temperatuurmeter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
erikkant
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:32 am

temperatuurmeter

Bericht: # 173645Bericht erikkant »

ik heb onderstaande temperatuurmeter op de motor van een renault dtr 40 marine.
Deze doet het niet meer, want als ik de bijbehorende draad op het blok hou en het contact staat aan brand het controlelampje en zodra ik hem op de sensor aansluit niet meer.
Weet iemand waar ik zo'n sensor kan kopen?
of hoe het ding heet zodat ik hem op kan zoeken.
Als ik nu op temperatuursensor zoek krijg ik allerlei andere voor de radiateur.
Laatst gewijzigd door erikkant op ma aug 19, 2019 1:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173646Bericht marcGTL.BE »

Sensor zal niet stuk zijn.

Sensor schakelt naar de massa ( - ) zodra deze een bepaalde temperatuur bereikt (temperatuurbereik van oververhitting)waardoor het lampje gaat branden. M.A.W. als je de sensor verhit gaat die verbinding geven en brand het lampje, koud blijft het lampje uit.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
erikkant
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:32 am

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173647Bericht erikkant »

Jawel, maar deze sensor zit als het ware bovenop het blok, krijg de foto niet gepost.
Als ik de draad van de sensor tegen het blok houdt brand het controlelampje wel, dat schijnt te betekenen dat de sensor niet goed is
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173651Bericht jandoe1000 »

Dan maakt je toch juist massa. Net als de sensor zou doen boven een bepaalde temperatuur.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173654Bericht Bertje »

Mee eens, jouw test met het draadje tegen het blok houden bewijst alleen dat je controlelampje het nog doet, het bewijst niet dat de sensor stuk is.

After-market zijn deze sensoren verkrijgbaar: https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... Cleon.html
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
erikkant
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:32 am

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173656Bericht erikkant »

Ik snap wat jullie bedoelen.
Ik heb vorig weekend de vloer rondom de motor schoongemaakt, en toen ik daarna het contact aan zette, ging het controlelampje hiervan branden.
Dat had ik nog nooit gezien dus heb het op moeten zoeken waar het voor was, (wist niet eens dat het een functie had).
Daarna is het niet meer aan gegaan, maar het zou moeten branden als ik het contact aanzet toch?
dynamo lampje en oliedruk branden allebei wel.
Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn??
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173662Bericht jandoe1000 »

Er zijn temperatuurmeters met een controle lampje dat brandt bij te hoge én te lage temperatuur, maar dat zijn meestal geen elektrische maar mechanische meters (met een met freon gevulde leiding van de meter naar de sonde en geen elektrische draad, meestal toegepast waar geen 12 volt voorhanden is). Wat voor meter heb jij?
De dynamo en oliedruk lampjes branden terecht bij contact aan, want er laadt niets en er is geen oliedruk. Het lampje van de temperatuurmeter brandt terecht niet want er is geen te hoge temperatuur (aannemende dat je niet het hiervoor beschreven type hebt)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173663Bericht Tweety »

jandoe1000 schreef: di aug 20, 2019 9:42 am De dynamo en oliedruk lampjes branden terecht bij contact aan, want er laadt niets en er is geen oliedruk. Het lampje van de temperatuurmeter brandt terecht niet want er is geen te hoge temperatuur (aannemende dat je niet het hiervoor beschreven type hebt)
Bij de bedrading van de latere R4 wordt bij het contact aan via een diode door het temperatuur lampje aarde gemaakt via de oliedruksensor (dit om te bevestigen dat het lampje werkt) als neven effect gaat hierdoor bij te weinig oliedruk het temperatuurlampje ook branden (omgekeerd niet) Ik weet niet of you bedrading ook zo is. Dat jouw lampje ging branden kan ook gevolg van kortsluiting zijn geweest.
erikkant
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:32 am

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173674Bericht erikkant »

Dank je wel voor de reacties, ik laat het zoals het is.
Heb geen idee of er een diode tussen zit, maar weet nu dat het lampje goed is.
Ga er van het najaar een afleesbare temperatuurmeter in bouwen, dat geeft iets meer zekerheid.
Plaats reactie