demonteren van torsiestaven

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

demonteren van torsiestaven

Bericht: # 160456Bericht RVIER »

heren,

vandaag de staven van Robert's achteras proberen te lossen. Uiteindelijk niet gelukt om de torsiestaven in hun geheel te demonteren. Het probleem zat hem met name in de ankerplaten, waaruit de staaf in de gebruikelijke demontagerichting niet wilde lossen. Een mogelijk reden daarvoor was dat door de eerder demontage poging met de hamer en een puntige staaf het uiteinde van de staaf (in de ankerplaat) was uitgezet/gestuikt. Ze bleken wel demonteerbaar in de omgekeerde richting met hamerslagen.

Een en ander leidt tot, in afwijking van Regie Renault, het volgende demontage advies:

..... bij auto's van ouder dan dertig jaar:
Demontage bij ingebouwde achteras.
Steek een stuk buis (bv 1/2" gaspijp) door de draagarm zodat je de torsiestaaf raakt. Sla met een zware hamer de torsiestaaf naar binnen totdat je ziet dat de staaf in de ankerplaat heeft bewogen.
Je ziet dan een ringetje droge roest uit de ankerplaat komen. Spuit het geheel overvloedig in met kruipolie, met name ook aan de binnenkant van de ankerplaat, omdat de spline daardoorheen moet, en hier doorgaans roest en vuil zit. Sla de torsiestaaf nu op de gebruikelijk wijze naar buiten, maar gebruik daarvoor een grote hamer en een zacht metalen staaf (en dus geen beitel). Als de torsiestaaf bij het demonteren weer vastloopt sla je hem weer in de tegenovergestelde richting tot hij goed los is en daarna sla je hem weer in de demontage richting. Op deze manier maak je de torsiestaaf eerst los, daarna heeft kruipolie pas een kans en wordt het effect van het slaan met de hamer groter.

succes,

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: demonteren van torsiestaven

Bericht: # 160460Bericht Rik H. »

Dank voor deze nuttige bijdrage!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: demonteren van torsiestaven

Bericht: # 160464Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: demonteren van torsiestaven

Bericht: # 160606Bericht BartF7P »

Nuttige tip, ik was net bezig met mijn torsiestaven en ze wilden ook niet los. Ondertussen is er een centimeter beweging in gekomen en laat ik ze ff een nachtje weken in kruipolie.
Plaats reactie