Probleem met kortsluiting op zekering 5

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Probleem met kortsluiting op zekering 5

Bericht: # 166380Bericht Rutger-peer »

Hallo allen, hier een (voor het gros?) oude bekende!

Sommigen van jullie herinneren zich mijn restauratie van 5 á 6 jaar terug vast nog wel...

In de onderhand verstreken jaren had de 4 toch wel weer wat roest gekregen in de buitenschermen voor, ben ik aangereden en heb ik een enorme olielekkage gehad (nokkenaskeerring).

Al met al besloot ik een aantal maand terug de hele voorkant er af te halen. Het hele chassis is kaal geweest, de hele motor is aangepakt, er zijn nieuwe buitenschermen op gekomen en alles is opnieuw gespoten.

Van die restauratie zal ik nog een beeldverslag plaatsen (ben als een malle aan het werk geweest de afgelopen tijd omdat ik de 10e op vakantie wil!). Voor wie van fotootjes van suikerschone motorruimtes houdt, hier alvast een voorproefje:

Afbeelding


Het probleem is nu echter dat ik een elektrisch probleem heb:

Zekering nummer 5 springt er aldoor uit. Het linker voorlicht brandt zwak, het rechter stadslicht doet helemaal niets. De binnenverlichting doet ook niets. Dit klopt met wat er in het sleutelboek staat: al die zaken zitten op zekering 4 aangesloten.

Ik ontdekte dat van het linker voorlicht 2 van de drie kabels contact met elkaar maken, waar dat niet het geval is aan de rechter zijde: rood-geel en rood-blauw maken contact.

Heeft iemand een idee hoe ik verder moet?

In het sleutelboek staat dat zekering 4 op stekker 81 is aangesloten, dat is een 8-polige stekker, maar die kan ik niet vinden.

Mijn hoop is nu dat die achter de zekeringendoos zit.

ALLE hulp is welkom, want ik kan alles aan de vier zelf, maar elektrisch blijft voor mij toch wel wat magie hier en daar.

Alvast dondersbedankt!

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Probleem met kortsluiting op zekering 5

Bericht: # 166381Bericht loeka-nl »

zekering 5 is toch echt de binnenverlichting en evt digitaal klokje
ik denk dat je twee verschillende problemen hebt
kijk eerst de binnenverlichting na
ik denk dat wat de verlichting betreft er een massa probleem is
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Probleem met kortsluiting op zekering 5

Bericht: # 166383Bericht Tweety »

Ehhh... Ik denk ook meerdere problemen, als zekering 5 er uit springt moet er ergens kortsluiting zitten en de binnenverlichting is inderdaad het enige wat daar op zit aangesloten (normaal gesproken) de 8 pins stekker zit links achter het zekeringkasje waar de kabelboom naar achteren (waar de binnenverlichting ook op zit) de linker deurstijl in gaat. De Kortsluiting zou best in het binnenlampje kunnen zitten. Mijn grote hulp is altijd mijn testpen, ik heb het schemaatje daarvan al meerdere malen gepost. De linker koplamp zal waarschijnlijk geen of slechte aarde of een kapot lampje. Het linker en rechter stadslicht zitten op verschillende zekeringen samen met elk een achterlicht, doet dat 't wel ? Ook dat zou een aarde/massa probleem kunnen zijn. Vooral als je dingen nieuw gespoten hebt komt slechte aarde/massa veel voor.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Probleem met kortsluiting op zekering 5

Bericht: # 166386Bericht Rutger-peer »

Hee heren, bedankt voor de tips! Jullie hadden beide gelijk; de lampen hadden gewoon slechte aarde.

Na het nodige probeer-werk, dingen uitschakelen etc. heb ik de zekeringenkast er maar af gehaald en toen kwam het euvel vrij snel aan het licht: één van de draden die uit zekering 5 kwam was bekneld komen te zitten tussen een carosseriering en het schutbord bij het aandraaien van één m6-bouten waarmee het binnenscherm vast zit (binnenschermen zijn er ook af geweest). Die draad was geplet (en waarschijnlijk kapot gesneden) door die ring, en maakte dus rechtstreeks aarde.

Gelukkig vond ik dat probleem relatief snel.

Zo zie je maar... ook het concluderen dat twee problemen met elkaar te maken hebben is niet zo verstandig.

Dank nogmaals voor jullie hulp! Binnenkort zal ik mijn oude restauratietopic even updaten met foto's van deze toch best ingrijpende restauratie van de voorzijde van de auto.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Probleem met kortsluiting op zekering 5

Bericht: # 166387Bericht Rutger-peer »

Bovenin zie je de draad die bekneld zit achter de carosseriering:

Afbeelding
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Probleem met kortsluiting op zekering 5

Bericht: # 166388Bericht Tweety »

dat is die blauwe van de binnenverlichting ja :D Gelukkig zijn het nu 3 problemen met 2 oorzaken. Als er 1 probleem is met 2 of meer oorzaken wordt 't echt lastig om de oplossing te vinden
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Probleem met kortsluiting op zekering 5

Bericht: # 166390Bericht loeka-nl »

Je ziet het maar met een beetje logisch denken kom je een heel eind !
Mooi dat het opgelost is
Plaats reactie