Achterwielen uitlijnen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168117Bericht JelleP »

Eén van mijn achterwielen lijkt enigszins schuin naar binnen te staan, dit was ook duidelijk terug te zien in het slijtagepatroon van mijn oude band rechtsachter. De andere banden waren mooi gelijkmatig afgesleten en de auto rijdt goed vooruit als je het stuur loslaat. Wat kan ik het beste doen? Is dit makkelijk/goedkoop op te lossen of moet de hele auto worden uitgelijnd? Kan dat überhaupt met een R4?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168121Bericht JoReno »

De zwingarm zit met 3 bouten en moeren vast, en 1 van die 3 bouten gaat door een sleufgat. Dat is de enige manier om het achterwiel ´uit te lijnen´. Visueel dan. Soms kan het handmatig, maar je kunt ook een spanband aan de draagarm vastmaken (let op de remleidingen), of door een gat van de velg lussen, en dan de spanband om een stevige boom lussen en vastzetten: in de eerste versnelling zetten, eventjes vooruit rijden, spanband op spanning laten komen, en als dan het achterwiel beweegt en ´visueel´ goed staat, handrem aantrekken en dan zet je de 3 bouten weer vast. Een zeer onorthodoxe manier :o , maar het werkt :D . Heb dat ook bij mijn beige 4GTL zo gedaan, heb er nadien 40.000 kilometer woon- werkverkeer mee gereden, en de slijtage van de banden was volkomen ´normaal´. Ik ga er van uit dat een professioneel uitlijnbedrijf het beter kan, maar het principe blijft gelijk: slechts door verstelling van de bevestiging van de zwingarm kun je het achterwiel in lijn krijgen.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168123Bericht marcGTL.BE »

Je kan ook een ijzer staaf in de opening van de swingarm steken en zo alles in de goede richting trekken
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
SanderRenault4
Berichten: 362
Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am

Re: Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168143Bericht SanderRenault4 »

de achterwielen van een renault4 horen schuin naar binnen te staan zo is de auto steviger op de weg kijk maar eens naar de sport rolstoelen daar staan de wielen ook schuin van het kapje met de 3 bouten moet in de hoogste stand gezet worden laat iemand in de achterste deur opening staan en flink schudden op dat moment geef jij er een klap met een hamer tegen het kapje aan en draai je de boel weer vast dat is de juiste stand
mvg sander
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168144Bericht JelleP »

Dank voor de reacties! De aangedragen oplossingen klinken effectief, maar als iets waar in mijn handen meer schade mee kan ontstaan dan ik ermee oplos. Ik kijk wel even wat ik doe.

Sander: mijn wiel staat op de verkeerde manier schuin. Bij sportrolstoelen staat de bovenkant van het wiel naar binnen, bij mij juist de onderkant.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168145Bericht R4F6GTX Automaat »

@ Sander, jij geeft verkeerd advies, misschien wel okee voor een rolstoel maar zeker niet voor een R4
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168146Bericht Bertje »

JoReno schreef:De zwingarm zit met 3 bouten en moeren vast, en 1 van die 3 bouten gaat door een sleufgat. Dat is de enige manier om het achterwiel ´uit te lijnen´. Visueel dan.


2 sleufgaten. Het 3e gat is rond en fungeert als draaipunt als je die andere 2 los zet.

Naast visueel beoordelen kun je ook meten. Met ter referentie een rij of lange lat tegen de wangen van de band gedrukt zet je de achterwielen eerst in de lengterichting op het oog parallel aan het chassis. Dit kan je doen door genoemde moeren los te draaien en een stevig stuk gaspijp in het zwingarmgat te zetten als hefboom om te richten. Vervolgens aan de voor- en achterkant de afstand tussen de velgranden meten voor fijnafstelling, de achterwielen horen 0-2mm toespoor te hebben. Klik hier voor mijn zelfgemaakte dedicated meettool ;) viewtopic.php?f=18&t=15340&start=210" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder ontstaat er hier denk ik wat verwarring over de verschillende wielhoeken. Zoals al gezegd is, is er maar 1 afstelmogelijkheid, die beïnvloedt zowel het camber als toespoor/uitspoor. In mijn ervaring moet achteraan vooral die laatste (toespoor dus) kloppen voor een goede wegligging en nette bandenslijtage.
Laatst gewijzigd door Bertje op di jan 30, 2018 2:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168147Bericht JoReno »

Bertje schreef:2 sleufgaten. Het 3e gat is rond en fungeert als draaipunt als je die andere 2 los zet.
Klopt uiteraard. Was in de war met het gegeven dat er aan één van die gaten een vastgelaste moer zit. Mooie aanvulling om de achterwielen uiteindelijk in de goede stand te krijgen.

JelleP: dat moet lukken, met beleid werken, en dan kun je niets stukmaken :wink:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Achterwielen uitlijnen

Bericht: # 168148Bericht roberto »

Kijk voor meer info:
http://renault4.weebly.com/wielvlucht.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Plaats reactie