Dynamo doet het niet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Dynamo doet het niet

Bericht: # 173500Bericht Bertje »

Hoi, ik heb een Ducellier dynamo geplaatst op een nieuw samengesteld Cleon blok en deze doet het volgens mij niet. Met motor aan en uit meet ik dezelfde accuspanning van dik 12V. Op de + aansluiting zitten de groene, de grijze en de gele draad (die laatste gaat naar de + van de accu), op de - aansluiting zit een dubbele zwarte draad en een dikke draad naar het richter binnenscherm. Verder meet ik bij ingeschakeld contact 12V op de rode draad van het dubbele schuifstekkertje, volgens mij is dit de draad die de stator bekrachtigd. Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Met andere dynamo hetzelfde probleem. Rode acculampje in het dashboard blijft ook branden als de motor loopt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Dynamo doet het niet

Bericht: # 173501Bericht jandoe1000 »

Is het een wisselstroomdynamo, dus een alternator? En met interne of externe spanningsregelaar? Ik heb zo'n ding wel eens vervangen op mijn Renault 4 Alpine :) (met 1400 R5 Alpine motor) en toen bleek de kleur van de draden anders dan in het schema. Weet niet meer de details maar ik meen dat rood op geel ging en anders om en toen deed hij het. Maar voorzichtig proberen en maak geen kortsluiting!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Dynamo doet het niet

Bericht: # 173503Bericht Okido »

Moeilijk te zeggen zo, maar ik heb toch aantal keren gehad dat de interne spanningsregelaar kapot gaat. De laatste keer tijdens de vakantie toen na het springen van een slang er koelvloeistof in was gekomen. Gelukkig had ik een nieuw setje bij me.


Je kan eens meten en de waardes vergelijken met een goeie.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo doet het niet

Bericht: # 173523Bericht Bertje »

Het is een post 82 set-up. Dus wisselstroomdynamo/alternator met ingebouwde spanningsregelaar en aangesloten op een auto met de bijbehorende kabelboom.
Iemand die iets meer weet over het circuit dat de stator bekrachtigt? Want die krijgt dus geen stroom denk ik. Ik dacht dus simpelweg +12V via de rode draad op de dubble schuifstekker en - via accu/binnenscherm.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Dynamo doet het niet

Bericht: # 173524Bericht Okido »

Ik vermoed dat je het goed hebt aangesloten. Er kan ook weinig mis gaan.
  • De m6 moer aan de accuplus en aan de stroomvoorziening van de auto.
  • De m5 moer aan de massa en de accumin.
  • Het 2-polig stekkertje aan de contactgeschakelde plus en het laadlampje.
Verder begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt met stator. De stator krijgt geen stroom, maar levert stroom. In 3 fasen die worden gelijkgericht naar gelijkstroom.

De rotor wordt bekrachtigd om magnetisch te worden. Dit gaat via de spanningsregelaar en de koolborstels. Loopt de spanning teveel op dan valt het magnetisme uit, dan daalt de spanning en schakelt het magnetisme weer in. Als de motor draait dan zal er ruim 14 volt geleverd worden door de dynamo.


Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo doet het niet

Bericht: # 173525Bericht Bertje »

Hoi Ido, je hebt gelijk, het is inderdaad de rotor die bekrachtigd wordt. Ik zal de weerstand tussen de koolborstels eens meten om erachter te komen of er misschien een draadbreuk in de rotor zit. En verder eens kijken of de rotor wel aan de massa gelegd wordt bij motor uit en auto op contact (oftewel in een situatie dat de rotor bekrachtigd zou moeten worden). En andersom eens zien of ik kan meten of de +12 van de rode draad wel binnenkomt op de rotor.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo doet het niet

Bericht: # 173577Bericht Bertje »

Probleem opgelost. Weerstand tussen de koolborstels was oneindig, dus onderbreking. Bleek ik de koolborstels 90 graden verdraaid in hun huisje geschoven te hebben, waardoor ze aanliepen en door het veertje niet aangedrukt werden tot op de collectorringen. Borstels gedraaid en de dynamo doet het weer.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie