toch een leuk klusje gehad met Pasen. ik had een gereedschap gemaakt om de torsiestangen op spanning te brengen zonder demontage van voorwiel ophanging. Met een geknikte pijp en een oude ankerplaat heb ik een hefboom gemaakt die op het einde van de torsiestang geschoven kon worden. Hiervoor moest ik wel de torsiestang iets naar achteren tikken om hem door de ankerplaat en steunoog te laten uitsteken. Op zich was dit een goed plan, mits je genoeg ruimte hebt tussen het getande uiteinde en bodemplaat. Dit is dus niet het geval!
Ik moest de ankerplaat dusdanig dun maken dat er een randje metaal overbleef met vertanding. Gietijzer is helaas niet zo sterk. Bij het op spanning brengen knapte het getande deel van de ankerplaat kapot en omdat ik de ankerplaat op de torsiestang al had losgeschroefd verloor deze dus al zijn spanning. Achteraf is het losmaken van de ophanging niet heel veel werk. De draagarm moet wel flink eind naar beneden om de juiste hoogte te krijgen. Lijkt redelijk goed nu.
afstelling torsiestangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- walterGTL/2cv6
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
- Locatie: Driebergen
- Contacteer:
Re: afstelling torsiestangen
Mee eens, denk dat dat de meest werkbare oplossing is. Fijn dat je nu tevreden bent over de rijhoogte!walterGTL/2cv6 schreef: Achteraf is het losmaken van de ophanging niet heel veel werk.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd