.
gaat hier een leerrijk draadje worden :D

Groet, Bart
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: drijfassen en kogelscharnieren demonteren

Bericht: # 168535Bericht RVIER »

Ha Bart,

kogel scharnier mag je in iedere stand aandraaien immers de kogel zit vormgesloten in zijn huis dat met drie boutjes aan de arm zit.
De konus zit door zijn konische vorm vast omdat hij door de grote moer naar binnen wordt getrokken. Die hoeft eigenlijk ook niet super vast (kijk maar even naar de aantrekrmomenten in het boekje

Je moet de auto altijd op de grond zetten of dat simuleren als je een bout door een rubberbus/silentblock/koeienoog aantrekt. Het rubber kan dan daarna naar twee kanten (ingeveerd en uitgeveerd) eleastisch vervormen.

vr gr Fons

ps ik bedenk me wel dat het soms handig is om bij het gebruik van de kogelstrekker even te kijken of door het verdraaien/belasten van de ophanging je er beter bijkunt. Ik heb ook wel eens rubber vernield :-(
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie