Terugplaatsen achteras

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140563Bericht hkambier »

Beste forumleden graag wat advies voor het terug plaatsen van de achteras (GTL 1984)

De slechte stukken in de achterbalken zijn gerepareerd. Nu moet de achteras er terug onder.
Wie kan mij de juiste stappen aangeven om dit tot een goed einde te brengen.
* In welke volgorde worden de bouten geplaats?
* Kan eerst de as worden gemonteerd en daarna de tank er onder gehangen?
Al vast bedankt voor jullie reactie.
Hans Kambier
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140564Bericht Bertje »

Zelf heb ik geloof ik eerst bij de ankerplaten een bout er doorheen gedaan, dan de silent blocks vastgezet en dan de ankerplaten in lijn krijgen voor de andere bouten. Je moet hierbij een beetje spelen met het opkrikken van wielen om zaken in lijn te krijgen; het opkrikken van het linker wiel bepaalt de positionering van de rechter ankerplaat en omgekeerd. Als alle bouten op hun plek zitten kun je de wielen gaan uitlijnen; met een lange lat controleer je dat de wielen parallel staan met de zijkant van het chassis.

Tank kan na afloop.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140585Bericht hkambier »

Bertje bedankt voor je advies.
Ik heb de verschillende boeken er op na geslagen maar kan niets vinden over het verwijderen en terugplaatsen van de gehele as.
Wel over demonteren van de as zelf. Dit is echter niet aan de orde omdat we hem in zijn geheel van het chassis hebben gehaald.
Heb je nog aanwijzingen voor het terug plaatsen van de tank?
Hopelijk komt er nog reactie van andere forumleden want ik denk dat deze reparatie al heel wat keren is uitgevoerd.
gr. Hans Kambier
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140590Bericht Bertje »

Terugplaatsen tank in ongekeerde volgorde van demontage ;-)

Maar dan iets concreter: tank hangt met 3 bouten op, 1 voor, 2 achter. Voor de ene vóór moet je met 2 man zijn, eentje onder de auto, eentje in de koets, want die bout gaat dus door en door. Verder willen met name die achtersten wel eens goed vast zitten, het is dan handiger de 4 bouten van de beugel waar die 2 bouten in zitten maar als geheel los te halen. Als de bouten eenmaal los zijn kun je de tank iets laten zakken en de draad naar de tankzender en de benzineslang loshalen. Verder uiteraard de vulhals even los schroeven van de koets. Handiger is eigenlijk om het hele rubber gedeelte van de vulhals los te halen, geeft je wat meer bewegingsvrijheid.

Uiteraard is bovenstaande vooral aan te raden met een zo leeg mogelijke tank ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140591Bericht Bertje »

Hm, realiseer me net dat ik demontage ipv montage beschrijf. Nouja, na demontage is montage dus niet al te lastig, het is alleen even klooien met de benzineslang, eigenlijk past je hand er net niet tussen om die weer op z'n plek te schuiven, maar het kan dus wel. En voor de duidelijkheid: je kunt de tank monteren als de as er al onder zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140607Bericht hkambier »

Hallo Bertje,
Er zal in de verschillende productie aantallen wel weer verschil zitten.
Mijn GTL 1984 (Franse import) heeft de tank langs onder vast zitten met 3 zelftappende M8 bouten.
Verder zit de ontluchtingsslang op de hoek van de tank nogal in de weg. Ook de "plaatjes" waar de beugel van het reservewiel aan vast zit belemmeren de tank in z'n bewegingen.
Het is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat je de tank niet kan (de) en monteren zonder de achteras er af te halen.
De bovenste linker- en rechter bout van de reactieplaat/ankerplaat bevinden zich boven achter de tank waar je met geen mogelijkheid bij kunt als de tank er onder hangt.
Overigens zie ik niet wat er nog valt af te stellen met drie vaste punten/bouten van de reactie/ankerplaat.
Ik reken echter nog steeds op wat meer reactie van de forum gebruikers.
groeten Hans Kambier
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
gerrie037
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 22, 2009 10:23 pm

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140618Bericht gerrie037 »

Hoi Hans,
Ik heb eventjes de link voor je gekopieerd:
viewtopic.php?f=2&t=13492" onclick="window.open(this.href);return false;
altijd handig om weten.
Zelf heb ik steeds de tank weggehaald met de achteras nog gemonteerd. De montage ervan is makkelijker wanneer de achteras nog niet onder het viertje zit, zodat je meer adem- en plaatsruimte hebt :lol: .
Je dient ook de houder van het reservewiel te demonteren...hier zit een 'kit' ter hoogte van de voorzijde benzinetank, waardoor het lijkt alsof ie nog ergens met één of ander boutje vasthangt. Idd je hebt slechts aan de bovenzijde "een -vlakke- hand -ruimte" plaatst om de leidingen en het elektrisch contact terug te monteren maar met een beetje gevloek en kalmte lukt dit.
Wat het terugplaatsen van de achteras betreft zijn de meningen op het forum verschillend. Persoonlijk vind ik van buiten naar binnenwerken makkelijker maar ieder mening hierover. (vooreerst de zwingarmen en erna de bouten van de 'driehoekjes' op de achteras...)

Citaat:"Overigens zie ik niet wat er nog valt af te stellen met drie vaste punten/bouten van de reactie/ankerplaat."
Wat bedoel je hiermee?
Succes, :wink:
MvG
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140625Bericht hkambier »

Hallo Gerrie
Bedankt voor je reactie en de link naar de fotoreportage.
De fotoreportage is heel verhelderend en we gaan er binnenkort weer vol goede moed aan beginnen.

"Overigens zie ik niet wat er nog valt af te stellen met drie vaste punten/bouten van de reactie/ankerplaat."
Wat bedoel je hiermee?
In de verschillende boeken zie ik dat een van de bouten in het driehoekje van de achteras als "stelbout" wordt aangeduid. Mogelijk zijn dit oudere uitvoeringen van de R4
Bertje geeft me het volgende advies Als alle bouten op hun plek zitten kun je de wielen gaan uitlijnen; met een lange lat controleer je dat de wielen parallel staan met de zijkant van het chassis.
Ook hiermee weet ik niet goed raad.


groeten Hans Kambier
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140630Bericht Bertje »

De silent blocks ("driehoekjes") zitten met 3 bouten vast, waarvan er 2 door sleuven ipv gaten vallen. Hier zit dus de stelmogelijkheid waar ik het over had. We hebben pas een discussie hier op het forum gehad dat ook de ankerplaten nog wat ruimte voor afstelling bieden, dit komt doordat de gaten wat groter zijn dan de dikte van de bouten, maar dit is volgens mij verwaarloosbaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140636Bericht hkambier »

Hallo Bertje,
De sleufgaten heb ik gezien rest me nog wel de vraag hoe je de silentblocks versteld.
Ik zie aan de afdrukken van de ringen dat beide nog niet op de oude plaats zitten. Links moet ± 2 mm naar de achterklep en Rechts ± 5 mm.
De silentbocks zullen dus iets draaien om de bovenste bout met opgelaste moer omdat deze geen sleufgat heeft.
Wat is een handige manier om dit voor elkaar te krijgen?
gr. Hans Kambier
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140644Bericht Bertje »

Stuk pijp in het asgat steken en wrikken. Wiel daarbij (half) opkrikken wil ook wel eens helpen. Je mag best wat gedoseerd geweld gebruiken, die achteras krijgt ook goed op z'n donder als je eens goed over een drempel of door een bocht scheurt. Vaar trouwens niet blind op de "oude" afstelling, kan namelijk zijn dat je de ankerplaten net iets anders hebt zitten waardoor dit niet meer klopt. Check liever of de wielen parallel aan elkaar en aan de zijkant van het chassis lopen (houd een lange lat tegen de wang van de band langs de auto).

Begrijp ik trouwens goed dat je de as er dus weer onder hebt...?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140658Bericht hkambier »

Jawel Bertje
De as hangt er weer onder. Met behulp van de krik stuk voor stuk de bouten geplaatst.
De hele zaak hangt nu los/vast onder de auto. Dus nu wielen er aan en met een staaf, een lat en een duimstok het zaakje richten. Wat zijn de toleranties bij dit gebeuren?
gr. Hans Kambier
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140659Bericht Bertje »

Toleranties: zie Haynes. Zelf zet ik de wielen zo goed mogelijk parallel aan het chassis met de lat-methode zoals net beschreven. De wagen ligt dan goed op de weg en de banden slijten normaal, dus is gewoon prima.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Terugplaatsen achteras

Bericht: # 140665Bericht roberto »

Misscien heb je hier wat aan:

http://renault4.weebly.com/wielvlucht.html
Plaats reactie