relais

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

relais

Bericht: # 168964Bericht R4F6GTX Automaat »

ik wil een achteruitrijlicht op mijn auto maken, of zoiets als een werklamp, op een (lichtgevende) schakelaar en achterop de wagen een lamp. Ik wil dat met een relais maken maar wat is nou het beste, het relais dichtbij de accu of juist het relais vlak bij de lamp? accu volgens mij maar ik weet het even niet zeker omdat iemand me juist zei dat dit beter bij de lamp kon. Ik twijfel...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: relais

Bericht: # 168968Bericht Tweety »

Aangezien er zoieso een lange (dikke) draad van de accu naar de lamp moet, maakt 't eigenlik niet zo veel uit waar je die met een relais onderbreekt. De dunnere draad die het relais aanstuurt is waarschijnlijk de draad die het in lengte beperkt kan worden door plaatsing van het relais ergens halverwege. Massa gaat via de koets, ook die van het relais. meest logische plek is op het schutbord in de motorruimte, kan je er ook lekker bij, Zet wel een zekering redelijk dicht bij de accu op de dikke draad. relais aansturing kan wel op een van de andere in het zekeringkastje erbij, is meestal niet meer dan 100mA + lampje..
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: relais

Bericht: # 168971Bericht BartF7P »

Om het meeste draad te besparen kan je het relais best zo dicht mogelijk bij de schakelaar plaatsen, maar op het schutbord in de motorruimte gaat waarschijnlijk de gemakkelijkste oplossing zijn.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: relais

Bericht: # 168973Bericht R4F6GTX Automaat »

draad heb ik nog ongeveer een kilometer liggen dus dat zal niet zo'n probleem zijn, het is meer wat het beste zou zijn, het veiligste...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: relais

Bericht: # 168974Bericht BartF7P »

Hoe korter de draad, hoe minder er fout kan lopen ;-)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: relais

Bericht: # 168983Bericht Tweety »

is allemaal even veilig als je een zekering zet direct na de accu. dan llopt er het minst ongezekert door je auto. waar het relais zit is voor de veiligheid niet van belang. Door de motorruimte lopen al meer ongezekerde draden, zoals de startmotor kabel en de spanning van de koelventilator (mocht je trouwens een extra schakelaar daarvoor op het dashbord hebben ter ondersteuning is het misschien niet zo gek om daar eens een zekering, of 2 eigenlijk, tussen te zetten) Steekzekering houders zijn makkelijk aan te komen en kunnen eenvoudig tussen een draad gesoldeerd worden.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: relais

Bericht: # 168985Bericht R4F6GTX Automaat »

op de koelventilator zit al een schakelaar en die is ook gezekerd
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: relais

Bericht: # 168988Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:op de koelventilator zit al een schakelaar en die is ook gezekerd
ja bij mij ook, maar ik heb 2 draden vananf de sensor lopen naar de schakelaar en een ledje, zodat ik ook kan zien of ie vanzelf al aangslagen is, de koelvetilator zelf is ongezekerd, maar we dwalen af. Zeker die draad tussen de Accu en de lamp en dan is het veilig ook als die draad dan sluting maakt met de koets ergens. waar je het relais zet maakt eigenlijk weinig uit, De dikte van de draad nog wel.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: relais

Bericht: # 168989Bericht R4F6GTX Automaat »

geen ledje maar wel een lampje zit erop
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: relais

Bericht: # 168992Bericht Tweety »

Gaat ie bij jouw ook aan als de ventilator via de sensor aanslaat ? de voeding naar de sensor is ongezekerd, kennelijk is kortsluiting volgens Renault minder erg dan oververhitting, volgens mij ook trouwens..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: relais

Bericht: # 169000Bericht R4F6GTX Automaat »

zit allemaal niet meer origineel; de ventilator gaat via de sensor aan en dan gaat ook het controlelampje aan maar ook als ik zelf de schakelaar omzet doet zowel de ventilator als het lampje het, ook kan het aan als te contact uit is.... ik heb het plan om de hele kabelboom een keer uit te tekenen en al de veranderingen en opties op te schijven, misschien deze zomer of tijdens een kampeer uitje... effe zoeken hoe ik dat het beste kan documenteren... ik weet eigenlijk niet hoe te beginnen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: relais

Bericht: # 169002Bericht Tweety »

als je een laptop hebt kan ik je Windows Paint (vooral de oude xp versie, maar die van 8.1 is ook OK) aanraden, toen ik het begon te gebruiken leek het wel of 1 van de opdrachten voor de programmeurs was dat je er goed electrische en electronische schema's mee kan tekenen. Digitaal is echt handig, je kan dan delen van het schema verschuiven om ruimte te maken en lekker gummen zonder dat je dat blijft zien, je kan ook netter rechtelijnen tekenen, kleurtjes enzo, je snapt wat ik bedoel. nog 1 keer over je originele vraag, het best lijkt mij, een steekzekeringhouder vlak bij de accu van daar een draad naar een relais op het schutbord (of er onder) bestuurt via een schakelaar van 1 van de andere zekeringen in het zekeringkastje, waarschijnlijk ongeschakelde +, die van de binnenverlichting ofzo en dan door naar achteren
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: relais

Bericht: # 169006Bericht R4F6GTX Automaat »

nee,ik heb geen laptop; computer dingen is niet mijn ding... gaat dat niet op de gewone computer?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: relais

Bericht: # 169013Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:nee,ik heb geen laptop; computer dingen is niet mijn ding... gaat dat niet op de gewone computer?
Tuurlijk wel ! je hebt vast wel ergens een ouwe bak staan met windows, je moet toch ook op het forum kunnen :D
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: relais

Bericht: # 169017Bericht BartF7P »

Om mij veranderingen uit te tekenen heb ik al eens microsoft onenote gebruikt, origineel schema inscannen, en daarop enkele wijzigingen tekenen.

Dat werkte opzich goed, maar ook al ben ik erg computerminded teken ik mijn schema's toch nog het liefst met potlood en papier.
Plaats reactie