Accu werkt, starten ho maar!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marlit
Berichten: 19
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:02 am
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Accu werkt, starten ho maar!

Bericht: # 95926Bericht Marlit »

Dames, heren ook. Als trotse bezitter van een keiharde en gave R4 GTL uit 1986, ben ik momenteel een beetje van slag. Al anderhalf jaar brengt de ´ouwe blauwe´ mij zonder tegensputteren overal naar toe. Een nieuwe hoofdremcilinder is het enige waarom hij heeft gevraagd gedurende de liefdesrelatie.
Maar: nu doet ie niks meer. Na een stukje rijden parkeer ik hem en anderhalf uur later wil ik starten en doet ie niks meer. Accu staat op spanning, verlichting werkt, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Controlelampjes branden niet bij het omdraaien van de sleutel, startmotor gaat zelfs nog niet een beetje rond. Zekeringen (kastje linksonder) zien er goed uit.
Zitten er ergens nopg meer zekeringen? Heeft iemand enig idee? Is er een beveiliging ergens (te weinig olie, defecte koeling, ik noem gewoon maar wat). Help....

Alvast bedankt voor tips..

Groet,
Mark
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 95927Bericht GijSsie »

haha beveiliging in een 4tje :lol: , ow srry.

Hoor je bij het starten een KLIK uit de richting van de startmotor komen?

Even alle contacten opschuren is het advies denk ik...
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Marlit
Berichten: 19
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:02 am
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Accu

Bericht: # 95928Bericht Marlit »

Die beveiliging was inderdaad een long shot...

Maar: startmotor doet echt helemaal niks. Net als controlelampjes. Hier maak ik uit op dat er een stroomonderbreking is. Ergens. Weet jij of er ergens nog meer zekeringen zitten dan linksonder het stuur? Zal vast wel niet, maar toch...
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 95929Bericht brecht »

Zit de dikke kabel van de accu naar de startmotor goed vast?
Hoeveel spanning heeft je accu? (als je lampen branden hoeft ie nog niet genoeg te hebben voor je startmotor)
Gaat je relais om? (even iemand anders de sleutel laten omdraaien en je luisterend oor in de buurt van het luchtfilter houden. Je moet dan het startrelais horen klikken (of dus niet)
zit je massa goed vast? (dikke kabel van je -pool naar de versnellingsbak)
zitten de accuklemen goed vast?

Meer zekeringen dan onder het stuur zouden er niet moeten zitten, maar je weet maar nooit wat de vorige eigenaar gedaan heeft....
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 95930Bericht GijSsie »

Ik zou die kabels die brecht bedoelt(dien dikke) even loshalen, contacten opschuren en voor de zekerheid even doormeten om vervolgens weer te monteren en het motortje leven in te blazen :) .

Accupolen ook even los en opschuren evenals de klemmen.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Marlit
Berichten: 19
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:02 am
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Accu enzo

Bericht: # 95931Bericht Marlit »

Ik ben helemaal overweldigd. Zoveel tips, zo snel...

Ik ga er dit weekend mee aan de slag... Tot die tijd zijn alle andere tips of ervaringen natuurlijk welkom.
[/img]
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 95932Bericht Hanz »

GijSsie schreef:Ik zou die kabels die brecht bedoelt(dien dikke) even loshalen, contacten opschuren en voor de zekerheid even doormeten om vervolgens weer te monteren en het motortje leven in te blazen :) .

Accupolen ook even los en opschuren evenals de klemmen.
Percies, ik dacht altijd dat dat flauwekul was (dikke kabels, stevige klemmen), dat maakt altijd wel contact. Totdat...
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 95935Bericht Jan-San »

Startte de auto voorheen makkelijk of ook al moeizaam?

Misschien is het kabeltje van startslot naar start relais losgeraakt?
Er loopt ook een stroomvoorziening van startmotor naar je zekeringen kast.
Contactslot nameten en doe dat dan meteen op de startmotor aansluiting scheelt je dubbel werk.
Succes ermee.
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
GAMAN
Berichten: 33
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 3:05 pm

Bericht: # 95944Bericht GAMAN »

Je kunt sowieso even proberen te starten met startkabels. Dan kun je weer een vraag van je lijstje schrappen.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 95981Bericht Mark4GTL »

onder het motto meten is weten even alle kabels voor starten doormeten.

Het zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn dat een kabel iets kapot is of slecht contact maakt.

als je dan ook een lijstej hebt (of stroomschema) kun je er meteen aantekeningen op maken en kijken wat er niet klopt
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie