Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Dag,
de demontage van mijn 4F4 uit 1984 is bijna gereed: het demonteren van de achteras was de laatste grootste klus. De wiellagers moeten verwijderd worden, en bij die 4F4 zitten er per kant 2 conische lagers gemonteerd. Vraag: hoe moet het binnenste conische lager (waarvan de achterkant zowat tegen de 4 bouten zit waarmee de remankerplaat vast zit) verwijderd worden ? Met een poelietrekker beschadig je de achterste dunne rand van het wiellager. Wie kan advies geven ? Ik wil i.p. dezelfde lagers weer terugplaatsen (maar remankerplaat moet gestraald worden en de concentrische verstelnokken zitten muurvast, dus ik wil e.e.a. in de bankschroef kunnen zetten).
JoReno
de demontage van mijn 4F4 uit 1984 is bijna gereed: het demonteren van de achteras was de laatste grootste klus. De wiellagers moeten verwijderd worden, en bij die 4F4 zitten er per kant 2 conische lagers gemonteerd. Vraag: hoe moet het binnenste conische lager (waarvan de achterkant zowat tegen de 4 bouten zit waarmee de remankerplaat vast zit) verwijderd worden ? Met een poelietrekker beschadig je de achterste dunne rand van het wiellager. Wie kan advies geven ? Ik wil i.p. dezelfde lagers weer terugplaatsen (maar remankerplaat moet gestraald worden en de concentrische verstelnokken zitten muurvast, dus ik wil e.e.a. in de bankschroef kunnen zetten).
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Ja in principe met een poelie trekker, maar de kans op beschadiging is erg groot, als het originele lagers zijn dan is waarschijnlijk zelfs doorslijpen de enige optie, de oude lager opnieuw monteren is dus vrij lastig, nieuw lagers zijn overigens niet zo heel duur..
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Met de fohn goed heet maken en met 2 grote schroevendraaiers achter het randje drukken, het beste wrikken
op de boutjes van de ankerplaat.
gr.Jan.
op de boutjes van de ankerplaat.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
@ Jo
gun jezelf nu voor 50 euro toch mooie nieuwe lagers. Kan hij weer 100.000 km mee
Met de truc van JanD krijg je ze er zo vanaf.
je kunt ook twee bouten van de remankerplaat gebruiken als pers door ze los te draaien. Gevaar is wel dat je de draad mogelijk beschadigd
vr gr Fons
gun jezelf nu voor 50 euro toch mooie nieuwe lagers. Kan hij weer 100.000 km mee
Met de truc van JanD krijg je ze er zo vanaf.
je kunt ook twee bouten van de remankerplaat gebruiken als pers door ze los te draaien. Gevaar is wel dat je de draad mogelijk beschadigd
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Dag Fons,RVIER schreef:@ Jo
gun jezelf nu voor 50 euro toch mooie nieuwe lagers. Kan hij weer 100.000 km mee
als het nog de originele lagers zijn, dan draaien ze al 124.000 km mee. Misschien heb je wel gelijk en moet ik mijzelf nieuwe gunnen. Maar bij de mij bekende adressen zie ik nergens conische lagers. Waar zijn ze te koop ??
Groeten, Jo
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Bij de Brezan E30,- per set, en bij mijn lagerboer hadden ze ze ook gewoon, dan moet je ff het typenr. hebben.. (echte SKF, maar wel ietje duurder...)
- Hanz
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
concentrische stelnokken, dat zal niet goed werkenJoReno schreef:concentrische verstelnokken
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Klopt ! Excentrisch werkt beter, mits ik die krengen los krijg !!Hanz schreef:concentrische stelnokken, dat zal niet goed werken
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
- Hanz
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Remnokkensleutel met eventueel een lijmklem er overheen tegen het losschieten. En warm stoken.
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
het losmaken van de stelnokken is niet zo moeilijk wel om de stelnokbuitenzijde daarna nog te gebruiken zoals Renault heeft bedoeld.
Je kunt het vierkant in een goede bankschroef, erg vast zetten. Daarna sla je voorzichtig met de hamer de remankerplaat een beetje naar links en een beetje naar rechts. Als er eenmaal een beetje beweging in is geweest helpt de kruipolie pas. Eigenlijk komt dan het moeilijkste onderdeel "wachten".
Na een dag kijk je of de stelnok nu beter gaat (lichtere hamerslagen). Als dat zo is smeer je hem met gewone motorolie. Vervolgens haal je hem uit de bankschroef en kijkt of je hem met een passende sleutel kunt stellen.
Daarna neem je de tweede remankerplaat. Meestal gaat die moeilijker omdat je overmoedig geworden bent van het loskrijgen van de eerste
succes Fons
Je kunt het vierkant in een goede bankschroef, erg vast zetten. Daarna sla je voorzichtig met de hamer de remankerplaat een beetje naar links en een beetje naar rechts. Als er eenmaal een beetje beweging in is geweest helpt de kruipolie pas. Eigenlijk komt dan het moeilijkste onderdeel "wachten".
Na een dag kijk je of de stelnok nu beter gaat (lichtere hamerslagen). Als dat zo is smeer je hem met gewone motorolie. Vervolgens haal je hem uit de bankschroef en kijkt of je hem met een passende sleutel kunt stellen.
Daarna neem je de tweede remankerplaat. Meestal gaat die moeilijker omdat je overmoedig geworden bent van het loskrijgen van de eerste
succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
En las, als je toch bezig bent ,een paar grote moeren op die nokken. Dat scheelt veel van t zelfde leed in de toekomst.
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Ik heb zelfs een heel doppensetje met viekanten en driehoeken, maar waarvoor ik die ook alweer gekocht heb ? zowel mannetjes als vrouwtjes, maar zolang ze echt heel erg vastzitten denk ik inderdaad eerst warm stoken en bij een kleine beweging de kruipolie erop...
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Ik heb een tijd terug een topic geschreven over het vervangen van achterwiellagers, helaas zijn de foto's verlopen: viewtopic.php?f=2&t=14987" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Verwijderen binnenste conische achterwiellagers 4F4
Klopt ! Heb ik later nog gevonden, inderdaad (en helaas) met verlopen foto's.
Ik ben inmiddels zover dat ik zeer waarschijnlijk een geschikte poelietrekker heb gevonden en de lagers kan verwijderen; vervolgens kan ik de remankerplaten verwijderen om daarna de vastzittende excentrische stelnokken en 1 vastzittende remcilinder te kunnen verwijderen. Alles dankzij alle trucs en tips zoals hierboven beschreven én incl. de goede adviezen en tekeningen en foto's via een mailcontact met Harry uit Weerdinge (voor degenen die aardrijkskundig minder onderlegd zijn: dat is een zanddorp vlakbij Emmen ).
Ik ga er nu van uit dat het gaat lukken.
Bedankt voor alle reacties !!
JoReno
Ik ben inmiddels zover dat ik zeer waarschijnlijk een geschikte poelietrekker heb gevonden en de lagers kan verwijderen; vervolgens kan ik de remankerplaten verwijderen om daarna de vastzittende excentrische stelnokken en 1 vastzittende remcilinder te kunnen verwijderen. Alles dankzij alle trucs en tips zoals hierboven beschreven én incl. de goede adviezen en tekeningen en foto's via een mailcontact met Harry uit Weerdinge (voor degenen die aardrijkskundig minder onderlegd zijn: dat is een zanddorp vlakbij Emmen ).
Ik ga er nu van uit dat het gaat lukken.
Bedankt voor alle reacties !!
JoReno
Laatst gewijzigd door JoReno op ma mar 07, 2016 12:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)