binnenmaat buisje ophanging stabilisatorstang

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
F6Tim
Berichten: 13
Lid geworden op: do dec 15, 2016 9:57 pm
Locatie: Macanet de Cabrenys

binnenmaat buisje ophanging stabilisatorstang

Bericht: # 164066Bericht F6Tim »

Buenos dias,

Ik rijd een Spaanse F6 (uit 1992), in Spanje. In de iets meer dan een jaar dat ik de F6 heb heb ik de stabilisatorstang er drie keer opnieuw onder gemonteerd. Dat 8-vormige rubber raak aan de ene kant los van het buisje en aan de andere kant schiet ie wel eens van de stang. Tijd voor een nieuwe set van die 8-vormige ophangrubbers lijkt me.

Mijn euvel is dat er twee maten worden aangeboden (in de versie waarbij het metalen buisje uitsteekt), namelijk met 10 en 12mm binnenmaat, de buitenmaat blijkt hetzelfde (5 cm omtrek = 17mm diameter). De leverancier kan me niet zo zeggen welke ik nodig heb en zegt me het buisje los te halen en te checken. Maar ik ben een beetje huiverig om het te demonteren, want ik woon nogal afgelegen en beschik niet over bakken met kennis noch gereedschap (omdat de schokdemper op diezelfde bout zit). Een mogelijkheid zou nog zijn om de moer van de bout wat losdraaien, de bout een tikje geven en zo die diameter opmeten, dat zou eventueel nog met een touwtje of stukje papier kunnen.

Maar voor ik me eraan waag... kan deze kwestie niet theoretisch worden beslecht? Het gaat om de stabilisatorstang aan de voorzijde.

Muchas gracias!

Timo
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: binnenmaat buisje ophanging stabilisatorstang

Bericht: # 164067Bericht Bertje »

Als ik moest gokken zou ik voor de grote maat gaan, de F6 heeft het zwaarste type wielophanging dat op R4 is gebruikt. Maar meten is weten, aan de kant van de moer kun je de bout gewoon zien en opmeten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: binnenmaat buisje ophanging stabilisatorstang

Bericht: # 164068Bericht jandoe1000 »

R-Quatre.nl heeft beide maten. Ik vermoed dat je mag retourneren wat je niet nodig hebt.
Ik denk ook dat je de grootste maat nodig hebt. Maar de stab stang loshalen is op zich een eitje en de schokbreker blijft gewoon zitten zolang je alleen de moer eraf draait en de bout laat zitten.
F6Tim
Berichten: 13
Lid geworden op: do dec 15, 2016 9:57 pm
Locatie: Macanet de Cabrenys

Re: binnenmaat buisje ophanging stabilisatorstang

Bericht: # 164095Bericht F6Tim »

Om de '8' los te maken moet de bout er bij mijn f6 helemaal uit, want de moer zit in de wielkast (wielkant).
Is het een goed idee om bout na de operatie om te draaien, en de moer aan de kant van dat 8vormig rubber (heeft dit een eigennaam?) te doen?

Het uiteinde van de bout is 10mm.

Is het wijsheid om die bout preventief te vervangen?

Over onderhoud. Ik heb mijn f6 iets meer dan een jaar en gebruik hem dagelijks (verhard en onverhard bergachtig).vanaf dag 1 ben ik bezig met onderhoud en reparaties. Niet op een vervelende manier, want het is de perfecte auto voor waar ik woon en wat ik doe.
Maar qua periodiek preventief onderhoud en de tere plekken van de R4 tast ik nog wat in het donker.
Er is vast in het forum al dikwijls over gesproken. Maar mogelijk zijn er bij hobbelige berg/boswegen, dikwijls beladen, onderdelen in het bijzonder die nagekeken/preventief vervangen moeten worden. ?
Hartelijk dank voor de tips.

Timo
F6Tim
Berichten: 13
Lid geworden op: do dec 15, 2016 9:57 pm
Locatie: Macanet de Cabrenys

Re: binnenmaat buisje ophanging stabilisatorstang

Bericht: # 164102Bericht F6Tim »

'Is het wijsheid die bout te vervangen' voor een 12 mm.. ? Wordt de wagen daar beter van?
Is het gat door de schokbreker en die steunarm wel 12mm?


En ik las eens wat over wel/geen rvs..
Voor zo'n bout bijvoorbeeld, is daar een norm voor, een type staal dat de voorkeur heeft?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: binnenmaat buisje ophanging stabilisatorstang

Bericht: # 164104Bericht Hanz »

F6Tim schreef:waar ik woon
Pyreneën, da's niet verkeerd. Ken je het spaanse R4-forum? Denk dat die misschien iets meer ervaring hebben met jouw type F6.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: binnenmaat buisje ophanging stabilisatorstang

Bericht: # 164114Bericht Bertje »

F6Tim schreef:'Is het wijsheid die bout te vervangen' voor een 12 mm.. ? Wordt de wagen daar beter van?
Is het gat door de schokbreker en die steunarm wel 12mm?


En ik las eens wat over wel/geen rvs..
Voor zo'n bout bijvoorbeeld, is daar een norm voor, een type staal dat de voorkeur heeft?
Er is geen reden om die bout te vervangen tenzij deze krom of half doorgeroest is. GEEN RVS monteren, dit is veel minder taai en breekt dus makkelijker. Als je RVS wil monteren omdat de moer er steeds zo moeilijk af gaat, smeer dan de volgende keer dat de moer erop gaat gewoon een likje vet op de schroefdraad van de bout, dan roest ie niet meer vast.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie