Dashboard verlichting

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Martin61
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 08, 2019 10:04 pm
Locatie: Geldrop

Dashboard verlichting

Bericht: # 175260Bericht Martin61 »

Hallo allemaal,

Ik heb een elektrisch probleem.

Alles werkt, verlichting, verwarming etc, behalve de lampjes op het dashboard. Geen enkel lampje brand. Men zegt dat het waarschijnlijk een massa probleem is maar kan niks vinden (waarschijnlijk te weinig kennis). Heeft iemand hier ervaring mee? Tips & Tricks zijn erg welkom.

Groet, Martin
Morbinmantas
Berichten: 14
Lid geworden op: do feb 04, 2021 6:35 pm

Re: Dashboard verlichting

Bericht: # 177968Bericht Morbinmantas »

Ik zit met hetzelfde.
Eerst deden accu, alarmlicht en 1 vd 2 snelheidsmeter lampjes het nog.
Na alle bolletjes vernieuwd te hebben kwam groot licht er ook bij maar de rest helaas nog niet.
Dashboard er weer uitgehaald.
Morgen naar weer verder
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dashboard verlichting

Bericht: # 177986Bericht Tweety »

Laatste type dashboard heeft een bedrading bestaand uit koperen strip op plastic, daar ontstaan snel breukjes in, en vooral de 'edge-pluggen' die aansluiten daarop hebben snel de neiging om nog meer schade aan deze kwetsbare 'goedkope troep' toe te brengen. Voorzichtig de edge pluggen verwijderen, en meestal zit daar het probleem, je kan eventueel de contactpunten verdikken door er een laagje soldeer op aan te brengen. Aan de hand van het bedradingsschema is het niet onmogelijk om er achter te komen wat de aarde draad is overigens.
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Dashboard verlichting

Bericht: # 179010Bericht kaasjong »

Waren de problemen inderdaad opgelost door de stekker te veranderen?
Ik zit namelijk met exact hetzelfde probleem. Alles werkt, lampjes vanaf de 8 polige stekker werken ook, vanaf de 9 polige niet. Lijkt inderdaad te wijzen op de stekken maar toch 2 vragen:

als ik de kabel doormeet op weerstand vanaf de stekker tot sensor (bv oliedruk oid) dan is er geen weerstand. Dan is de enige conclusie toch dat dat stuk moet werken (indien de sensor niet kapot is natuurlijk)?
Of meet ik dan juist het andere stuk? En indien dat het geval is, kan je het andere stuk ook op een manier doormeten?

als de stekker uit elkaar moet, is daar een speciale truc voor?

Ik ben (zoals misschien wel blijkt uit deze reactie) niet echt electrotechnisch onderlegd dus bij voorbaat excuses indien het hele domme vragen zijn
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dashboard verlichting

Bericht: # 179012Bericht Bertje »

Ik heb Martin destijds geholpen, volgens mij had hij uiteindelijk zijn km-teller unit verwisseld en ontbrak ook de massadraad vd dynamo, of maakte deze geen goed contact.

Mijn advies zou zijn om eerst eens te kijken of de "grote" massaverbindingen in orde zijn: de minpool van de accu ligt aan de massa via een dikke kabel naar de versnellingsbak. En de kabelboom ligt dan weer aan de massa via de min-aansluiting van de dynamo, die doorgelust is naar een massapunt op het rechter binnenscherm. Met name die laatste wil door oxidatie wel eens haperen, het helpt dan deze een beetje los te draaien en wat te draaien/schrapen met het kabeloogje, zodat er weer metaal-op-metaal contact is.

De oliedruksensor ligt trouwens aan massa, tenzij er voldoende oliedruk is. Zet je de auto dus op contact, dan gaat het oliedruklampje branden omdat het aan de ene kan 12V krijgt en aan de andere kant (via de oliedruksensor) aan de massa ligt. Zodra je de motor start en er oliedruk ontstaat wordt de massaverbinding onderbroken en gaat het lampje uit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Dashboard verlichting

Bericht: # 179015Bericht Hengel »

Of een draad een breuk heeft kun je met een multimeter ook meten door de stand te gebruiken met het geluidssymbool. Zet de meter daar eens op en hou dan de 2 pinnen tegen elkaar. Je hoort dan een piep/geluid.

Dit kun je ook toepassen op een draad die je aan de 2 gemonteerde kanten los neemt en zo meet of het geluid er is. Dan weet je in elk geval of er een breuk is of niet.

Het kan dan nog steeds zijn dat de draad niet 100% in orde is. De kern van de draad bestaat uit meerdere losse draadjes naast elkaar. Stel dat dit er 10 zijn en 5 zijn wel beschadigd kan er wel een piep zijn, maar een andere weerstand dan over alle 10 goede draden.
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Dashboard verlichting

Bericht: # 179044Bericht kaasjong »

Even een update. Zoals ik al aangaf dacht ik dat de massa wel goed was.
Toch alle massadraden ( 2 spatborden en vanaf de dynamo) schoon gemaakt en nagelopen. Geen effect.

Door de goede toevoeging van Bertje over de werking van de oliedruksensor bedacht ik dat ik de sensordraad dus ook direct naar de massa kon doen. Wat denk je: alle lampjes (die moeten branden) branden!! Instrumentenpaneel is dus in orde gelukkig
Lijkt er op dat de oliedruksensor kapot is. Is dat door te meten of is testen met een lampje de enige manier?
Plaats reactie