Rodeo 5 1983 ekeltrische installatie en mistachterlicht

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Rodeo 5 1983 ekeltrische installatie en mistachterlicht

Bericht: # 163768Bericht JOVE »

Ik ben net de trotse bezitter geworden van een Teilhol Renault Rodeo 5 gebouwd in 1983 en gekocht in Frankrijk.
Om die in België door de keuring te krijgen moet er een mistachterlicht op zitten, wat in Frankrijk niet verplicht is. Blijkbaar was dit voorzien want op het instrumentenbord staat alvast een verklikkerlichtje ervoor.
Kan me iemand een idee geven hoe ik dat zou kunnen realiseren?
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Rodeo 5 1983 ekeltrische installatie en mistachterlicht

Bericht: # 163775Bericht Tweety »

mistachterlicht krijg 12v via de achterlichten en via een schakelaar op het dashbord met de massa. Zo staat 't mist achterlicht alleen aan als het licht aanstaat. als 't goed is krijgt 't armatuurtje in het dashbord op dezelfde manier 12v via de dashbordverlichting. Is er ruimte voor een lamp in de linker achter armatuur ? 't zou kunnen dat er zelfs een draad in de kabelboom zit die niet is aangesloten, maar 't kan zijn dat je een aparte draad moet trekken.
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: Rodeo 5 1983 ekeltrische installatie en mistachterlicht

Bericht: # 163787Bericht JOVE »

Ik vindt nergens een elektrisch schema van deze rodeo, en ik weet ook nog niet waar het achter/remlicht moet zitten. Bij mij is dit momenteel onderaan, maar de mistlicht mag maar op een bepaalde hoogte zitten, dien het nog uit te zoeken en de info erover is niet echt gevonden op dit moment. Alvast bedankt voor de reactie! Johan
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo 5 1983 ekeltrische installatie en mistachterlicht

Bericht: # 163807Bericht Bertje »

Tweety schreef:mistachterlicht krijg 12v via de achterlichten en via een schakelaar op het dashbord met de massa. Zo staat 't mist achterlicht alleen aan als het licht aanstaat
Met de schakelaar in het dashboard schakel je de +, de massa krijgt zo'n mistachterlicht gewoon via de koets. Het is wel correct dat het mistachterlicht alleen werkt als daarnaast het dimlicht aan staat.

Kabelboom is hierop voorbereid. Kwestie van een dummy-knop uit het dashboard wippen en een mistachterlichtschakelaar op de betreffende stekker drukken. En dan achteraan de juiste kabel zoeken, zie elektrisch schema (heb ik nu niet bij de hand).

Het gaat dan om een los mistlicht, dat onder het dwarsbalkje van de laadvloer bevestigd wordt, hiervoor zijn normaalgesproken de bevestigingsgaten al voorzien. Maar een Rodeo 5 heeft meen ik F6 achterlichten, soms zijn daarin fittingen voor extra lampen voorzien (in sommige armaturen ontbreekt daarbij echter de bekabeling; dus er zitten dan geen contacten in de fittingen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie