Startmotor probleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Startmotor probleem
Het volgende probleem dient zich aan. Startmotor draait niet meer rond als je contactsleutel omdraait, nadat auto lang (jaar) heeft stilgestaan. Je hoort alleen een 'klik' van de startrelais. Accu is vol en oké. Heb oude startmotor verwijderd en uit elkaar gehaald en weer geprobeerd. Zelfde resultaat.
Vanmiddag nieuwe Valeo startmotor opgehaald, tegen de avond in halfdonker op de oprit erin gezet en.... weer niks, behalve een 'klik' van het startrelais!!! Ik zit nu dus toch flink te balen en te malen. Wat kan dit zijn? Zie ik iets over het hoofd? Graag hoor ik jullie diagnose en therapie
Vanmiddag nieuwe Valeo startmotor opgehaald, tegen de avond in halfdonker op de oprit erin gezet en.... weer niks, behalve een 'klik' van het startrelais!!! Ik zit nu dus toch flink te balen en te malen. Wat kan dit zijn? Zie ik iets over het hoofd? Graag hoor ik jullie diagnose en therapie
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Startmotor probleem
zit de motor niet vast? je zegt al dat ie een jaar niet gelopen heeft, dat de startmotor wel wil maar dat de motor niet mee krijgt of zo? Dat is te controleren door m in zn 4 te zetten en dan de wagen wat op en neer te duwen (of proberen te trekken met een andere andere auto)(niet de auto zo starten maar alleen kijken of ie beweging heeft) (voor de zekerheid bobinekabel los nemen of zo, dat ie niet gaat ontsteken). startmotor controleren als ie niet gemonteerd is was een optie maar om m nu weer uit te bouwen is wel mogelijk maar er zijn dus andere mogelijkheden om dit te controleren...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Startmotor probleem
Belangrijk is dat je weet hoe een startmotor werkt alvorens je hem uit elkaar haalt, als je de contact sleutel om draait dan krijgt het startrelais spanning daardoor gaat de bendix ( het kleine tandwiel op de as van de startmotor ) naar voren en wordt in de starterkrans geschoven door middel van een gaffel daar aangekomen wordt er op het startrelais een verbinding gemaakt met de accu kabels met de startmotor ( de dikke kabels op het startrelais) en de motor draait.
Het probleem kan zijn dat de koolborstels blijven hangen dit kun je controleren als je de dikke stroomkabels op het start relais door verbinden met een dikke schroevendraaier dan moet de startmotor draaien, doet hij dit wel dan dan zijn de contacten van het relais geoxideerd, draait hij niet zijn het de koolborstels, in het laatste geval is wilt een tik met een hamer nog wel eens werken dan schuift hij iets verder en start hij even
Het probleem kan zijn dat de koolborstels blijven hangen dit kun je controleren als je de dikke stroomkabels op het start relais door verbinden met een dikke schroevendraaier dan moet de startmotor draaien, doet hij dit wel dan dan zijn de contacten van het relais geoxideerd, draait hij niet zijn het de koolborstels, in het laatste geval is wilt een tik met een hamer nog wel eens werken dan schuift hij iets verder en start hij even
Re: Startmotor probleem
Er is al een nieuwe startmotor gemonteerd Dat deze ook defect is lijkt mij sterk
Ik denk in deze situatie toch meer aan het start relais of mischien wel slecht contact van de accu
Even de voltmeter erop en je weet meer !
Ik denk in deze situatie toch meer aan het start relais of mischien wel slecht contact van de accu
Even de voltmeter erop en je weet meer !
- Hanz
- Berichten: 3130
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Startmotor probleem
precies! wat gebeurt er met het voltage zodra je start?loeka-nl schreef:Even de voltmeter erop en je weet meer !
Re: Startmotor probleem
Alleen een klik is vaak dat de spanning die via het contactslot geleverd wordt te laag is om de gaffel volledig tegen de schakelaar van het relais te slaan. Makkelijkste methode om dit op te controleren is door de dunne draad vd startmotor ook even direct tegen de accu + pool te houden. Mocht ie dan wel draaien kan je dmv van een extra Relais (30A) in te bouwen het probleem langdurig verhelpen. Oorzaak is soms in branden van de contacten op het contactslot, of ergens anders een wat hogere weerstand.
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Startmotor probleem
Onwaarschijnlijk, maar ik noem het toch even:
Ik neem aan dat je de accukabels goed hebt aangesloten?
2 kabels aan de plus pool, die van de startmotor en die naar de dynamo en de massakabel van de versnellingsbak aan de - pool.
Iemand hier in de buurt had ook diezelfde verschijnselen, maar had de plus kabel van de startmotor aan de - van de accu geknoopt......
Groet
Harry
Ik neem aan dat je de accukabels goed hebt aangesloten?
2 kabels aan de plus pool, die van de startmotor en die naar de dynamo en de massakabel van de versnellingsbak aan de - pool.
Iemand hier in de buurt had ook diezelfde verschijnselen, maar had de plus kabel van de startmotor aan de - van de accu geknoopt......
Groet
Harry
Re: Startmotor probleem
Nou Harry, daar zeg je wat..... Was gisteravond in het donker aan het sleutelen en het zou best eens kunnen! Ga ga vanavond, als ik thuis ben gelijk checken!!
Re: Startmotor probleem
Euvel verholpen! Ingeving Harry bleek de juiste. Wat wil het geval, ik heb de auto 2 jaar geleden in de schuur weggezet, toen ik problemen had met m'n afstelling. Heb destijds de accu losgekoppeld en nu blijkbaar de + van de startmotor op de min-pool van de accu gezet!! Stom van me, maar weer wat geleerd.
Kan nu in ieder geval weer verder met de herstart van m'n viertje. Bedankt allemaal voor het meedenken. Zo'n forum is hartstikke fijn.
Kan nu in ieder geval weer verder met de herstart van m'n viertje. Bedankt allemaal voor het meedenken. Zo'n forum is hartstikke fijn.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Startmotor probleem
op accu andersom aangesloten en toch "klik' horen is eigenlijk wel knap...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Startmotor probleem
Nee hoor. Plus van de startrelais komt immers via het contactslot. Het relais 'schakelt', maar startmotor krijgt met z'n eigen plus geen stroom.
Re: Startmotor probleem
als je de polen verkeerd om aansluit dan krijgt het contactslot toch ook - ipv + ? nee de klik komt vd bendix die de verkeerde kant op tikt...tox schreef:Nee hoor. Plus van de startrelais komt immers via het contactslot. Het relais 'schakelt', maar startmotor krijgt met z'n eigen plus geen stroom.
Re: Startmotor probleem
Volgens mij zit het zo: de startrelais ontvangt zijn stroom (dus +) vanaf de +pool accu via bobine naar contactslot (grijze draad) en daarna via dat dunne grijze draadje naar het startrelais. Een eigen, te onderbreken + dus.
De andere aansluiting op de startmotor is dus de + voor de startmotor zelf (en niet de - wat ik dus per abuis aannam). Deze + wordt pas in het relais bij een puls van het relais (stroom via grijze draad) ingeschakeld.
In feite schakel dus bij omdraaien contactsleutel de startrelais wel degelijk in, maakt dan ook de 'klik', schakelt dus ook intern, maar omdat er geen spanning op de startmotor staat, draait deze natuurlijk niet rond! In feite zijn alle aansluitingen op de startmotor dus +. Of heb ik het helemaal mis?
De andere aansluiting op de startmotor is dus de + voor de startmotor zelf (en niet de - wat ik dus per abuis aannam). Deze + wordt pas in het relais bij een puls van het relais (stroom via grijze draad) ingeschakeld.
In feite schakel dus bij omdraaien contactsleutel de startrelais wel degelijk in, maakt dan ook de 'klik', schakelt dus ook intern, maar omdat er geen spanning op de startmotor staat, draait deze natuurlijk niet rond! In feite zijn alle aansluitingen op de startmotor dus +. Of heb ik het helemaal mis?
Re: Startmotor probleem
Oh je had alleen de kabel naar de startmotor op de verkeerde pool zitten !? eh ja aarde gaat via het blok en de kadel die op de bak zit, dus alle aansluitngen op de startmotor zelf moeten + krijgen om 'm te laten werken.