Dynamo

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Floris_4GTL
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 10:37 am

Dynamo

Bericht: # 172461Bericht Floris_4GTL »

Hoi,

Een probleempje dat ik graag in de groep gooi. Het lampje van de accu begint te knipperen. Doorgemeten met draaiende motor en kom niet verder dan 12,5 V laadspanning. Tegelijkertijd valt me nu een ritmisch zeurend geluid op vanuit de motor en bij rijden in de avond ook een ritmisch dimmen (fel-minder fel) van de voorlampen. Dat roept bij mij de volgende vragen op:
- Zit de oorzaak van dit probleem in de dynamo?
- Is het de moeite om de dynamo te voorzien van nieuwe koolborstel/regelaar of is een nieuwe beter?
- Heeft iemand een goede tweedehands dynamo in de aanbieding en/of heeft iemand interesse in mijn oude dynamo?

Groet,

Floris
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo

Bericht: # 172465Bericht Bertje »

Hoi, dit kan aan de spanningsregelaar, de koolborstels, of de collectorringen liggen. Bijgevoegd een foto van een dynamo die ik gereviseerd heb, en waarbij 1 vd collectorringen volledig weggesleten was. Meestal zijn het de koolborstels, het kan zijn dat die bij jou net wel/net niet aan liggen, waardoor de duty cycle van de rotor af en toe te laag is en daarmee de uitgangsspanning.

Tegen inruil van je oude dynamo heb ik wel een gereviseerde voor je. Stuur maar een PB bij interesse.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie