spaakwielen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
spaakwielen
Ik wil bij voorkeur 14" spaakwielen onder een viertje gaan zetten.
De maximale bandenbreedte die op deze velgen kan is 155.
Wat is de maximale diameter die je kwijt kunt?
Iemand enig idee?
De maximale bandenbreedte die op deze velgen kan is 155.
Wat is de maximale diameter die je kwijt kunt?
Iemand enig idee?
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: spaakwielen
hangt ervan af wat je met de afstelling doet.
je kunt de wagen dmv de torsie afstelling hoger/lager zetten.
Maar de standaard band (135/145 13) heeft nog ruimte over bij standaard torsieafstelling.
denk dat er nog 4-5 cm bij de diameter bij op kan.
je kunt de wagen dmv de torsie afstelling hoger/lager zetten.
Maar de standaard band (135/145 13) heeft nog ruimte over bij standaard torsieafstelling.
denk dat er nog 4-5 cm bij de diameter bij op kan.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: spaakwielen
Zijn er ook 14'' 3-gaats velgen, dan ?gerrit v schreef:Ik wil bij voorkeur 14" spaakwielen onder een viertje gaan zetten.
De maximale bandenbreedte die op deze velgen kan is 155.
Wat is de maximale diameter die je kwijt kunt?
Iemand enig idee?
Of ga je de boel aanpassen ?
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Re: spaakwielen
nee, dat is niet nodig.ervaar.R4 schreef: Zijn er ook 14'' 3-gaats velgen, dan ?
Of ga je de boel aanpassen ?
Er zijn blinde naven te koop ( links op het plaatje) Of 3 gaats naven die op Citroen trommels passen
Re: spaakwielen
Ik laat 'm tenminste 1 stand zakken (4centimeter is het niet?)Mark4GTL schreef:hangt ervan af wat je met de afstelling doet.
je kunt de wagen dmv de torsie afstelling hoger/lager zetten.
Maar de standaard band (135/145 13) heeft nog ruimte over bij standaard torsieafstelling.
denk dat er nog 4-5 cm bij de diameter bij op kan.
Re: spaakwielen
@gerrit,
Ik heb winterbanden 165 x 13 achter liggen en merk dat die bij inveren (bv mensen op de achterbank) achter aanloopt aan de vulpijp van de tank. Ik zie daar danook een slijtvlek.
Voor heb je ruimte zat maar ingeveerd loopt hij dan mogelijk aan tegen het scherm (of de omgezette rand aan de spatbordrand).
Met ver insturen lopen de banden voor ook een beetje aan op de kop van de stabilisatorstang.
vr gr Fons
Ik heb winterbanden 165 x 13 achter liggen en merk dat die bij inveren (bv mensen op de achterbank) achter aanloopt aan de vulpijp van de tank. Ik zie daar danook een slijtvlek.
Voor heb je ruimte zat maar ingeveerd loopt hij dan mogelijk aan tegen het scherm (of de omgezette rand aan de spatbordrand).
Met ver insturen lopen de banden voor ook een beetje aan op de kop van de stabilisatorstang.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: spaakwielen
1 tandje lager is toch ongeveer 2.5 centimeter?gerrit v schreef:Mark4GTL schreef:hangt ervan af wat je met de afstelling doet.
je kunt de wagen dmv de torsie afstelling hoger/lager zetten.
Ik laat 'm tenminste 1 stand zakken (4centimeter is het niet?)
Re: spaakwielen
Fons,RVIER schreef:@gerrit,
Ik heb winterbanden 165 x 13 achter liggen en merk dat die bij inveren (bv mensen op de achterbank) achter aanloopt aan de vulpijp van de tank. Ik zie daar danook een slijtvlek.
Voor heb je ruimte zat maar ingeveerd loopt hij dan mogelijk aan tegen het scherm (of de omgezette rand aan de spatbordrand).
Met ver insturen lopen de banden voor ook een beetje aan op de kop van de stabilisatorstang.
vr gr Fons
Praten we hier over 165/80/13?
Waar ik eigenlijk het meest bang van ben is het aanlopen van de band tegen het draaipunt van de swingarm van de achterwielen.
Hoeveel ruimte heb je daar nog over?
gr.Gerrit
Re: spaakwielen
Altijd in de gaten houden dat je afrolomtrek hetzelfde blijft als bij originele velgen+bandenEven rekenen geeft als uitkomst 155/60 r14. Aangezien dit geen standaardmaat is, kom je uit op de dichtstbijzijnde, namelijk 155/65 r14. Band is dan ietsje hoger, afrolomtrek ook, maar dat corrigeert mooi de tellerafwijking en je wielkasten zijn net iets beter gevuld.gerrit v schreef:Ik wil bij voorkeur 14" spaakwielen onder een viertje gaan zetten.
De maximale bandenbreedte die op deze velgen kan is 155.
Wat is de maximale diameter die je kwijt kunt?
Iemand enig idee?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Re: spaakwielen
Goof schreef:Altijd in de gaten houden dat je afrolomtrek hetzelfde blijft als bij originele velgen+bandenEven rekenen geeft als uitkomst 155/60 r14. Aangezien dit geen standaardmaat is, kom je uit op de dichtstbijzijnde, namelijk 155/65 r14. Band is dan ietsje hoger, afrolomtrek ook, maar dat corrigeert mooi de tellerafwijking en je wielkasten zijn net iets beter gevuld.gerrit v schreef:Ik wil bij voorkeur 14" spaakwielen onder een viertje gaan zetten.
De maximale bandenbreedte die op deze velgen kan is 155.
Wat is de maximale diameter die je kwijt kunt?
Iemand enig idee?
nope,
de tellerafwijking interesseert me niet.
Ik zoek de maximale diameter die mogelijk is.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: spaakwielen
de 155 65 r14 is inclusief de 1x zakken van de torsie de beste maat.
Denk dat je hier met het insturen van de bochten ook de minste last mee hebt.
Let wel, met echt goed sturen (helemaal rond) ga je er WEL last van hebben, dan ga je onderdelen tegenkomen met je band
Denk dat je hier met het insturen van de bochten ook de minste last mee hebt.
Let wel, met echt goed sturen (helemaal rond) ga je er WEL last van hebben, dan ga je onderdelen tegenkomen met je band
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: spaakwielen
we gaan er eens mee spelen.
allen bedankt voor het meedenken.
allen bedankt voor het meedenken.
Re: spaakwielen
Max. diameter gewoon meten met de rolmaat. Of eerst van karton een paar schijven maken van verschillende diameters en kijken of het nergens tegen komt. Qua breedte van de band is met de juiste ET-waarde 195 zo ongeveer het max. Misschien dat je 205 er aan de voorzijde nog net onder geperst krijgt, maar weet niet wat he doet bij insturen.
Op basis van je diameter en breedte kun je dan uitrekenen welke velg-diameter er mogelijk is bij standaard bandmaten.
Ben wel benieuwd hoe een 4tje met 17" spaakwielen eruit ziet. Ben bang dat het niet heel goed bij elkaar past, maar Pimp your ride zou ik zeggen.
Op basis van je diameter en breedte kun je dan uitrekenen welke velg-diameter er mogelijk is bij standaard bandmaten.
Ben wel benieuwd hoe een 4tje met 17" spaakwielen eruit ziet. Ben bang dat het niet heel goed bij elkaar past, maar Pimp your ride zou ik zeggen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Re: spaakwielen
Goof schreef:Max. diameter gewoon meten met de rolmaat. Of eerst van karton een paar schijven maken van verschillende diameters en kijken of het nergens tegen komt. Qua breedte van de band is met de juiste ET-waarde 195 zo ongeveer het max. Misschien dat je 205 er aan de voorzijde nog net onder geperst krijgt, maar weet niet wat he doet bij insturen.
Op basis van je diameter en breedte kun je dan uitrekenen welke velg-diameter er mogelijk is bij standaard bandmaten.
Ben wel benieuwd hoe een 4tje met 17" spaakwielen eruit ziet. Ben bang dat het niet heel goed bij elkaar past, maar Pimp your ride zou ik zeggen.
Gaan we doen!
Ik zoek geen breedte maar een zo groot mogelijke diameter.
Nu kun je natuurlijk de afstand tussen het swing-armdraaipunt en de wielas opmeten en zo de max banddia bepalen, alleen.hoe weet je hoe bol het loopvlak wordt op snelheid en onder druk?
Vandaar mijn vraag om ervaringen.
Met spaakwielen komt de zaak per kant om en nabij 20 mm naar buiten. Maar dat is wat mij betreft niet dramatisch omdat het de bedoeling is ook met de carosserie te spelen.....
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: spaakwielen
ik ben benieuwd naar het resultaat.
apart wordt het zeker
apart wordt het zeker
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl