afstelling torsiestangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: afstelling torsiestangen

Bericht: # 161123Bericht walterGTL/2cv6 »

toch een leuk klusje gehad met Pasen. ik had een gereedschap gemaakt om de torsiestangen op spanning te brengen zonder demontage van voorwiel ophanging. Met een geknikte pijp en een oude ankerplaat heb ik een hefboom gemaakt die op het einde van de torsiestang geschoven kon worden. Hiervoor moest ik wel de torsiestang iets naar achteren tikken om hem door de ankerplaat en steunoog te laten uitsteken. Op zich was dit een goed plan, mits je genoeg ruimte hebt tussen het getande uiteinde en bodemplaat. Dit is dus niet het geval!
Ik moest de ankerplaat dusdanig dun maken dat er een randje metaal overbleef met vertanding. Gietijzer is helaas niet zo sterk. Bij het op spanning brengen knapte het getande deel van de ankerplaat kapot en omdat ik de ankerplaat op de torsiestang al had losgeschroefd verloor deze dus al zijn spanning. Achteraf is het losmaken van de ophanging niet heel veel werk. De draagarm moet wel flink eind naar beneden om de juiste hoogte te krijgen. Lijkt redelijk goed nu.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: afstelling torsiestangen

Bericht: # 161144Bericht Bertje »

walterGTL/2cv6 schreef: Achteraf is het losmaken van de ophanging niet heel veel werk.
Mee eens, denk dat dat de meest werkbare oplossing is. Fijn dat je nu tevreden bent over de rijhoogte!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie