Ruitenwisser standen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Ruitenwisser standen

Bericht: # 170433Bericht schoapke »

Is het mogelijk om op een fasa ruitenwisser meerdere standen te laten draaien? (Interval snelheid 1 snelheid 2)
Ruitenwisser heeft drie contacten en is uit 1977
Afbeelding
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170435Bericht Tweety »

3 contacten ? komt de ruitenwisser vanzelf terug naar de rust stand ? waarschijnlijk maar 1 snelheid beschikbaar...
Interval kan natuurlijk altijd met een relais, maar alleen als ie naar de ruststand terug komt. GTL heeft 5 aansluiting. Massa, ongeschakelde + (voor naar de rust stand) , en op 1 of andere manier verbind ie dan 2 van de andere 3 polen met elkaar voor de 2 snelheden. die dinegn zijn echt super verwarrend, maar het antwoord op de raag is volgens mij nee ! De motor heeft dan waarschijnlijk geen scheiding tussen de spoelen.

Waarom zet je er niet een andere ruitenwisser automaat in ? Interval kan natuurlijk, maar alleen als je een schakelaar met 4 standen hebt is het ook echt elegant (hoewel ik ook een heel mooi systeem heb voor schakelaars met 3 standen) Als je voor het relais een aparte schelaar maakt vind ik het persoonlijk niet echt handig. Een schakelaar uit een renault express is wel werkend te maken, maar het blijft vrij veel gedoe.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170443Bericht schoapke »

Heb er alleen in de zon mee gereden dus kan me zo niet herinneren of hij zelf terug ging. Maar volgens mij had hij een uit stand aan stand en ingedrukt houden om op nul te komen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170444Bericht Tweety »

Dat kan natuurlijk, de cylindervormige eenheid is de electromotor, die waarschijnlijk via een wormwiel een tandwiel aandrijft wat de drijfstang heen en weer doet bewegen, daar kunnen sleepcontacten op zitten die er voor zorgen dat er een contact wordt doorverbonden totdat dat tandwiel in een bepaalde positie staat. (soms via een solid-state relais) Polariteit is ook nog een ding met ruitenwissers (soms zijn ze massa gestuurd zullen we maar zeggen) maar waarschijnlijk is deze + gestuurd. je kan zoieso contacten met de behuizing doormeten en kijken of er wel een contact is voor de massa (of dat deze gewoon via de behuizing massa maakt) dit soort electromotoren hebben wel een lage interne weerstand en vrij hoog vermogen, dus meten is niet meteen weten, de sleepcontacten zouden onde de dekplaat van het mechaniek moeten zitten, maar eh, waarom niet een andere unit er op ?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170446Bericht Bertje »

Hella intervalschakelaar kopen? Of deze bijv https://discountoffice.nl/p/kit-voor-ru ... rvaltimer/
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170447Bericht BVDP »

Tweety schreef: zo aug 19, 2018 6:59 pm Een schakelaar uit een renault express is wel werkend te maken, maar het blijft vrij veel gedoe.
Hoe gaat dat in z'n werk? Heb je ergens een linkje of zo?

Groet, Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170448Bericht Tweety »

Nee geen linkje, maar in mijn F6 heb ik er 1-tje zitten, ziet er hetzelfde uit kwa stijl als laatste type dasbord 4 standen + veerhendel voor de ruiten sproeier, hij zit wel onde een iets andere hoek en de schroefjes zitten op een ander plek, en dan is er nog een modificatie nodig aan de schakelaar zelf ook, 't is best veel gedoe. Ik kan er wel een apart topic aan wijden een keer, maar dan moet je wel zo'n schakelaar hebben anders heeft 't niet zo veel zin.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170450Bericht BVDP »

Ik heb er drie liggen (omg) . Graag dus het topic. Als ik me niet vergis zit er ook een ruitensproeierknopje op die hendels.

Groet, Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170452Bericht Tweety »

klopt zit er inderdaad, kom er op terug 8)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170453Bericht BVDP »

Afbeelding

Het gaat toch om deze hendels?

Groet, Bart
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170454Bericht schoapke »

Tweety schreef: zo aug 19, 2018 10:05 pm maar eh, waarom niet een andere unit er op ?
Deze zit onder de motorkap en een andere unit neemt plek in onder het dashboard dat eigenlijk al gereserveerd is :lol:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170459Bericht Tweety »

BVDP schreef: ma aug 20, 2018 8:35 pm Afbeelding

Het gaat toch om deze hendels?

Groet, Bart
Yep ! 7 pins als het goed is.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170460Bericht Tweety »

schoapke schreef: ma aug 20, 2018 9:21 pm
Tweety schreef: zo aug 19, 2018 10:05 pm maar eh, waarom niet een andere unit er op ?
Deze zit onder de motorkap en een andere unit neemt plek in onder het dashboard dat eigenlijk al gereserveerd is :lol:
waar is die voor gereserveerd ? dit is een lastige klus als dat ding op de werkbank licht, en dat licht ie niet bij mij..

is er een mogelijkheid om de motor van de andere unit te gebruiken ? misschien past ie er zo op, anders kan je misschien aansluiten op de drijfstang, Anders moeten we een heel stel testjes doen met meetapparatuur om er achter te komen welk contact waarvoor is tenzij we het bedradings schema hebben. blift het punt dat als er maar 1 snelheid was dat er dan maar 1 snelheid is. Maar haal die dekplaat eens los van die unit en maak daar even een goeie foto van dan kunnen we even kijken.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170564Bericht schoapke »

heb hem er onder uit gehaald en in denk dat het wel mogelijk moet zijn deze aan te passen.

Voor een tweede snelheid is hij al voorbereid. moet alleen een extra koolborstel plaatsen.
Ik heb deze opgemeten en hij moet 5x6.5mm zijn. Moet deze dan al een schuine kant hebben?

Afbeelding

Er zit in deze ruitenwisser geen sleepcontact maar een "duw omhoog" contact Deze stand zat alleen niet op de uitstand, maar moest je los inschakelen.
Afbeelding

Naar een moderne ruitenwisser gaan ook maar 4 draden.
+ voor 0 stand
+ voor stand 1 [ en interval ]
+ voor stand 2
- voor massa

Dus dat wordt koolborstel plaatsen en kabel van moderne ruitenwisser er aan solderen :D 8)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ruitenwisser standen

Bericht: # 170565Bericht Tweety »

mee eens ! mechanische schakelaar zou 't best nog wel eens kunnen doen.
Plaats reactie