achteras verwijderen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 146915Bericht dirkoosterhoff »

Het is gelukt. De assen zijn er af zodat de silentblocs vervangen kunnen worden.
Het ging nog redelijk makkelijk. Alle moeren waren gelukkig niet totaal vastgeroest.Ik ga gelijk alle remmerij vervangen waar ik nu onder de auto goed bij kan.
Op een van de fotos is goed te zien dat er geen enkel rubber meer in de silentblocs zat.
Alle balken en bevestigingen zijn gelukkig nog keihard dus daar geen problemen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 146922Bericht jeffr4 »

Afbeelding
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 146923Bericht dirkoosterhoff »

Dank u (baai)
lordje
Berichten: 675
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 146938Bericht lordje »

Het lijkt wel of er nog meer vanaf moet bij aseinden. Bovendien zie ik een vreemde remkrachtvedeler? Groeten Lordje
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 146939Bericht dirkoosterhoff »

Dat klopt de binnenste metalen ring van het silentbloc moet er nog af en de remkracht verdeler is een remkracht begrenzer die op oudere modellen zat gemonteerd.
Laatst gewijzigd door dirkoosterhoff op ma nov 18, 2013 10:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 146940Bericht dirkoosterhoff »

Dat klopt het laatste stukje silentbloc moet ik nog weg halen en de remkrachtverdeler is een remkrachtbegrenzer.(zat op de oudere modellen gemonteerd) Wat precies het verschil is weet ik ook niet.
Als je overigens met rechts op de foto klikt kun je ze helemaal bekijken.

Hmm ik zie dat ik nu twee reacties heb geplaatst.. (ehh)
gerrie037
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 22, 2009 10:23 pm

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 146957Bericht gerrie037 »

Hoi Dirk,

Stevig gewerkt! Ik zou je willen aanraden, gezien de achteras volledig verwijderd werd, om de binnenzijde goed te behandelen. Ik zie dat het geen gietijzeren draagarmen betreffen.
Ik verduidelijk me: drie jaar geleden heb ik de achteras verwijderd teneinde roestplekken (gaten) aan de achterbalken op te lappen. Ik heb daarbij de achteras volledig geschuurd, behandeld en vervolgens opnieuw geverfd + een onderzijde beschermlaag (met uitzondering van de binnenzijde :oops: ) !
2 weken geleden stelde ik volgend probleem vast:
Afbeelding
Tip: gezien de as is verwijderd, is het moment aangebroken om een efficiënte behandeling van de volledig as met inbegrip van de binnenzijden...want roesten doet het van binnen naar buiten toe. Gezien lassen aan de draagarm niet is toegelaten voor de keuring, zal ik een andere achteras dienen te monteren...met gietijzeren draagarmpjes wel te verstaan :D
Succes
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 146958Bericht dirkoosterhoff »

Goeie tip. Gelukkig zijn mijn 42 jaar oude draag armpjes nog in keiharde conditie.
Maar daarom zeker verstandig om ze goed te behandelen.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 147156Bericht dirkoosterhoff »

Pffft,de boel zit weer onder de auto.
Wat een pokkejob! er zit toch wel behoorlijk wat voorspanning op die torsiestaven dus met veel kracht en kunst en vliegwerk heb ik de assen weer onder de auto gekregen.
Geen klusje wat ik denk ik nog eens zou doen.
Maar goed alles is nu wel goed in orde en ik was nu ook mooi in de gelegenheid om de boel even goed tegen roest te behandelen.Nu de volgende klus namelijk het vervangen van alle rem onderdelen.
Achter heb ik al mooi de slangen en de remkrachtbegrenzer kunnen doen want daar kon ik zonder de assen goed bij. Hoofdremcilinder is ook al vervangen.
Nu dus nog de onderdelen in de trommels vervangen ,alles afstellen en ontluchten en dan kunnen we eindelijk eens gaan rijden met het ding wat eigenlijk drie maanden geleden al de bedoeling was.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: achteras verwijderen

Bericht: # 147159Bericht Rudolf2 »

Als je bij de lokale autoboer een kompleet gemonteerde remmenset koopt, kost een pietsie meer, maar je kan de set vanuit de doos zo in de ankerplaat leggen. Zo krijg je geen montagefouten en ben je snel klaar.

Rudolf
Plaats reactie