volgorde binnenste lager achter
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
volgorde binnenste lager achter
Ik heb het achterwiellager R4 GTL 84 geheel gedemonteerd en nu moet de nieuwe er weer op.
Ik kan mij niet herinneren dat er een vulring tussen het binnenste lager, de oliekeerring en de ankerplaat zat.
Ik heb ook geen vulring meegleverd gekregen bij het lager. Weet iemand of de vulring standaard is?
Hansreno
Ik kan mij niet herinneren dat er een vulring tussen het binnenste lager, de oliekeerring en de ankerplaat zat.
Ik heb ook geen vulring meegleverd gekregen bij het lager. Weet iemand of de vulring standaard is?
Hansreno
Re: volgorde binnenste lager achter
kijk effe aan de andere kant!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Ja handig heb je twee wielen waar je niks mee kan..
Kijken, niet uit elkaar halen! maar volgens mij zit daar wel een ring tussen, kun je eventueel zien zonder los te halen aan de andere kant van je auto.
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
Ik heb twee weken geleden ook een GTL achterwiellager vervangen, en heb daarbij geen vulring gezien. Wel een blikken plaatje waar de rubberen afdichtings-lip tegenaan loopt. Die zo lekker kan verbuigen als je de poelitrekker erachter zet, en die ik alleen bij Harry Velthuis nieuw heb weten te vinden.
O ja, en dan wil je er zo'n nieuw afdichtingsblikje optikken, ben je een uur aan het klooien want als je links tikt komt hij meteen rechts weer los, maar je denkt: dat zal wel aan mij liggen, en je schuurt het blikje aan de binnenkant op maar dat helpt niets.
Ik ben toen teruggegaan in mijn hout verleden en vond een verstelbare houtboor waarmee ik een gat van 25 mm rond en 12 cm diep heb geboord in 4 x 4 balkje. Die schoof ik over de as en daarmee had ik in 5 seconden het afdichtingsblikje erop getikt.
O ja, en dan wil je er zo'n nieuw afdichtingsblikje optikken, ben je een uur aan het klooien want als je links tikt komt hij meteen rechts weer los, maar je denkt: dat zal wel aan mij liggen, en je schuurt het blikje aan de binnenkant op maar dat helpt niets.
Ik ben toen teruggegaan in mijn hout verleden en vond een verstelbare houtboor waarmee ik een gat van 25 mm rond en 12 cm diep heb geboord in 4 x 4 balkje. Die schoof ik over de as en daarmee had ik in 5 seconden het afdichtingsblikje erop getikt.
- Rutger-peer
Heb dat een halfjaar geleden ook gedaan, had er een tekeningetje voor gekregen van Harry. Ik zal eens kijken of ik dat tekeningetje nog kan vinden.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Hanz
- Contacteer:
Plastic afvoerpijp van de bouwmarkt werkt ook goed.Willem de Zwijger schreef:Ik ben toen teruggegaan in mijn hout verleden en vond een verstelbare houtboor waarmee ik een gat van 25 mm rond en 12 cm diep heb geboord in 4 x 4 balkje. Die schoof ik over de as en daarmee had ik in 5 seconden het afdichtingsblikje erop getikt.
- Voormalig Steunpunt NO
Het lijkt me een algemeen plaatje en niet helemaal specifiek voor de R4.
Opvulring 7 ken ik niet, het binnenlager zit volgens mij direct tegen de stofring, zonder opvulring.
Ik praat dan wel over 4tjes vanaf pakweg 1975.
Mogelijk is het daarvoor anders geweest dat weet ik niet.
Groet
Harry.
P.S: Die stofringen heb ik nog 8 nieuwe van liggen
Opvulring 7 ken ik niet, het binnenlager zit volgens mij direct tegen de stofring, zonder opvulring.
Ik praat dan wel over 4tjes vanaf pakweg 1975.
Mogelijk is het daarvoor anders geweest dat weet ik niet.
Groet
Harry.
P.S: Die stofringen heb ik nog 8 nieuwe van liggen
Plaatje is gekonijntVoormalig Steunpunt NO schreef:Het lijkt me een algemeen plaatje en niet helemaal specifiek voor de R4.

Blz 135 Par. 7.6 Achterwiellagers verwijderen en aanbrengen Fig. 7.11
met tevens de aanvulling blz 276 12.15 item 11 , 12 en 13 Achterwielnaven-modificatie :
- wijziging nr 1785388 op het ruitvormige plaatje
- afmeting vd lagers naaf/diameter tot 25 mm vergroot
- Het demonteren en monteren zijn gelijk aan de instructies welke in par. 7.6 zijn beschreven.
Let er bij het demonteren op hoe de keerring en de afstandsring zijn geplaatst, zodat dit bij het monteren geen problemen oplevert...
Jaaaaa, staat er echt, verzin ik niet, komt uit het handboek, maar ja of de Haynes "de bijbel"is ???
Ik ga er zelf dan maar vanuit dat de genoemde vulring door Hans en de stofring van Harry, hetzelfde zal zijn als de afstandsring nr 7 in Fig 7.11.
-
Tsja, als we ook al niet meer op de bijbel kunnen vertrouwen...
Er staat toch ook een dwarsdoorsnede in Jeffrey, die is dacht ik duidelijker. Er is simpelweg geen vulring, alleen een stofring (of hoe je hem ook noemen wilt) die als functie heeft om stof en troep buiten het lager te houden, en het vet erin. Die kan trouwens wel verkeerd om gemonteerd worden, dus ik denk dat de schrijver dat in zijn hoofd had toen hij (wellicht bestormd door duizenden andere gedachten, wie kent ze niet?) een grove typfout maakte die wij hem graag vergeven.
Het is een beetje als kijken naar Discovery, technisch jargon vertalingen gaan vaak ernstig mank en je moet zelf maar een beetje je verstand erbij houden.
Er staat toch ook een dwarsdoorsnede in Jeffrey, die is dacht ik duidelijker. Er is simpelweg geen vulring, alleen een stofring (of hoe je hem ook noemen wilt) die als functie heeft om stof en troep buiten het lager te houden, en het vet erin. Die kan trouwens wel verkeerd om gemonteerd worden, dus ik denk dat de schrijver dat in zijn hoofd had toen hij (wellicht bestormd door duizenden andere gedachten, wie kent ze niet?) een grove typfout maakte die wij hem graag vergeven.
Het is een beetje als kijken naar Discovery, technisch jargon vertalingen gaan vaak ernstig mank en je moet zelf maar een beetje je verstand erbij houden.
@Willem,Hansreno schreef:Ik heb het achterwiellager R4 GTL 84 geheel gedemonteerd en nu moet de nieuwe er weer op.
Hansreno
Er moet wel sprake zijn van een vulring.
Hans is zelf deze vulring (Haynes.. afstandsring)tegengekomen, toen hij het achterwiellager heeft gedemonteerd en vraagt zich af of dit standaard bij het lager hoort.
De dwarsdoorsnede geeft mij, dat deze vulring in het lager valt en nu ik Harry zijn reactie lees en ook die van jou, lijkt het mij iets van het type lager, dus dat bij de nieuwere uitvoering van de binnenste lager er geen vulring cq afstandsring nodig is.........isdathet

(Toch goed om alvast te weten, mocht ik een lagertje wisselen)
-
Jeff, Hans heeft de vulring toch juist niet gezien bij demontage, getuige de zin:
Ik kan mij niet herinneren dat er een vulring tussen het binnenste lager, de oliekeerring en de ankerplaat zat. ?
Er zijn of er niet te zijn, dat is de vraag. En in dit geval is het antwoord: is er niet
Ik kan mij niet herinneren dat er een vulring tussen het binnenste lager, de oliekeerring en de ankerplaat zat. ?
Er zijn of er niet te zijn, dat is de vraag. En in dit geval is het antwoord: is er niet

Blijft moelijk.... goed lezen, zeker na die kliko gevuld met krassie ( griekse wijn), dus........Willem de Zwijger schreef:
Est ce?....c'est non.
- Hanz
- Contacteer:
Aangezien dit de kant van de grammatica op gaat (altijd gevaarlijk als er een reclamejongen met vlotte babbel meepraat, helemaal als die een kliko wijn op heeftWillem de Zwijger schreef:Ik kan mij niet herinneren dat er een vulring tussen het binnenste lager, de oliekeerring en de ankerplaat zat. ?

'ik kan mij niet herinneren dat er een vulring tussen zat' (werd bedoeld 'ik kan mij niet herinneren of er een vulring tussen zat'?) is niet hetzelfde als 'ik kan mij herinneren dat er geen vulring tussen zat'