alpine velgen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: alpine velgen

Bericht: # 113227Bericht RVIER »

dames, heren ook,


Bedankt voor de adviezen
Ik ben overtuigd, en daarom zijn ze niet meer te koop

vr gr Fons

ps.mogelijk een wat ongelukkige formulering van mij rechtzetten:
- 195x13 was de maat die volgens de banden boer onder de R5 alpine werd gelegd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Re: alpine velgen

Bericht: # 113231Bericht cees en jantine »

fons,

195 breed lijkt me echt te gek voor de R5, ook alpine.
standaard had de alpine ook 155 breed, de alpine coupe had 180 breed.
de R5 GT turbo had dit wel volgens mij 195 breed.

misschien is de beste man in de war.

maakt verder niet uit.
succes met de wintergummi..

cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: alpine velgen

Bericht: # 113232Bericht jeffr4 »

Fons,
Volg het advies van Cees maar, 195 is echt te groot,ziet er niet uit, past niet echt op een R4
Afbeelding
( Lijkt een beetje op de zwarte R4 van Folkert Sikkema,toch niet, die had 175/60 eronder)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: alpine velgen

Bericht: # 113233Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb even mijn eigen Alpine velgen gemeten, die zijn ongeveer 140 mm breed, dus toch even 20 mm verschil met de 160 die jij noemt. (Ik heb daar 155 / 70 op liggen op de F6 dat geeft alleen wat aanloop als je het stuur in de meest extreme stand hebt staan).

Volgens mij bestaan er toch twee types van die "Alpine" velg, want ik zie hier op de parkeerplaats ook wel een een R5 GTT staan en die heeft hetzelfde ontwerp met die schotjes zeg maar, terwijl hij duidelijk breder is, dus ik denk dat dat de oorzaak van alle verwarring is. Dus dan misschien toch maar verkopen / ruilen die velgen maar dan op clubcinq...
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: alpine velgen

Bericht: # 113234Bericht Daan »

1. wieldoppen.. was meer een opmerking dat wieldoppen een beetje 'not done' zijn.. maar smaken verschillen, gelukkig. :wink:

2. De schoepen velgen (waar hier de hele tijd over gesproken word) zijn van een R5 Alpine Turbo ,de zogenaamde AT-velgen
Er bestaan ook de zogenaamde 'schotel' velgen (3-gaats) waar vaak over wordt gesproken als Alpine velgen (als tegenhanger van de AT velgen)
Origineel kwamen de eerste Renault 5 alpine's stalen velgen, maar wel iets sportievere (en ietsjes breder) dan die op de 4tjes.

3. De r5 GTT is het tweede model R5 en heeft naast een dwarsgeplaatste motor 4-gaats wielen ipv de oude 3... heeft dus niets met alpine of alpine turbo velgen te maken..

4. 185 past op de AT velgen aan de voorzijde, zonder dat er iets aanloopt. Zelf heb ik 165 achter en loopt het soms aan (het naarbinnengevouwen randje van het buitenscherm) maar dan ook echt met volle volle belading (2 personen en 16 volle bierkratten)

5. Het gaat niet alleen om de breedte maat (155-185) maar ook het hoogtepercentage (55-85) of dingen wel al dan niet passen...

6. Wat kostte het laten lassen van je velgen??
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: alpine velgen

Bericht: # 113237Bericht RVIER »

Even samenvatten
2. De schoepen velgen (waar hier de hele tijd over gesproken word) zijn van een R5 Alpine Turbo ,de zogenaamde AT-velgen
De velgmaat van mijn velgen is inderdaad zoals Cees (of Jantine) aangaf 5.5J x 13
Willem heeft er met een breedte van 140 mm -->4,5J x13? (wat staat op de zijkant van de velg)
Jeffr4 zou jij ook even naar de breedte van de velg kunnen kijken?

Er zijn dus kennelijjk een aantal verschillende breedtes verkocht


Ter vergelijking
De Speedline velgen hebben als maat 4.5J x 13
De gewone velgen van de R4 zijn 4.00 x 13
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: alpine velgen

Bericht: # 113239Bericht jeffr4 »

Fons,
5,5 J

en navraag bij Yvo van Dijk , de R5 maniak van het noorden, zie : http://www.artvo.nl" onclick="window.open(this.href);return false; leert, dat de standaard maat van de originele At R5 velgen in deze uitvoering, alleen maar 5,5 J hebben.
Een soortgelijke velg werd ook wel voor andere Renaults gebruikt, maar hadden een andere steek.

Oh Daan, ik wist niet dat het "notdone" was om originele R4 velgen met chromen wielkappen op een R4 te monteren. Ik vondt het juist meer bij passen, dan de R5 AT alu velgen en kan ik ,nu ze verbreed zijn ,ook 175/60 er op gooien.
Maar gelukkig,"notdone", ben ik wellicht de enige en ja smaken verschillen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: alpine velgen

Bericht: # 113241Bericht Willem de Zwijger »

Op mijn velg staat 5Jr13H2...
En bij nader meten: de breedte van de velg van de buitenkant gemeten op het breedste punt (grootste afstand van middelpunt) is niet 140 maar eerder 150 mm.
Als hij bij jou dan bij hermeten geen 160 maar 150 is praten we toch weer over hetzelfde....
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: alpine velgen

Bericht: # 113246Bericht RVIER »

@willem,

op mijn velgen staat echt 5.5Jx13, minder kan ik er niet van maken :-)

Er zijn dus kennelijk verschillende breedten geleverd, mogelijk voor andere high performance cars (beer)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: alpine velgen

Bericht: # 113262Bericht Daan »

met die wieldoppen was ook meer omdat sommige r4 rijders van die lelijke plastic apparaten op hun wieltjes plakken!!
Een mooi chromen dopje op een oud viertje kan in mijn ogen wel hoor! Hoewel ik die honingraad dingen niet heel sjiek vind, mooier vind ik zelf chromen naafkapjes alleen.

Maar wat kostte dat verbreden nu?

http://www.renault4.plus.com/gallery/pe ... f/PP55.htm

Op dit (al in meerdere topics besproken en recent opniew te koop geweest) 4tje zijn de eerste versie R5 Alpine/Parisienne velgjes in verbreede versie gemonteerd en staat in mijn ogen ook erg sjiek en sportief!!

Misschien dat ik dit in de toekomst ook wel wil, vandaar een indicatie van de kosten.

Fijne dagen trouwens iedereen!
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: alpine velgen

Bericht: # 113295Bericht jeffr4 »

Okee Daan, hartstikke mooi die velgen en dat past zeker bij die R4 met een Alpine turbo motor erin, schitterend.
Ik had ook voornemens mijn R4 om te bouwen,( geen conventionele motor) dus dan ook een betere stabiliteit, schokbrekers en dikkere stabilisatorstangen voor en achter enz en ook bredere velgenmaat,omdatie dan ook een stuk sneller en harder kan dan nu, maaaar ook heb ik alles chroom aan de buitenkant, (bumper,spiegels,grill,lichten achter,deurklinken,emblemen,lijsten, dakantenne. enz) daarvandaan het verbreden van de oude type velgen met.... chromen... wielkapjes en 175 banden. Dus ja alles is chroom, moet nog het e.e.a. plaatsen, maar begin volgenjaar een keer.

Maar heb nu een goede F4 op het oog voor mijn snode plannen, waarbij ik wel alpine velgen op zet( daarvandaan mijn set) en zelfs
binnenkort een aangepaste polyester vorm wielkastverbreders en dorpels heb voor een Fourgonette !!! De zijkant lijkt dan op de JP met doorlopende brede zijkanten. Mal en proefmodel zijn klaar! Fototje zien?

Het verbreden, stralen en zink kostte mij voor de 4 velgen 145 euro.
Een set velgen 4 stuks zijn niet duur, moet nog 5 stuks ophalen zelfs ( 40 euro)
Fons, zie hier hoe breed men gaat met dezelfde type velgen, maar ik wilde binnen de schermen blijven en ja of dit ook goed is voor de koeling van je schijfremmen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: alpine velgen

Bericht: # 113336Bericht Daan »

sorry moet ff plagen.. :P vergeef me

motor: alpine blok -check-
schokbrekers: rode koni's -check-
dikkere stabilisatorstangen voor: F6 -check-
en achter F4/F6 -check
At tjes met bredere banden voor dan achter -check-

omdat ie dan ook een stuk sneller en harder kan dan nu, heb ik alles chroom aan de buitenkant,
chromen bumpers: -check-
chromen antenne -check-
4 chromen breed/verstralers -check-
hoogglans witte spiegels -check-
hoogglans witte grill -check-

-edit- nieuwste aanwinst: 4 hagelwitte schedel autobandenventieldopjes!!! (love)

voor de snelheids ervaring binnen in:

Alpine tellerhuis -check-
schedel op de versnellingspook met knipperende led-oogjes -check-
witte vlammen op mijn deurpanelen -check-
hooglans wit hemeltje -check-
leren bekleden op mijn saab cabrio stoelen -check-
gewichtsbesparing: geen achterbank -check-

Nu net als Paul nog ff 150 worden (zie ander topic: AT blok tekoop) en wellicht komt het ooit af.. :o

Het verbreden, stralen en zink kostte mij voor de 4 velgen 145 euro.
Das heel fijn!! en ga ik zeker in gedachten houden!

Een set velgen 4 stuks zijn niet duur, moet nog 5 stuks ophalen zelfs ( 40 euro)

Akko!! ik wil mijn gratis weggegeven velgjes terug!! :P


Maar jef, ben zeker benieuwd naar de eindresultaat foto's!! En At-tjes op een F4 staat zeker erg sjiek.
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: alpine velgen

Bericht: # 113379Bericht jeffr4 »

Daan, goed bezig! ik ben onder de indruk van je R4 tje met R5 alpine enz. zo heeft iedere 4 tje zijn charmes, origineel of aangepast, eigenlijk vind ik allebei erg leuk.Je hebt er veel aangedaan, maar ik mis toch wel een paar dingen, waarom geen turbo, geen -dak- chroomantenne, geen R5 AT stuur met chroom spakies (heb ik wel) en achter oke F6 stabi, maar geen dubbele, net een kitcar icm de brede banden.Hoe ver kan je gaan.
Afbeelding
Ik wil de R4 zo houden en de F4 gebruiken voor de ombouw en komt er een sterke elektro-motor in, waarbij een R5 AT eigenlijk niet zo snel is en ook niet zo hard kan, dus begrenzen die hap. Chassis versterken enz.
schijfremmen rondom, bli -bli.
Hierbij de meuk F4 als probeerobject en let niet op de rood geverfde AT velgen, mijn eigen set is mooi origineel en inderdaad staan goed onder de f4, maar het gaat om de JP-achtige set verbreders,met de voor de f4 aangepaste vorm en dit is een probeerset. Het eindresultaat is gespoten in de kleur vd wagen enz.
Afbeelding.
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: alpine velgen

Bericht: # 113387Bericht Daan »

dubbele torsie's

VET!
(oioi)

Doet me denken aan een foto van Folkert (klik maar kan de foto niet vinden) van zijn ingeklemde torsiestaven. Zag er ook erg vervaarlijk uit.

Allen die dit lezen, voor vanavond een goed uiteinde toegewenst!!!

ps: Voor mijn stuur heb ik een Nardi stuur liggen. alleen nog even de goede naaf regelen.

Afbeelding
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: alpine velgen

Bericht: # 113388Bericht R4F6GTX Automaat »

Zo! Een echt Nardi stuur; nu is je R4 gelijk in waarde verdubbeld.
Ik zoek ook een naaf voor zo'n stuur maar dan voor mijn Jeep...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie