Achter schokdemper kapot?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 164013Bericht harbourseal »

Vandaag het probleem eens even aangepakt.
Schokbrekers vervangen door twee oude le Carbon gasdempers. Probleem was voelbaar minder.
Daarna eens een rij langs de wielen gelegd en ze hadden idd best wat toespoor.
Silendbocs los gezet en met een van mijn afgezaagde oude torsiestaven de boel even rechtgezet.
Aan de linkerkant de trommel even open gemaakt en daar blijkt de voorste remvoering idd de grootste remoppervlak te hebben. De achterste heeft het kleinere oppervlak.
Beetje vreemd want zo zitten ze dus al van voor het moment dat ik de boswachter kocht.
Dat word het volgende ding dat ik aanpak want de remdelen zijn nog wel goed, maar ook wat ongelijk afgesleten. En er zit een flinke groef op de trommels. Afdraaien kan maar ik ga dan toch maar voor nieuwe. Samen met nieuwe remschoenen.

Onderweg naar huis even expres met de linkerkant over wat oneffenheden heen gereden. Geen raar trekken meer van het linker achterwiel.
Waarschijnlijk dus een combinatie van een kapotte schokbreker en slechte sporing.
Het voelt een stuk rustiger. Minder springerig.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 164022Bericht Bertje »

Goed opgelost, Robert!
Maf van die verkeerdom zitten remschoenen, is er ook een setje voor L aan de R kant gezet of zo? Maar dan zou het handremhefboomje verkeerd moeten zitten. Aan de andere kant, vaak koop je de remschoenen als losse onderdelen, en moet je dat hefboompje overzetten, mogelijk is daar iets mis gegaan...? De bekrachtigde remschoen moet iig de kleine zijn, en de slepende de grote.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 164045Bericht RVIER »

@ Bertje
Goed opgelost, Robert!
Maar Bertje toch. Hij heeft twee variabelen veranderd, de schokbrekers (beide kanten en niet omgewisseld) en de sporing).

Ik denk dat er niets met de schokbreker aan de hand is! Door het toespoor wordt het wiel bv bij een putdeksel plotseling zwaarder belast en gaat dan de weg van het toespoor van dat wiel volgen, totdat de druk weer afneemt en er weer een soort evenwicht van links en rechts is.
Dit is eigenlijk het effect waardoor je met skiën bochten maakt.

Ik heb dit effect een keer meegemaakt met uitspoor van de achteras, na het vervangen van die achteras. Op het rechte stuk spoorde hij (zij?) als een trein. Maar op mij testvlak, een lange flauwe bocht naar rechts (de afslag van de rondweg Eindhoven naar Best-A2) bleek de achterkant van de auto bij 120 km/h te gaan meesturen. Een bizonder gevoel :-(

Dus Robert zet de oude schokbrekers er maar weer op :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 164057Bericht Bertje »

Maar Fons toch!

Ik vind nog steeds dat Robert het goed heeft opgelost. Zelf denk ik ook dat het probleem (alleen) in de sporing lag, maar de auto rijdt nu toch weer goed, en dat was toch het doel?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie