knipperlichtje rechtsvoor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165398Bericht R4F6GTX Automaat »

op het draadje rechtsvoor van de knipperlamp komt geen stroom; waar kan dat aan liggen, wat vaker voorkomt misschien, voor ik de halve kabelboom moet gaan vervangen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165400Bericht Tweety »

geen stroom, dan is het stekkertje de voornaamste verdachte, hele kabelboom vervangen hoeft niet natuurlijk, een verse draad van de knipperlicht automaat (of van de schakelaar) naar het knipperlicht kan voldoende zijn mocht 't toch draadbreuk betreffen, je kan evt. ook eerst halverwege kijken welke helft nog functioneert, dat scheelt draad, ik ga er uiteraard van uit dat je met een testpen aarde en lampje hebt uitgesloten,
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165401Bericht R4F6GTX Automaat »

tot nu toe nog niks gevonden wat breuk of dergelijk gevonden. stekkertje uiteraard getest, ook de draad van dat ding; hoe ver terug moet ik gaan? ik had geen boek ter beschikking, morgen verder zoeken met elektrisch schema
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165402Bericht RVIER »

@ Paul

met de richtingaanwijzer krijg je geen spanning. Wat gebeurt er als je de alarmlichten aanzet?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165403Bericht R4F6GTX Automaat »

als ik de alarmlichten aanzet klikt het wel en alles doet het maar rechtsvoor niks...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165404Bericht RVIER »

Ha Paul,

heb je de spanning gemeten ? of alleen met een lamp geprobeerd?
Al andere richtingaanwijzer geprobeerd? Als het dat niet is zit het vermoedelijk toch ergens in de kabelboom. Van wel jaar is hij (het)

Ik zou de kabelboom (loopt van rechts naar links voor de motor langs) links eens uitelkaar rafelen en kijken of je daar wel spanning vind op de draad.
Anders nog verder naar boven :-(
succes Fons

Blonde oplossing: een draad van rechtsachter(knipper) naar rechtsvoor :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165406Bericht Bertje »

Normaal knippert de boel sneller als er 1 lampje stuk is. Knippert de boel op normale snelheid als je naar rechts richting aangeeft? Zo ja, dan heb je denk ik ergens een lekstroom of weerstand in je kabel: kabelmanteltje doorgeschuurd of massaprobleem. Zo nee, dan gaat het knipperrelais dus sneller, en zal het eerder een kabelbreuk zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165407Bericht Tweety »

bij alarmlichten knippert ie wel met normale snelheid ook bij 1 defect lampje, ik zou een hele nieuwe draad trekken, is het minste gedoe en een zekere oplossing, volgens mij (uit 't hoofd) vanaf de richtingaanwijzer-schakelaar. systeem werkt volgens mij richtingaanwijzer -> knipperlichtautomaat -> richtingaanwijzer -> kinpperlicht, bedradingsschema is verre van helder overigens. je zou voor een eerste test een draad van de achterkant naar voren kunnen leggen. kortsluiting zou overigens zowel voor als achter beinvloeden dus dat lijkt me niet. ik zal straks nog even kijken waarvandaan je het beste kan beginnen. D'r zit volgens het schema trouwens halverwege ook nog een stekkerverbinding (93 & 94) ik weet ook niet precies waar fysiek.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165408Bericht Tweety »

ach nee die 93 & 94 zijn voor de optionele lampjes in het buitenscherm, en we zijn op zoek naar de rode draad die naar pin 2 op de stekker zowel naar voor als naar achter gaat (beiden zijn rood en pin 2) voor voor is dat draad 62. deze zit gaat dan als draad 61 (bruin) naar de richtingaanwijzer schakelaar op pin 4 en is doorverbonden als draad 60 (ook bruin) met de alarmlichtschakelaar op pin 5. Ik zou vanaf deze bruine draad aftappen voor een permanente oplossing, probleem kan overigens ook in de multistekker naar voor zitten. Maar dan nog zou ik een nieuwe ddraad trekken, dit soort problemen in stekkers komen altijd terug.
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165409Bericht Boerammetje »

Ik neem aan dat je het lampje en de fitting wel getest hebt?
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165412Bericht Tweety »

Boerammetje schreef:Ik neem aan dat je het lampje en de fitting wel getest hebt?
dat jij dat durft te vragen .... :D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: knipperlichtje rechtsvoor

Bericht: # 165416Bericht R4F6GTX Automaat »

opgelost. kabelbreuk was het euvel. nieuw stukje opgezet en nu doet het allemaal weer wat het moet doen. de kabelboom links onder de koplamp was een draadje kapot. met een spanningzoeker die je in de kabel kan prikken het draadje gevolgd vanaf het knipperlichtje en waar het links in de bocht van de auto zit kreeg ik ineens wel stroompjes dus een nieuw stukje snoer eraan gemaakt en de boel werkt weer. Waarom komen de kleuren van de bedrading helemaal niet overeen met wat in het boek (Kluwer) staat? kleurcodes en plaatsen van de zekeringen klopt niks van de beschrijvingen, dus erg veel uitzoekwerk en doormeten. nu nog even de achterlichtglaasjes lijmen en ruitenwissers erop zetten. daarna denk ik wel wat ik de APK kan proberen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie