Achterbrug

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Achterbrug

Bericht: # 163049Bericht MaartenR4 »

Onlangs was ik bezig met het verwijderen van mijn remkrachtverdeler. Na het verwijderen van de grondplaat viel er een gat in de balk van de achterbrug. Ik heb het vermoeden dat het verder gaat achter de ophanging van de achteras. Om dit vast te stellen moet hiervoor de gehele achteras verwijderd worden?

Is dit eenvoudig zelf te doen? Hoe moet ik dit doen? Heeft iemand tips en tricks om dit op te pakken?
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Re: Achterbrug

Bericht: # 163055Bericht MaartenR4 »

Zou het ook zonder brug kunnen???
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterbrug

Bericht: # 163056Bericht Bertje »

Ja, dat kan. Maar misschien wordt het tijd voor een totaalrestauratie.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Re: Achterbrug

Bericht: # 163062Bericht MaartenR4 »

@Bertje: wat bedoel jij met totaal restauratie? De auto is verder in redelijke tot goed staat. Dit kwam voor mij dan ook even als verrassing, omdat je het niet kon zien...

Heb jij misschien nog tips hoe ik deze klus het beste kan aanpakken??
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Achterbrug

Bericht: # 163070Bericht otogazzi »

Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Achterbrug

Bericht: # 163075Bericht R4F6GTX Automaat »

als je geen brug wil of hebt, leg je de auto maar op z'n kant; gaat goed...

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Re: Achterbrug

Bericht: # 163091Bericht MaartenR4 »

Bedankt, foto verslag is erg handig!

Heb nu de achteras er af. Was een aardige klus, omdat de vorige eigenaar 1 silentblok had vastgelast aan de balk. Na verwijderen van de as bleken de balken achter de ophanging aardig rot te zijn. Nu maar stap voor stap verder met herstellen.

Weet iemand hoe je de oude silentblokken/rubberen lagers kan verwijderen en nieuwe plaatsen? Zijn deze onderdelen bij R-quatre een beetje van goede kwaliteit?
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Achterbrug

Bericht: # 163092Bericht diamond »

De onderdelen van R-quatre vindt ik prima :)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterbrug

Bericht: # 163093Bericht Bertje »

MaartenR4 schreef:
Weet iemand hoe je de oude silentblokken/rubberen lagers kan verwijderen en nieuwe plaatsen?
viewtopic.php?f=18&t=16624&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterbrug

Bericht: # 163094Bericht Bertje »

MaartenR4 schreef:@Bertje: wat bedoel jij met totaal restauratie? De auto is verder in redelijke tot goed staat.
Til de rubber mat vooraan eens op, bij de voetenbakken. En hoe goed zijn de driehoekjes vooraan nog? (punt g op de volgende site: http://renault4.weebly.com/belangrijk-bij-aankoop.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ik vraag het niet om je bang te maken, meer om je aan te moedigen eens goed te kijken wat de algehele staat van de wagen (met name het chassis) is. Het zijn zelden alleen de achterbalken, dus dan kun je maar beter weten waar je aan toe bent.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Re: Achterbrug

Bericht: # 163104Bericht MaartenR4 »

Het verwijderen van de silentblokken kan dus dmv wegbranden rubber en inslijpen van de bus. Echter over het plaatsen lees ik verschillende dingen. Met hamer of pers is mij niet helemaal duidelijk. De hoek en de afstand toc de swingarm is dus essentieel???

@Bertje: de hoeken bij zowel de bestuurder- als passagierskant zijn opnieuw ingelast. Wel verdienen nog een paar plekjes op de bodem wat aandacht. Dit was echter geen afkeurpunt.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterbrug

Bericht: # 163105Bericht Bertje »

Goed dat er al wat laswerk aan je R4 gedaan is, Maarten! Wat betreft silent blocks: foto's maken van hoe het nu zit en verder nog eens viewtopic.php?f=18&t=16624&start=90 lezen. Duidelijker dan het daar uitgelegd staat kan ik het niet vertellen. Het komt erop neer dat de rubber bussen zowel nog enige verdraaing naar boven als naar beneden kunnen hebben. Dus niet in een uiterste stand vastzetten, dan scheuren ze zodra ze de andere kant op moeten draaien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie