Achter schokdemper kapot?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163935Bericht harbourseal »

Hoi heren/dames technici,

Hoe kan ik vaststellen of de schokbrekers niet meer goed zijn?

Ik zit met het volgende. Vorig jaar november brak het binnenste silentblock van de achteras van mijn F6 aan de rechterkant door. De bus die de ankerplaat verbond aan de swingarm was in de loop van 30 jaar doorgeroest.

Ik dacht, vervangen we even. Vervolgens ging het niet zo lekker met het demonteren van de torsiestaven en moest ik ze doorslijpen om zo het silentblock te kunnen vervangen. Bij het terugzetten daarna bleek ook de swingarm (zo een gietijzeren) in verre gaande staat van ontbinding. de bus op de swingarm waar het buitenste silentblock aan vast zit was ook doorgeroest.

Ten einde raad heb ik toen een GTL as gemonteerd onder mijn F6 waardoor ik rondreed in een ernstig verlaagde F6 waar ik nog net een paar schoenen in kon vervoeren zonder dat hij op de stootrubbers lag.

In de loop van de zomer en het najaar weer alle delen bij elkaar geschraapt om toch weer op de juiste hoogte te komen swingarmen voorzien van nieuwe binnenste en buitenste silent blocks twee goede dikke torsie staven en het boeltje weer netjes gemonteerd. Wagen op hoogte gezet zonder problemen.

Maar nu dan het volgende probleem. Als ik over een put deksel rijd lijkt het alsof het linker achterwiel even achter blijft en weer in lijn moet komen.

-Zou dit een rotte schokdemper kunnen zijn?
-Hoe kan ik testen of een schokdemper aan zijn einde is?
- kan die schokdemper kapot zijn gegaan door het landurig volledig ingedrukt rondrijden?
Alle ideeën zijn welkom.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163936Bericht Tweety »

harbourseal schreef: -Zou dit een rotte schokdemper kunnen zijn?
dat zou kunnen... ik zit niet in je auto..
harbourseal schreef:-Hoe kan ik testen of een schokdemper aan zijn einde is?
Tja, met de dempers onder de auto bedoel je ? nou als je langzaam een hoge drempel afrijd, moet je 't kunnen voelen volgens mij, de auto veert in en uit, maar wiebelt amper na, een stevige landing dus, das goed.
Als je de demper loshaalt, gaat een F6 demper (met veer dus) langzaam uitveren, niet snel.
harbourseal schreef:- kan die schokdemper kapot zijn gegaan door het landurig volledig ingedrukt rondrijden?
Alle ideeën zijn welkom.
Dat is zeer goed mogelijk, hoewel de stootblokken het volledig ingedrukt raken van de demper moeten voorkomen, zou het met kracht volledig in of uitveren de demper kunnen beschadigen. Er zijn natuurlijk nog al wat andere mogelijkheden die een zweverig vaag gevoel aan de achter zijde geven. Zachte band, los wiellager, losse swingarmbevestiging etc... er kan zelfs aan de voorzijde iets niet helemaal tof zijn waardoor het lijkt alsof de achterkant vaag reageert.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163937Bericht Okido »

harbourseal schreef:Als ik over een put deksel rijd lijkt het alsof het linker achterwiel even achter blijft en weer in lijn moet komen.
Als ik dit letterlijk lees denk ik eerder aan de uitlijning, vooral nu alles nieuw en strak is, laat het zich moeilijker voegen naar de juiste instelling tijdens het rijden.

Een schokbreker kan versleten zijn. Daar merk je niet veel van tot op zekere hoogte en geeft voor de APK geen problemen, zolang ze maar niet lek zijn. Een schokbreker kan ook gewoon stuk zijn. Dat geeft onvoorspelbaar weggedrag. Bijvoorbeeld een zuigerstang krom door verkeerde belasting.

Ik zou ze gewoon vervangen. Dat is de makkelijkste manier om te achterhalen of het ermee te maken heeft.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163940Bericht harbourseal »

Vandaag even in de file richting Rotterdam.
Bij uitrollen de handrem maar eens aangetrokken. Onmiddellijk dook de linker achterkant naar beneden.
Waarschijnlijk dan toch de linker schokbreker naar de vaantjes. Of moet ik nog ergens anders aan denken?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163943Bericht RVIER »

Bij uitrollen de handrem maar eens aangetrokken. Onmiddellijk dook de linker achterkant naar beneden.
@ Rob. Dit lijkt meer op remonbalans van de handrem

Misschien moet je de schokbrekers maar een keer wisselen dan weet je het zeker of het aan de schokbrekers ligt.

Ik ga er even vanuit dat je de achteras/torsiestaven gemonteerd met het gereedschap dat beschreven is in Haynes. Als je dat niet gedaan hebt kan het zijn dat de voorspanning van de staven niet gelijk is. Het luistert erg nauw!!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163944Bericht harbourseal »

Deze bedoel je toch?

Afbeelding
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163950Bericht RVIER »

Ha Rob,

Dat is inderdaad het goed gereedschap, kan het dat niet zijn :-)
Heb je enig idee of de sporing achter in orde is? Als een touwtje spant parallel aan de auto moeten beide wielen zo goed als rechtdoor staan. Je moet maar even nazoeken maar dat mag max 1-2 mm per kant verschillen

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163952Bericht harbourseal »

Hij spoort als een trein geen correcties nodig bij normaal rijden.
Het probleem doet zich alleen voor als ik met het linker achterwiel ergens overheen rijd of in een oneffenheid terecht kom.
Verkeersdrempels geen probleem.

Alleen de linkerkant.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
lordje
Berichten: 675
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163954Bericht lordje »

Hallo Robert, ik heb dat problemen ook eens gehad, bleek dat de remschoen de boosdoener was. De voorste remschoen in de rijrichting moet een stuk renvoering "missen" aan de onderkant. Andersheb je kans dat bij een kuil o.i.d de rem er op valt. Bij mij was het zo erg dat ik terugbuigt moest rijden om hem te lossen. Groeten Lordje.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163956Bericht Bertje »

- Schokdempers L en R even omwisselen
- Lange (rechte) lat met uiteinde over voor- en achterwang van het linker wiel leggen en de rest vd lat naar voren laten uitsteken. Controleren dat de lat parallel blijft aan de zijkant van het chassis.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 675
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163958Bericht lordje »

Ik bedoelde natuurlijk achteruit rijden :oops: :oops:
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163961Bericht Tweety »

Bertje schreef:- Schokdempers L en R even omwisselen
Ligt natuurlijk voor de hand, maar voor een eenduidige test lijkt 't me wel de oplossing.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163962Bericht harbourseal »

Ik zal de schokbrekers even omwisselen van de week.
Met de uitlijning is niets aan de hand. Hij spoort als een trein. Geen stuurcorrecties nodig.
Rechtdoor is rechtdoor bochten geen probleem.
Alleen bij die bultjes en deukjes in de weg dat ene rare probleem aan de linkerkant. Rechterkant geen probleem.

@lordje wat was jouw oplossing? Ik heb de remsegmenten niet omgedraaid.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163967Bericht Bertje »

harbourseal schreef: Met de uitlijning is niets aan de hand. Hij spoort als een trein. Geen stuurcorrecties nodig.
Mijn vorige F6 spoorde voor de restauratie aan de achterkant voor geen meter. Lag toch goed op de weg dankzij goede voorwieluitlijning. Ik zou het toch gewoon even controleren, kost je 5 min.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Achter schokdemper kapot?

Bericht: # 163968Bericht Okido »

Een verkeerde uitlijning hoeft zich inderdaad niet te uiten in niet rechtdoor willen of niet vast op de weg liggen. Wel vaak in een springerig karakter bij wegoneffenheden.

Moeilijk te beoordelen op afstand. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie