Electriciteitsprobleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Electriciteitsprobleem

Bericht: # 75994Bericht Thijsio »

Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn auto.
Gistermiddag reed ik in de spits door de stad, toen opeens het knipperlichtlampje in het dashboard stopte met knipperen, terwijl ik wachtte voor een stoplicht. Toen ik doorreed, werkte mijn knipperlicht weer beter, maar bij het volgende stoplicht, viel de motor uit toen ik weg wilde rijden (of ik de motor gewoon ordinair af liet slaan of dat de motor uit zichzelf afsloeg weet ik niet zo goed).
Toen ik weer wilde starten leek het alsof de accu leeg was, waardoor ik de auto niet aan de praat kreeg. De startmotor werkte wel, maar niet krachtig genoeg. Toen de auto aangeduwd werd, kon ik meteen doorrijden. Ik dacht dat het probleem een lege accu was, en reed enige tijd zonder verlichting, de motor bleef ook stationair draaien (zonder verlichting).
Toen ik later die dag de auto weer wilde starten, lukte dit weer niet. Weer aangeduwd, en toen bleek dat op de snelweg mijn lampen gewoon normaal branden, maar zodra ik langzamer rijd of stil sta met draaiende motor, de lampen zwakker gaan branden. Door wat gas bij te geven kan ik de motor aan de praat houden.

Vandaag de auto proberen te starten, en dit lukte, maar een tweede keer zat er niet meer in.

Met mijn weinige kennis, is mijn conclusie dat mijn dynamo gewoon werkt. Het kan wel zo zijn dat deze slecht contact maakt en pas bij een sterkere stroom (of hoe zeg je dit juist?) stroom overbrengt.
Misschien is de accu zwak, hoewel deze pas een half jaar oud is.
Ook kan het zijn dat er ergens stroom lekt. Hoe meet ik dit?

Heeft er iemand een tip of een idee?

Alvast bedankt,

Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 75995Bericht R4F6GTX Automaat »

Spanningsregelaar
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 76001Bericht Thijsio »

Bevindt de spanningsregelaar zich in de dynamo? En wat kan ik daaraan doen? Nieuwe spanningsregelaar?
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 76002Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, ingebouwd in je dynamo (alternator eigenlijk). Zet er een andere op of laat 'm reviseren. Revisiebedrijven kunnen 'm doormeten en je dan gelijk vertellen wat er mee aan de hand is.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 76003Bericht Rudi »

Maakt de massa wel goed contact, zit bij een 850 op de versnellingsbak.
Dit leidt ook tot startproblemen en wegvallen van de verlichting.
Voordat de nieuwe accu is geplaatst, wel goed de klemmen geschuurd en ingevet hebben.
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 76005Bericht Thijsio »

Ik heb een GTL, maar volgens mij zit de massakabel daarvan ook op de versnellingsbak, als ik het goed heb.
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 76006Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, rechtsvoor op de bak. Die gaat rechtstreeks naar de accu.

Met een amperemetertje kun je kijken of er ergens lekstroom is. Bv een accupool los halen en dan tussen de pool en de kabel meten. Hoe dat precies moet is wel op te goegullen..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 76016Bericht Thijsio »

Misschien heel dom van me, maar volgens mij kan het helemaal geen lekstroom zijn, want nadat ik een uurtje met mijn auto rondgereden heb en de accu dus wel enigszins gevuld zou moeten zijn, start de motor meteen daarna, nog steeds niet. Wel startte hij gistermiddag uit zichzelf, alleen hield ik hem niet meteen aan de praat, daarna was het over.
Het voltage van de accu is bij een hoger toerental ongeveer 1 volt hoger dan bij stationair respectievelijk 12,5 en 11,7. Deze 11,7 loopt, naarmate de auto langer stationair draait, verder naar beneden. Als de motor niet loopt, blijft het voltage volgens mij gelijk en ongeveer 11,3

Is het dan toch de stroomverdeler? En kan ik die gewoon van mijn dynamo schroeven en vervangen door een andere die ik nog aan een oude dynamo (waarvan ik niet weet of deze werkt) heb zitten?
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 76028Bericht Le Car »

11,3volt is echt te weinig.
Lijkt op een slechte verbinding ergens of een defecte spanningsregelaar.

Met plm 2000 rpm moet hij zo rond de 13,8 volt (max) staan.
Stationair moet hij dan weer terug zakken naar 12,5 a 13 volt

Een andere test is alle verbruikers eens aan de zetten,de motor moet nu langzamer gaan lopen. (het veld van de dynamo wordt dan nl sterker)
Als je dan de plusof het stekkerblokje van je dynamo losmaakt moet hij weer harder gaan lopen.
Als hij dat doet zou de dynamo goed moeten zijn
Laatst gewijzigd door Le Car op ma jun 19, 2006 4:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 76048Bericht Rudi »

Thijsio schreef:Misschien heel dom van me, maar volgens mij kan het helemaal geen lekstroom zijn, want nadat ik een uurtje met mijn auto rondgereden heb en de accu dus wel enigszins gevuld zou moeten zijn, start de motor meteen daarna, nog steeds niet. Wel startte hij gistermiddag uit zichzelf, alleen hield ik hem niet meteen aan de praat, daarna was het over.
Het voltage van de accu is bij een hoger toerental ongeveer 1 volt hoger dan bij stationair respectievelijk 12,5 en 11,7. Deze 11,7 loopt, naarmate de auto langer stationair draait, verder naar beneden. Als de motor niet loopt, blijft het voltage volgens mij gelijk en ongeveer 11,3

Is het dan toch de stroomverdeler? En kan ik die gewoon van mijn dynamo schroeven en vervangen door een andere die ik nog aan een oude dynamo (waarvan ik niet weet of deze werkt) heb zitten?
Het klinkt allemaal misschien erg overdreven, maar je moet echt doen wat de mensen op het forum schrijven, alleen dan lukt het op korte termijn weer probleemloos rond te rijden.

Dit euvel heb ik een maand geleden ook gehad. Eigenwijs als ik ben, toch eerst een nieuwe accu erin gezet. Het probleem bleef. Toch maar gedaan wat er hier wordt gezegd, alle verbindingen controleren en wat bleek, de aansluiting thv de versnellingsbak van de massa zat flink los.
Dan loopt je accupeil terug, je auto loopt niet lekker meer, of start zelfs niet meer. Maak de boel schoon en zet alles eens goed vast, beetje vet op de aansluitingen kan geen kwaad.

Rudi.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 76145Bericht Rudi »

En...vooruitgang geboekt? :)
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 76185Bericht Thijsio »

Hallo,
Bedankt voor het vragen, maar nee. Ik heb me vandaag, omdat ik eens een keertje vrij was, gestort op de massakabel. Ook de andere bedrading gecontroleerd. Dit was allemaal goed, heb het een en ander opgeschuurd, maar dit gaf geen resultaat. Morgen ga ik verder. Accu's en dynamo's regelen...

Ik laat van me horen, en als iemand nog meer tips heeft, hoor ik het graag.

Thijs

p.s. Wat is die aansluiting van de massakabel op de versnellingsbak moeilijk te bereiken!
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 76319Bericht Hugo »

Meet de spanningen eens op de dynamo en de accu.

Dus wat geeft de dynamo aan het systeem en wat krijgt de accu?


Met verhoogd toerental moet de dynamo 14,4 afgeven.



Accu zover als mogelijk vol laden, draden los nemen, een nacht rusten ( jij en de accu )

Spanning meten.

Kijken of de accu de auto kan starten.


Zoveel mogelijk gegevens op het forum plaatsen, denken wij weer met je mee...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 76471Bericht Thijsio »

Zo, hehe,
Ik kan weer fatsoenlijk rondrijden, een nieuwe (oude) dynamo uit de kast getrokken en nu werkt alles weer goed. Ik was nog niet weg of ik zat al meteen achter een ander viertje. Een blauwe, wat een geluk!

Bedankt allemaal voor de tips.

Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Plaats reactie