Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160696Bericht JoReno »

Dag,

de demontage van mijn 4F4 uit 1984 is bijna gereed: het demonteren van de achteras was de laatste grootste klus. De wiellagers moeten verwijderd worden, en bij die 4F4 zitten er per kant 2 conische lagers gemonteerd. Vraag: hoe moet het binnenste conische lager (waarvan de achterkant zowat tegen de 4 bouten zit waarmee de remankerplaat vast zit) verwijderd worden ? Met een poelietrekker beschadig je de achterste dunne rand van het wiellager. Wie kan advies geven ? Ik wil i.p. dezelfde lagers weer terugplaatsen (maar remankerplaat moet gestraald worden en de concentrische verstelnokken zitten muurvast, dus ik wil e.e.a. in de bankschroef kunnen zetten).

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160699Bericht Tweety »

Ja in principe met een poelie trekker, maar de kans op beschadiging is erg groot, als het originele lagers zijn dan is waarschijnlijk zelfs doorslijpen de enige optie, de oude lager opnieuw monteren is dus vrij lastig, nieuw lagers zijn overigens niet zo heel duur..
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160704Bericht deutz »

Met de fohn goed heet maken en met 2 grote schroevendraaiers achter het randje drukken, het beste wrikken
op de boutjes van de ankerplaat.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160705Bericht RVIER »

@ Jo

gun jezelf nu voor 50 euro toch mooie nieuwe lagers. Kan hij weer 100.000 km mee :-)
Met de truc van JanD krijg je ze er zo vanaf.

je kunt ook twee bouten van de remankerplaat gebruiken als pers door ze los te draaien. Gevaar is wel dat je de draad mogelijk beschadigd :-(

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160709Bericht JoReno »

RVIER schreef:@ Jo

gun jezelf nu voor 50 euro toch mooie nieuwe lagers. Kan hij weer 100.000 km mee
Dag Fons,

als het nog de originele lagers zijn, dan draaien ze al 124.000 km mee. Misschien heb je wel gelijk en moet ik mijzelf nieuwe gunnen. Maar bij de mij bekende adressen zie ik nergens conische lagers. Waar zijn ze te koop ??

Groeten, Jo
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160716Bericht Tweety »

Bij de Brezan E30,- per set, en bij mijn lagerboer hadden ze ze ook gewoon, dan moet je ff het typenr. hebben.. (echte SKF, maar wel ietje duurder...)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160717Bericht Hanz »

JoReno schreef:concentrische verstelnokken
concentrische stelnokken, dat zal niet goed werken ;-)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160718Bericht JoReno »

Hanz schreef:concentrische stelnokken, dat zal niet goed werken ;-)
Klopt ! Excentrisch werkt beter, mits ik die krengen los krijg !!

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160719Bericht Hanz »

Remnokkensleutel met eventueel een lijmklem er overheen tegen het losschieten. En warm stoken.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160722Bericht RVIER »

het losmaken van de stelnokken is niet zo moeilijk :-) wel om de stelnokbuitenzijde daarna nog te gebruiken zoals Renault heeft bedoeld.

Je kunt het vierkant in een goede bankschroef, erg vast zetten. Daarna sla je voorzichtig met de hamer de remankerplaat een beetje naar links en een beetje naar rechts. Als er eenmaal een beetje beweging in is geweest helpt de kruipolie pas. Eigenlijk komt dan het moeilijkste onderdeel "wachten".
Na een dag kijk je of de stelnok nu beter gaat (lichtere hamerslagen). Als dat zo is smeer je hem met gewone motorolie. Vervolgens haal je hem uit de bankschroef en kijkt of je hem met een passende sleutel kunt stellen.
Daarna neem je de tweede remankerplaat. Meestal gaat die moeilijker omdat je overmoedig geworden bent van het loskrijgen van de eerste :-)


succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160723Bericht jandoe1000 »

En las, als je toch bezig bent ,een paar grote moeren op die nokken. Dat scheelt veel van t zelfde leed in de toekomst.
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160724Bericht Rik H. »

Wat voor maat hebben die stelnokken ook al weer? Misschien past deze of deze wel.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160726Bericht Tweety »

Ik heb zelfs een heel doppensetje met viekanten en driehoeken, maar waarvoor ik die ook alweer gekocht heb ? zowel mannetjes als vrouwtjes, maar zolang ze echt heel erg vastzitten denk ik inderdaad eerst warm stoken en bij een kleine beweging de kruipolie erop...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160741Bericht Bertje »

Ik heb een tijd terug een topic geschreven over het vervangen van achterwiellagers, helaas zijn de foto's verlopen: viewtopic.php?f=2&t=14987" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4

Bericht: # 160745Bericht JoReno »

Klopt ! Heb ik later nog gevonden, inderdaad (en helaas) met verlopen foto's.
Ik ben inmiddels zover dat ik zeer waarschijnlijk een geschikte poelietrekker heb gevonden en de lagers kan verwijderen; vervolgens kan ik de remankerplaten verwijderen om daarna de vastzittende excentrische stelnokken en 1 vastzittende remcilinder te kunnen verwijderen. Alles dankzij alle trucs en tips zoals hierboven beschreven én incl. de goede adviezen en tekeningen en foto's via een mailcontact met Harry uit Weerdinge (voor degenen die aardrijkskundig minder onderlegd zijn: dat is een zanddorp vlakbij Emmen :lol: ).
Ik ga er nu van uit dat het gaat lukken.
Bedankt voor alle reacties !!

JoReno
Laatst gewijzigd door JoReno op ma mar 07, 2016 12:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie