Schokdempers achter verwijderen / radio monteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
JanR4F6
Berichten: 83
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 9:47 pm

Schokdempers achter verwijderen / radio monteren

Bericht: # 140599Bericht JanR4F6 »

R4-liefhebbers,

Komend weekend wil ik de schokdempers van mijn R4 demonteren. Zijn er nog zaken waar ik speciaal op moet letten of is het simpelweg de twee bevestigingen losdraaien en er tussenuit halen?

Daarnaast wil ik mijn radioconsole monteren. Welke draad moet ik waar naartoe leiden om alles werkzaam en veilig te maken?

Bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Schokdempers achter verwijderen / radio monteren

Bericht: # 140601Bericht Rutger-peer »

Schokdempers monteren wijst zichzelf wel, geen speciale dingen... 't kan wat wrikken worden aangezien ze op spanning kunnen staan door de torsiestaven.

Voor je radioconsole moet je de voeding van de rode draad halen; dat is de geschakelde plus (d.w.z.: daar staat 12 volt op alsje contactslot op contact staat). Nieuwere radio's hebben ook een constante voeding nodig; die moet je even ergens anders vandaan halen dus; een rechtstreekse draad van de accu of bijvoorbeeld bij je binnenverlichting op. Voor de rest heb je dan nog een aarde nodig, ik denk dat je die wel zelf kunt vinden ;). Met een multimeter vind je vanzelf wat je nodig hebt!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Schokdempers achter verwijderen / radio monteren

Bericht: # 140631Bericht Bertje »

Het is het handigste om de radio op de accessoirestand te zetten; die is daar ook voor bedoeld en dit is het eerste klikje van het contactslot, één standje vóór de stand waar-ie in staat als je met de auto rijdt. Volgens mij staat er ook gewoon een streepje met een A op die plek van het contactslot. Voordeel van de accessoirestand is dat de bobine dan nog geen stroom krijgt; je kunt dan dus bij stilstaande auto lekker naar de radio luisteren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je accu leeg raakt. Het is volgens mij de 3e of 4e zekering van links en die krijgt ook stroom als je de alarmlichten aan zet (zonder sleutel kun je dus radio luisteren als je de alarmlichten aan zet ;-)

Schokdempers achter: je moet de schokdempers vanaf de buitenkant tegen de voorste bevestigingspunten (dus die van de achteras) aan schroeven. Dit wordt vaak verkeerd om gedaan, maar dan komt je schokdemper links tegen de remdrukverdeler aan als je over een drempel rijdt --> niet zo handig.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Schokdempers achter verwijderen / radio monteren

Bericht: # 140654Bericht Willem de Zwijger »

Die schokdempers van de F6 zijn voorzien van een veer. Demonteren gaat dacht ik makkelijk zat, maar als je er andere onder wilt zetten moet ze ingeveerd zijn. Ik doe dat "altijd" met twee alu stripjes langs de schokdemper, en dan ingeveerd vastzetten met twee slangenklemmen boven en onder.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Schokdempers achter verwijderen / radio monteren

Bericht: # 140661Bericht Bertje »

Een stuk ijzerdraad werkt ook prima.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Schokdempers achter verwijderen / radio monteren

Bericht: # 140670Bericht harbourseal »

Kijk eens op deze link.

Ik ga er vanuit dat je engels goed is.
http://www.renault4.co.uk/tech-fitting-dampers.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie