Afstellen torsieassen achter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161523Bericht BartF7P »

Ik zit al zowat heel de namiddag te prutsen aan de achteras men R4 maar ik heb nog niet veel resultaat behaald, op een dikke pols ten gevolge van mijn eigen lompigheid na :roll:

Maargoed, nu komen mijn vragen. Voor het afstellen van de torsieassen moet je de schokdemper vervangen door een draadstang, en de afstand afregelen op 280mm. Voor bestelwagens is dit 290mm en voor speciale uitvoeringen 295mm.

Nu lijkt mij de wagenhoogte met 280mm wel heel hoog te zijn, ik heb even vergeleken met mijn donorwagen, en dan moet ik de as een heel stuk omlaag duwen om aan 280mm te kunnen geraken.

Mijn wagen is nu wel een GTL met gietijzeren assen, moet ik dit dan misschien onder speciale uitvoering verstaan en alles op 295mm afstellen?

Een andere vraag zijn dan weer de silent blocks, gezien mijn originele silent blocks na een 4l trophy doorgescheurd waren heb ik niet de exacte plaatsing kunnen aftekenen, maar ik kan men donorwagen als voorbeeld nemen. Echter vraag ik me dan af, staan deze silent blocks met opgekrikt wiel volledig ontspannen of net niet? Want het lijkt me dat deze rubbers bij het inveren van de wagen wel zeer veel krachten te verduren krijgen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161524Bericht Bertje »

Bekijk deze foto's eens: viewtopic.php?f=18&t=16624&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161527Bericht harbourseal »

Hoi Bart,

Met die afstand instelling van 28 en of 29 cm zet je de voorspanning van de torsie staven. Het is niet de daadwerkelijke wagenhoogte.
De afstelling zorgt ervoor dat na inveren met de wielen op de grond dat de wagenhoogte goed uit komt.

viewtopic.php?f=18&t=16624&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;

In deze link staat de afstand voor de silentblocs beschreven.

Succes.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161529Bericht BartF7P »

dus is het voor een gietijzeren as dan ook 28cm of toch de 29,5?

Als ik mijn donor (een 1.0l met gietijzeren assen) met de wielen in de lucht opkrik en de schokdemper verwijder zit ik ongeveer aan een 29,5cm, met nog gemonteerde torsieassen. Zou me sterk lijken als deze torsiestaven bij een opgekrikte wagen met verwijderde schokdempers gespannen staan. Of toch?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161530Bericht harbourseal »

Je moet de afstand meten tussen de bevestiging op het chassis en de plaats waar de schokbreker op de swingarm vast zit.
De voorspannend is niet heel veel.
Voor een berline dus indraaien naar 28cm met de originele torsiestaven.
Bij de bestellers en de specials (Sinpar, Teilhol) werden dikkere torsiestaven gebruikt de spanning kan dan minder.

Hier nog even plaatjes voor de duidelijkheid.
http://www.renault4.co.uk/forum/threads ... 021/page-4" onclick="window.open(this.href);return false;
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161533Bericht BartF7P »

dus met in de lucht hangend wiel en gedemonteerde schokdempers staat de torsiestaaf nog steeds onder een spanning? Ik had het blijkbaar allemaal iets te simpel ingezien.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161536Bericht marcGTL.BE »

BartF7P schreef:dus met in de lucht hangend wiel en gedemonteerde schokdempers staat de torsiestaaf nog steeds onder een spanning? Ik had het blijkbaar allemaal iets te simpel ingezien.
Nee geen spanning (zonder wiel)
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161537Bericht BartF7P »

nochtans als ik men andere R4 op 28 cm zet, breng ik de torsiestaaf toch op spanning, in de andere richting dan (uitveren). Dat zal blijkbaar dan proberen worden, en als hij te hoog of te laag staat verstellen :)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161541Bericht harbourseal »

Hoi Bart,

Door het draadeind aan te draaien naar 28cm. De swingarm gaat naar beneden gaat de spanning van de torsiestaaf af.
Nu kan je hem eruit slaan of er weer in zetten.
Als je de auto weer op zijn wielen zet met de schokbrekers erin.
Dan gaan de torsiestaven werken als een veer. Door de afstand in te stellen op 28 cm prime je de staven om te gaan werken als een veer.
29 of 29,5 cm zorgt voor een lagere voorspanning dus een lagere stand van de auto. Met de dunne torsiestaven van een Berline
Bij de dikkere staven van de specials en de bestellers is die hoge voorspanning niet nodig.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Afstellen torsieassen achter

Bericht: # 161542Bericht BartF7P »

Ik ben mee ;) nog even wachten tot ik een pers kan lenen voor de silent blocks, en dan hou ik jullie op de hoogte van hoe het verlopen is ;)

Iedereen alvast bedankt ;)
Plaats reactie