Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163160Bericht R4osch »

Hey Luitjes,

In een van de laatste mooie weekenden van het jaar willde mijn 4tje niet starten :( , accu was leeg. Even zoeken maar het bleek dat de dynamo niet meer werkte. eea los gehaald en nu zou ik graag jullie mening hebben ten aanzien van de koolborstels en slijtage in de dynamo. zie ook onderstaande foto's

Afbeelding
De koolborstels

Afbeelding
Slijtage binnenin

Wat vinden jullie van de slijtage, is dit al aan vervanging toe? en moet ik dan alleen spanningsregelaar en koolborstels vervangen of een nieuwe/andere dynamo monteren

Daarnaast zit er op mijn dynamo een zwart kastje wat ik niet zo goed thuis kan brengen. Weet iemand wat dit is?
Afbeelding

Een van de kabeltjes die van dit kastje naar de spanningsregelaar lopen is los. Ik weet niet of dit al was of dat dit gebeurt is met het demonteren van de dynamo, maar mogelijk is dit een van de oorzaken van het niet meer laden??

Hoor het wel, alvast bedankt

Groetjes Sander
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163161Bericht Tweety »

Slijtage van de koolborstels lijkt mij nog wel OK, dat is waarschijnlijk niet de oorzaak van het niet laden, ging het accu lampje branden ?
dat zwarte kastje is volgens mij een radio-ontstoring.
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163162Bericht R4osch »

Nee het acculampje ging niet aan, ik zag wel al dat mijn volt meter steeds verder terug liep.

Die radio ontstoorder is dan al lang los. Ik ontvang namelijk geen enkel zender :wink:. Ik neem aan dat ik deze er gewoon tussenuit kan halen dan?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163163Bericht Bertje »

Dat blokje is een condensator, de capaciteit staat er immers op. Zal inderdaad een ontstoring zijn.

De koolborstels moeten voldoende veerweg hebben, dus goed tegen de sleepringen aan worden gedrukt. De sleepringen zelf zijn wat versleten en lijken wat aanslag te hebben, lijkt me verstandig die even op te frissen. Als het geen kwestie van slecht contact blijkt te zijn, dan zal de spanningsregelaar inderdaad kaduuk zijn. Als de lagers van de dynamo nog goed zijn zou het vervangen van spanningsregelaar met borstels voldoende moeten zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163172Bericht Bertje »

Toevoeging: de echte test is natuurlijk; checken of de dynamo een voldoende hoge spanning levert. Dus accuspanning meten met de motor uit, zelf mat ik onlangs 12.5V. Met de motor aan (eventueel met wat verhoogd toerental) moet je hier overheen gaan om de accu voldoende te kunnen bijladen, zeg 13-14V. Bij een flinke dot gas (hoger toerental van de dynamo) mag dit niet al te sterk meer stijgen, anders is je spanningsregelaar kaduuk en heb je kans dat je je accu opblaast.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163176Bericht RVIER »

Je schrijft: het acculampje ging niet aan
Gaat het wel aan als de auto op contact staat als dat niet zo is, is het lampje vermoedelijk kapot. Het lampje heeft (had vroeger) een functie bij de bekrachtiging van het veld

Ik zie op de foto dat van de sleepring de linkse diep is ingesleten. Kan best zijn dat die koolborstel nu geen contact meer maakt.

vr gr Fons


ps cut off spanning van de regelaar is 14,4 volt
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163191Bericht R4osch »

Bedankt voor de tips, ik heb inmiddels een andere dynamo gekocht, gaan we van het weekend even monteren.
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163218Bericht R4osch »

Nou ik heb weer netjes 14.4 Volt laadspanning, Harry bedankt!!

Het valt mij alleen op dat de koelslang nu tegen de Dynamo komt, dit was eerder niet. Nu heb ik het nog niet nagemeten maar ik denk dat de nieuwe dynamo een grote pollie heeft waardoor deze niet zo ver wegkanteld. Is deze eenvoudig uit te wisselen of kan ik beter een langere V-snaar bestellen?

Afbeelding

Groet Sander
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163231Bericht Tweety »

ik zou een langere V-snaar bestellen, ligt misschien ook niet aan het formaat van de poelie, maar evt aan vorm van de behuizing..
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163233Bericht R4osch »

Ik heb het even nagemeten. de oude poellie is 67mm de nieuwe 80mm. Dus dat verklaart het verschil in positie wel. Is het niet veel werk de V-snaar te vervangen? de radiator, en ventilator zullen er dan af moeten of niet?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163234Bericht R4F6GTX Automaat »

nee, dat hoef er allemaal niet af
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163235Bericht harbourseal »

Goedemorgen,

Als je de snaar van de dynamo poelie afhaalt, dan moet je daarna met beleid de snaar over de vinnen van de ventilator heen halen. Is even wat gedoe, maar het werkt prima.
Niet nodig om de radiateur van zijn plaats te halen en de ventilator te verwijderen.

De nieuwe snaar lukt op dezelfde manier.
Succes, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163239Bericht Bertje »

R4osch schreef:Nou ik (...) ik denk dat de nieuwe dynamo een grote pollie heeft waardoor deze niet zo ver wegkanteld. Is deze eenvoudig uit te wisselen of kan ik beter een langere V-snaar bestellen?
Poulie zit waarschijnlijk gewoon met een moer vast op z'n as, als de as dezelfde maat heeft is de poulie waarschijnlijk gewoon over te zetten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163244Bericht Tweety »

Mee eens, maar ik vind die moer zonder luchtsleutel toch lastig los te krijgen soms, en met een nieuwe snaar heb je gelijk een nieuwe snaar er op zitten (euh nou ja de logica) maar ik vraag me eigenlijk ook af waarom die poelie een ander maat is, en heeft dat misschien met 't type dynamo te maken, en moet je 'm dan liever zo laten of juist verwisselen ? iemand een idee ?
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163245Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Vanaf 1982 zit er op de R4 een wisselstroom dynamo met ingebouwde spanningsregelaar, zowel op de 850 versie als ook op de 1100.
Maar ze beschikken niet over dezelfde dynamo.
De GTL dynamo heeft een kleinere poelie dan de dynamo van de 850 cc.
Het stelpunt voor de spanbeugel zit op een iets andere plek.
Maar een ander wezenlijk verschil: de dynamo's hebben een waaierplaat die de koellucht aanzuigt.
En die zijn precies in spiegelbeeld en dat is ook logisch omdat de 850 motor precies andersom draait dan de 1100 motor.
Als het allemaal nog origineel op de auto zit, dan wordt de lucht vanaf de achterkant door de dynamo gezogen, zodra de motor loopt.
Je zou verwachten dat de lucht vanaf de voorzijde door de dynamo gestuwd zou worden, maar dat is dus niet zo. De achterkant van de dynamo wordt het heetst omdat daar de regelaar zit en die moet dus als eerste gekoeld worden.
Deze wijsheid heb ik van het revisiebedrijf, dus daar is wel over nagedacht.
Maar alle 4tjes zijn inmiddels al ruim 30 jaar oud en hebben in hun leven waarschijnlijk al meerdere dynamo's versleten.
Want zo ging dat toch vroeger; had je een kapotte dynamo dan ging je naar de lokale sloop en haalde er voor 25 gulden een ander uit een R4. En of die nu uit een TL of GTL kwam daar werd meestal niet opgelet, als dat stekkerblokje voor de gele en rode draad er maar bovenop zat.
Ze zijn zo uit te wisselen, aansluitingen zijn gelijk en of een wisselstroomdynamo nu linksom of rechtsom draait, dat maakt voor de werking niet uit.
Maar een 850 dynamo is echt wezenlijk anders dan de 1100 variant, vandaar dat de kenners daar wel op letten.

Groet
Harry
Plaats reactie