remlichtenvraagje:

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

remlichtenvraagje:

Bericht: # 171454Bericht R4F6GTX Automaat »

mijn remlichten zijn wat anders dan origineel omdat ooit de bedrading samen met de achterlichten versmolten was; daarom had ik de remlichten wat anders gemaakt door nieuwe lampen op de deur te zetten plus een derde remlicht boven aan de girafon. omdat ik toen vanaf de remlichtschakelaar de bedrading opnieuw heb aangesloten had ik natuurlijk weer de originele achterlichten kunnen aansluiten maar daar had ik toen niet aan gedacht maar dit werkt ook zo; alles werkt goed nu, maar ik heb een raar probleempje: de rechterlamp is wat minder fel maar doet het wel. Ik dacht eerst dat er een verkeerd lampje in zat maar ze zijn gelijk (21 W geloof ik). Ik heb toen de lampjes omgewisseld, rechts en links maar dat maakt geen verschil, rechts blijft wat minder fel branden. 3e remlamp (ex mistachterlamp) op de girafon zit via de linkerlamp gewoon met een draadje doorverbonden dus daar licht het ook niet aan. Het glaasje is ook hetzelfde, het hele interieur van de lampen lijken identiek, waar kan dat aan liggen?

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
84-ML-48
Berichten: 235
Lid geworden op: wo jun 06, 2018 10:32 am

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171455Bericht 84-ML-48 »

Slechtere massa met roestige schroefjes?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171457Bericht Tweety »

Massa op via de deur van een F6 kan zoieso al wat minder zijn tenzij je specifieke kabekverbinding tussen deur en koets hebt, zo ja dan ook massadraden trekken naar de armatuurtjes. Echtt mooi vindt ik het niet overigens :o
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171462Bericht R4F6GTX Automaat »

schroeven en zo zijn niet roestig. veel onderdelen zijn gemaakt van koper en de schroefjes zijn ook koper (messing); op de deur en girafon zitten extra massakabels, en of jij dat mooi vindt of niet maakt mij niks uit, ik wil wel dat het goed werkt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171463Bericht Rik H. »

Misschien kun je om het probleem te traceren rechtstreeks vanaf de accu een directe plus en min op het lampje aansluiten. Als de lamp dan wel voluit brandt kun je met je testdraden stap voor stap terugwerken in je bekabeling/schakelpunten, totdat je het probleem hebt gevonden.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171465Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef: di nov 20, 2018 9:28 am , en of jij dat mooi vindt of niet maakt mij niks uit, ik wil wel dat het goed werkt...
Als het je niks kan schelen hoef je er ook niets over te zeggen dacht ik zo, maar ok.. hmm Riks methode lijkt me interessant, je zou ook het zwakbrandende armatuur kunnen demonteren en vlak bij de accu aansluiten, kijken hoe die dan brandt, anders met de multimeter aan de slag, op voltmeter instellen en het voltage meten in de fitting, geen kortsluiting maken. dat moet dan voor beide armaturen gelijk zijn. of met een testpen aan de slag en kijken wat er beperkt wordt, als het goed geaard wordt (daar ben je zeker van) dan moet er ergens weerstand zitten op de plus. 21 watt is overigens inderdaad het juiste lampje voor een remlicht (alsmede knikkerlicht en mistlamp) Jij zal niet per ongeluk een 21/5watt kombilampje erin hebben zitten waarschijnlijk, want je had ze al verwisseld ook. Als het niet aan de aarde licht dan licht het aan de spanning. Vind je het zelf wel mooi ? :D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171467Bericht R4F6GTX Automaat »

Rik's methode is interessant ja, zal ik gaan proberen en of ik het mooi vind...? och, als ik achter het stuur zit zie ik de lampjes toch niet dus als het werkt is het prima. Voltmeter had ik al gedaan zo als het op de wagen zit maar dat gaf geen verschil, alles werkt zoals het moet werken. t zijn geen combi lampjes dus er zitten gewone enkelwerkende in, alleen 21 Wattttt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171475Bericht Tweety »

Voor het meten van extra weerstand werkt de door mij eerder beschreven methode eigenlijk niet (dom van me, waarom leg ik het dan uit ? ) je moet eigenlijk het voltage meten tussen de plus en de min van het lampje, met het lampje erin.. dan meet je extra weerstand in het systeem. ook kan je weerstand meten tussen de plus en de plus (en de massa en de massa) van de verschillende armaturen (met de lampjes er in ! en aan natuurlijk...) als je multimeter ook een weerstand meter heeft kan je ook de weerstand meten tussen de plus en de plus, min en de min en delen van de bedrading, dit kan alleen met de lampjes uit ! De weerstand van de lampjes zelf is vrij klein. 21 Watt betekent (P=V*i => I=P/V) stroomsterkte is dus 21/12 = 1.75 A de weerstand bereken we dan (V=I*R => I=V/I) 12/1.75 = 6.9 Ohm das erg weinig voor een normale digitale multimeter, en de weerstandschaal van de mijne heeft als kleinste instel schaal 0-200 Ohm het is meetbaar, maar ook aangezien een extra weerstand door warmte verhoogt wordt en een weerstand waar stroom doorheen gaat groter wordt heet de eerste methode de voorkeur. otewel,Spanning meten met de lampjes er in en aan, en tussen de verschillend armaturen ook plus vd een en min vd ander. dan conc;uderen of de plus of de massa het probleem geeft, dan langs het traject verder meten en het probleem moet te vinden zijn.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171476Bericht R4F6GTX Automaat »

ja... не знаю, о чем вы говорите, но это будет
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remlichtenvraagje:

Bericht: # 171479Bericht Tweety »

Afbeelding
Daar was ik al een beetje bang voor, maar ja nogmaals maar dan met tekening. Eerst het principe:
- De spanning (is verschil in voltage) meet tussen punt F & H zal deze 12 volt zijn. stel de beide weerstanden zijn even groot, dan zal de spanning tussen F & G 6 volt zijn, en tussen G & H ook 6 volt. is de weerstand tussen F & G 0 Ohm, dan is de spanning tussen G & H 12 volt en de spanning tussen F & G 0 volt.

nu de praktijk:
- Meet de spanning tussen A & B en de sspanning tussen C & D de feller brandende lamp hoort een hogere spanning te hebben op z'n polen. stel tussen A & B 12 volt en tussen C & D 10 volt. dat betekent dat er ergens extra weestand zit in de bedrading. Of tussen de massa & C of tussen de spanning & D.
- Meet nu de spanning tussen A & C deze hoort vrijwel 0 volt te zijn. en tussen B & D deze hoort ook bijna 0 volt te zijn. Aan de zijde waar dit niet zo is zit extra weerstand. Stel we hebben tussen B & D 2 volt gemeten dan zou er of extra weerstand kunnen zitten tussen de spanning & E of tussen E & D ook hier kunnen we de spanning meten tussen E & D als deze 0 volt is zit het links van E anders zit het rechts van E. Veel duidelijker dan dit kan ik het niet maken.
Plaats reactie