6 volt en toch radio

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

moomaa
Berichten: 2
Lid geworden op: di jul 06, 2004 2:00 am
Locatie: Rotterdam

6 volt en toch radio

Bericht: # 48088Bericht moomaa »

Hallo,

Ik heb een R4 met 6 volt. Toch zou ik graag een radio in mijn auto willen hebben. Nu kan ik op zoek naar een oude 6 volt radio, maar eigenlijk wil ik gewoon een radio met cd-speler en zal er waarschijnlijk iets aangepast moeten worden. Kan iemand mij heir meer info over geven. Hoe dit voor elkaar te krijgen is op een nette manier.

Maaike
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 48101Bericht Supersuus »

Zit er dan ook een 6 volts accu in of zo?
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 48108Bericht Boerammetje »

Je kunt een spanningsverdubbelaar plaatsen, of een extra accu achterin zetten voor de radio natuurlijk. Die zet je dan 's avonds aan de druppellader.

Handiger nog is om gewoon een oplaadbare mp3 speler met oordopjes te gebruiken. Hoef je je 4 niet te slopen en hoor je ook nog wat over de motorherrie heen.
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 48114Bericht ms.dageraad »

Er bestaan omvormertjes voor. Ik heb zelf nog 2 liggen. 1 van 24 naar 12 V en 1 van 24 naar 220 V. Dezen zijn duidelijk gebouwd door een hobby-ist. Een rommelmarkt of een handige kennis moet je dus verder op weg kunnen helpen. Of tik eens 'omvormer' in op Google of marktplaats.
oant sjen,
PEET
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 48126Bericht an3s »

vroeger hadden accu's nog gewoon draaidoppen per cel met metalen stripjes voor de verbindingen. Toen kon je dit oplossen door een 12V dynamo met 12V accu te plaatsen en dan halverwege de accu een aftapping te maken voor je 6V. Werkt perfect: de cellen middelen onderling de opgeslagen energie perfect uit waardoor je altijd precies 6V kunt aftappen ook al neem je veel meer energie af uit de onderste 3 cellen dan uit de bovenste.

Ik denk alleen niet dat je dat soort accu's nog kunt vinden.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 48127Bericht R4F6GTX Automaat »

Jawel hoor, die zijn er nog. Vraag niet wat ze kosten, maar voor de restauratie van oldtimers kun je nog steeds die zware zwarte accu's kopen met die loden dingen bovenop. Moet je toch naar de betere onderdelenboer.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 48145Bericht Hanz »

is hiervoor de transformator niet uitgevonden?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 48152Bericht an3s »

Ja, die is daarvoor niet uitgevonden

Trafo's werken alleen met wisselstroom
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 48155Bericht Le Car »

En daar zijn oa weer spaningsregelaars voor uitgevonden :lol:
Je hebt nl ook wissel en gelijkstroom dynamo
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 48160Bericht Willem de Zwijger »

Wat ze hebben uitgevonden als gelijkstroom transformator (ook wel DC DC converter genoemd) gaat als volgt: Je zet 6 V gelijkspanning om in een 10 kHz of zoiets wisselspanning, door die hoge frequentie kun je met een piepklein trafootje uit, en maak je 12 V 10 kHz, en die stop je in een gelijkrichter.
Dit is bijzonder compact en licht. Hetzelfde principe wordt gebruikt in zgn schakelende voedingen die je voor halogeenlampjes in huis kunt krijgen.
Maar of er zo'n 6V --> 12 V apparaat te koop is weet ik niet. Wat je wel veel ziet is 12V DC naar 230 V AC, maar ja, daar heb je hier niks aan.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 48161Bericht Hanz »

kortom, zonder al te veel moeite kan alles naar alles, zowel qua spanning als AC/DC
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 48205Bericht ms.dageraad »

Haal maar eens een scheepvaartkrant of een schuttevaer bij een scheepswinkel, waar ook beroepsvaart komt. Staat vol met advertenties van accufabriekjes. En vraag&aanbod kon je ook nog wel eens wat vinden. Die bouwen zo een 12V/6V accu voor je zoals 3s beschrijft.
oant sjen,
PEET
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 48215Bericht jbeekmann »

En als je nu een 2e 6V accu erbij zet? Die schakel je parallel aan de eerste en voor je radio maak je een kleine stroomkring in serie. Je zou alleen even moeten nakijken/vragen bij een autoelectrazaak of je dynamo dat ook aankan.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 48226Bericht Willem de Zwijger »

Ehhh, of ze staan parallel, of ze staan in serie. Je kan in dit geval onmogelijk van twee walletjes snoepen. Toch ? Of heb je iets briljants bedacht ?
Gebruikersavatar
_pjotr_
Berichten: 42
Lid geworden op: za jul 10, 2004 2:00 am
Locatie: Alkmaar

Bericht: # 48244Bericht _pjotr_ »

He he eindelijk weer eens een onderwerp waar ik over mee kan praten.
Ik ben het helemaal eens met Willem die niet veel zegt maar als ie wat zegt....
Accu's parallel schakelen geeft een hogere capaciteit dus je kan meer stroom afnemen en het duurt langer als je je licht laat branden voordat de accu('s) leeg zijn, spanning blijft echter 6 Volt (zolang als het duurt) dus daar schiet je niks mee op.

Om 12Volt te brouwen uit 6 Volt kun je het beste een DC step-up convertor bouwen of kopen. Bouwen is natuurlijk goedkoper. Kijk maar eens bij Conrad daar kom je met 13,50 Euries. een heel eind. www.conrad.nl
elektronica&meettechniek-voedingsapparaat bouwpaketten-DC omvormers
Artikelnr.: 191060 - 8B
Dit is een oscillator met een gelijkrichter in een cascade schakeling die de uitgangsspanning verdubbelt en dat is precies wat jij nodig hebt :o
Max 2 Ampere output mits je voldoende koellichaam gebruikt.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... andler.pdf

Succes,

Peter
Met een 4L kom je er wel.
Plaats reactie