Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153845Bericht JoReno »

In januari 2011 kochten wij voor weinig euro's een APK-afgekeurde 4GTL, bouwjaar 1985.
Reden van afkeur (o.a.): zwingarm links was afgebroken, wiel stond er scheef op. Een garagist was blijkbaar begonnen met een reparatie, maar nadat hij/zij de remleiding en de beschermingsdorpel ter plekke doorgeslepen had, is er blijkbaar met de herstelpoging gestopt. Wij hebben er toen dus ook niet mee kunnen rijden om de vering te testen. Wij hebben al eerder aan achterbalken gelast, en hadden ook al eerder een zwingarm plus balk vervangen, dus dat hebben wij bij deze óók gedaan. Wij zijn zéér minitieus te werk gegaan, en er is gemeten tot op de millimeter nauwkeurig. Nadat de complete remmerij achter vervangen was, hebben wij de achteras teruggeplaatst. Afgelopen vrijdag was de APK, en er was 1 punt van afkeur: de remvoering rechts achter bleef hangen (bleek veroorzaakt te worden door de handremkabel die niet soepel genoeg werkte); dat is inmiddels verholpen, dus morgen wordt hij APK-goedgekeurd. Hij is perfect gerestaureerd.
Maar...........de achtervering blijkt heel erg hard te zijn. Als ik bij mijn eigen 4GTL met wat kracht op de bumperrubbers duw, gaat hij een aanrdig eindje omlaag (de achterkant, wel te verstaan). Maar bij deze merk je pas dat hij enigszins omlaag gaat als je met z'n tweeën (160 kg) achter in de laadruimte gaat zitten.
Weet iemand te melden wat er aan de hand zou kunnen zijn ?
Bijzonderheden:
- auto heeft 4 jaar stilgestaan
- de schokbrekers zijn bij montage getest, en die bleken met handkracht in te duwen

Graag jullie reacties,

Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153846Bericht Mark4GTL »

torsie goed teruggemonteerd?
auto van de handrem af bij het testen van de vering?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153848Bericht marcGTL.BE »

Of dikkere torsie stangen van een F4/F6
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153853Bericht JoReno »

Mark4GTL schreef:torsie goed teruggemonteerd?

Achteras verwijderd en achteras teruggezet. Zonder iets in de stand te veranderen is dat bij de vorige 2 reparaties/restauraties goed gegaan. Hoe kun je hem 'fout' terugzetten ? Als dat de oorzaak is, kan ik daar naar op zoek.
Handrem: ja, controle zonder handrem erop.

Ben benieuwd.

Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153854Bericht Mark4GTL »

torsie moet een bepaalde draai hebben waarin het gemonteerd zit (merktekens ;) ) ivm het terugveren.
Als je "0" stand eigen lijk een negatieve stand is. dan is het inveren nog verder tegendraads gaan.

Check Olyslager/haynes/kluwer voor exacte gegevens. Daar kan het verschil wel eens in zitten.

de beide staven naar voren kun je stellen. De 2 achteraan niet (Correct me if I`m wrong)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153858Bericht Bertje »

Mark4GTL schreef: de beide staven naar voren kun je stellen. De 2 achteraan niet (Correct me if I`m wrong)
Achteras uit mekaar trekken en de staven anders in de spiebaan schuiven, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153864Bericht marcGTL.BE »

Mark4GTL schreef:torsie moet een bepaalde draai hebben waarin het gemonteerd zit (merktekens ;) ) ivm het terugveren.
Als je "0" stand eigen lijk een negatieve stand is. dan is het inveren nog verder tegendraads gaan.

Check Olyslager/haynes/kluwer voor exacte gegevens. Daar kan het verschil wel eens in zitten.

de beide staven naar voren kun je stellen. De 2 achteraan niet (Correct me if I`m wrong)
uit de tekst van de vraagbaak van P.Olyslager concludeer ik dat op de torsiestafen geen voorspanning opzit. Merktekens dienen dus voor de hoogtestelling
tekst gekopieerd uit vraagbaak (bronvermelding)
"Uit- en inbouwen van een torsiestaaf achter, uitvoering met gegoten verankeringshuis:
Plaats de wagen op bokken en verwijder het wiel. Bouw de sçhokdemper uit en indien
aanwezig de stabilisatorstang. Merk de stand van de torsiestaaf t.o.v. het merkteken
op het verankeringshuis. Tik de torsiestaaf meteen drevel uit en neem de torsiestaaf onder
de wagen uit.
Inbouwen gebeurt op de volgende wijze: Monteer i.p.v. de schokdemper een verstelbare
staaf met een lengte van 350 mm en een diameter van 10 mm Draai de moer van de
verstelbare staaf zover aan, totdat de lengte tussen de schokdemperbevestigingspunten
280 mm, bij speciale uitrusting 295 mm en bij de bestelauto 290 rnrn bedraagt. Smeer de
uiteinden van de torsiestaaf in met molybdeendisulfidevet en steek de torsiestaaf in het
verankeringshuis en de wieldraagarm. Probeer hierbij de stand te vinden waarbij hij zonder
forceren in beide spiebanen geschoven kan worden. Controleer ten slotte de wagenhoogte.
Afstellen van de wagenhoogte gebeurt door de to rsiestaaf uit te bouwen en de verstelbare
staaf korter of langer te maken. Als de afstand tussen de schokdemperbevestigingspunten
1 mm langer wordt afgesteld dan wordt de wagen hoogte 3 mm meer."
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153865Bericht marcGTL.BE »

marcGTL.BE schreef:Of dikkere torsie stangen van een F4/F6
Zijn de vergeleken achter-brugen identiek? Je hebt plaatstalen en gietstalen
Bij de gietstalen kan er een stabilisator stang op gemonteerd zijn (van F4/F6)

Zijn de schokdempers identiek van beide achter-brugen? Je hebt gewone en gasgevulden.
De gasgevulden hebben ook een veerfunctie, daardoor is de vering stugger.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153884Bericht JoReno »

marcGTL.BE schreef:Zijn de schokdempers identiek van beide achter-brugen? Je hebt gewone en gasgevulden.
De gasgevulden hebben ook een veerfunctie, daardoor is de vering stugger.
Schokdempers zijn identiek, maar ik weet niet of ze gasgevuld zijn.
R4GTL heeft de APK-keuring van vandaag verder glansrijk doorstaan, goedgekeurd tot 21-11-2015.
Nieuwe eigenaar (familie) houdt veergedrag in de gaten.
Ik kan zo 1-2-3 nog niet ontdekken wat er mogelijk niet goed gegaan is bij de montage; mogelijk spelen de schokbrekers tóch een rol. Reacties blijven welkom !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153886Bericht marcGTL.BE »

Ik gok op dikkere torsie-staven,Ik heb onder mijn GTL achteraan de torsie's vervangen door die van een F6 + een stabilisator stang. Soms denk ik"oei das hard" maar ik heb wel een betere wegligging.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153903Bericht an3s »

Mark4GTL schreef:
de beide staven naar voren kun je stellen. De 2 achteraan niet (Correct me if I`m wrong)
Mijn Olyslager uit 1969 zegt dat dit bij de voorvering inderdaad kan door meerdere bevestigingsgaten in de dwarsbalk onder de voorstoelen. In mijn Haynes manual uit 1985 is hiervan niets meer terug te vinden.

Paul (R4F6GTX Automaat) is die gaten ooit op mijn aangeven gaan zoeken in een GTL maar heeft ze niet gevonden. Ik vermoed daarom dat dit alleen op de eerste modellen viertjes aanwezig was.. Maar dat weten anderen vast beter..
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153910Bericht Mark4GTL »

Mij 80-er GTL had ze ook, de 67-er L ook dacht ik (ff niet meer zeker)

heb ook ene 83-er GTL gehad, maar daar zaten ze dacht ik niet in idd

Dus blijkbaar heeft bouwjaar ook een invloed op het stellen wel/niet
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Achtervering 4GTL werkt onvoldoende

Bericht: # 153911Bericht JoReno »

Voor zover ik het nu kan nagaan ( ik ben zelf ook even in de literatuur gedoken), zijn de torsiestaven achter niet verstelbaar. De nieuwe eigenaar van 'onze' 4GTL heeft afgelopen vrijdag een lange testrit gemaakt, en is heel erg tevreden over het rijgedrag, maar merkt ook dat het veervermogen achter anders is dan hij gewend is (hij had voorheen al een 4 GTL). Maar hij maakte er geen punt van, omdat zijn vermoeden is dat intensief gebruik en flinke belasting (kg) het probleem mogelijk doen oplossen.
Wij zijn er van overtuigd dat de achteras correct teruggeplaatst is. Wij houden het de komende maanden in de gaten. Bedankt voor de reacties.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie