Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163247Bericht Tweety »

(nw)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163249Bericht Bertje »

Heeft R4Osch dan eerst een GTL-dynamo gehad, en is de huidige configuratie qua slangen dan dus eigenlijk wél correct?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163258Bericht R4osch »

Volgens Harry, was mij voorgaande Dynamo een afwijkende. Maar ik weet ook niet zeker welk motortype dat erin ligt TL of GTL. Ik heb de auto gekocht met een reserve blokje erbij. Toen mijn vorige kapot gelopen is hebben we dit blok erin gemaakt en gelukkig loopt dit tot op heden prima.
voor nu ga ik een langere V-snaar halen en dan zal het allemaal wel weer goed komen. Het hoeft van mij ook niet allemaal helemaal terug naar orgineel gebracht worden.

bedankt iig voor de reacties. (nw)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163259Bericht Bertje »

TL 845cc. Je heb immers een vaste ventilator.

Afwijken van origineel is prima, als het maar een kloppende setup is. Zou zonde zijn als de boel in de soep loopt door afwijkend toerental vd dynamo of onvoldoende koeling door verkeerdom draaiende as.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 163433Bericht R4osch »

(nw) Het is weer gemaakt, bedankt voor jullie hulp
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165066Bericht R4osch »

Nou van de week een tegenvaller. Een aantal zaken waren me al eerder opgevallen.
1. mijn spanningsmeter ging af en toe ver voorbij het 13V punt
2. mijn verlichting brand heel onregelmatig, dan weer fel en dan flikkerde het weer een beetje
3. mijn motortje houd af en toe in (dit leek samen te vallen met het flikkeren van de lichten)
4. mijn olie lampje ging af en toe aan tijdens mijn laatste ritje, zonder dat het olie pijl laag was en zonder dat de motor heel heet was.

na dit laatste ritje kwam ik thuis en viel het mij op dat er vloeistof op mijn accu stond.

Na wat zoekwerk de conclusie getrokken dat mijn spanningsregelaar wel eens kapot zou zijn. Ik had nog regelaar liggen van mijn oude dynamo. Ik heb deze omgewisseld. Dit had wel effect maar helaas niet het gewenste, Ik heb nu geen laadstroom meer en mijn olie lampje gaat niet meer aan als ik de auto op contact zet. :(

Paar vragen heb ik nu
1.denken jullie dat mijn conclusie juist was?
2.Kan ik testen of de spanningsverdeler van de oude dynamo kapot is? zo ja hoe?
3.is het logisch dat mijn olie lampje ineens niet meer gaat branden?

Alle andere tips en trick zijn natuurlijk ook van harte welkom. Het komende paasweekend is er een oldtimer rit hier in de gemeente en deze wil ik graag meerijden met een werkende dynamo en olie lampje

alvast bedankt

groeten Sander
Gebruikersavatar
RS
Berichten: 94
Lid geworden op: za dec 27, 2008 11:57 pm
Locatie: Vleuten

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165067Bericht RS »

Waar woon je dan? Is het misschien mogelijk dat je as. zaterdag naar de sleuteldag in Hillegom komt? Hier zijn vast mensen die je kunnen helpen. Zie ook het linkje op de site naar "sleuteldag".

Groet Ruud
Renault 4 GTL (1986)
Ford Focus Titanium (2014)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165069Bericht Tweety »

Olie lampje lijkt me niet gerelateerd aan het andere euvel, als ik het schema bekijk, zou kortsluiting de mogelijke oorzaak zijn van het oplichten onder het rijden, en als het nu bij contact niet meer oplicht zou eventueel een kapot lampje kunnen zijn, licht het temperatuurlampje nog wel op bij contact ? Een kapotte regelaar verklaart wel de meeste symptomen die je beschreef, maar check goed of de dynamo massa krijgt, en of de - en + pool vd accu goed contact maken...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165070Bericht Bertje »

1) Conclusie spanningsregelaar stuk: denk t wel, je omschrijft zelf dat de spanning nu eens te hoog (ver boven 13V), nu eens te laag (zwakke verlichting) was.
2) Spanningsregelaar (niet: spanningsverdeler) oude dynamo kapot: dynamo terug monteren en bij verhoogde stationairloop kijken de uitgangsspanning meten. Deze mag niet blijven stijgen met toenemend toerental, maar moet afvlakken op 13.5v of zo.
3) Oliedruklampje: kan gewoon doorgebrand zijn door te hoge spanning ivm defecte spanningsregelaar. De dashboardlampjes moeten allemaal gaan branden bij op contact zetten, als controle dat ze niet stuk zijn. Dus als het oliedruklampje dat nu niet meer doet, is ie stuk.
Oliedruklampje moet overigens binnen paar seconden na het starten weer uit gaan (zodra de oliepomp druk levert). Oliedruklampje kan trouwens ook aan gaan bij laag oliepijl en fors remmen of lange bochten; de olie verdeelt zich dan zo in de carterpan dat de oliepomp tijdelijk geen olie kan nemen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165077Bericht Tweety »

Bertje schreef: De dashboardlampjes moeten allemaal gaan branden bij op contact zetten, als controle dat ze niet stuk zijn. Dus als het oliedruklampje dat nu niet meer doet, is ie stuk.
Sterker nog het temperatuurlampje maakt aarde (of via de temperatuursensor, maar das alleen als de motor oververhit is, of de kop eigenlijk...) via een diode op de oliedruk sensor als 1 vd 2 het niet doet is die stuk.
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165078Bericht R4osch »

Hillegom is wat ver helaas, anders was dat zeker de moeite.

Kan ik eenvoudig bij het olie lampje komen? Dan kan ik dat al eens testen. Ik vind het onwaarschijnlijk dat dit stuk is gegaan. Aangezien het brandde toen ik de auto uitzette.
Daarnaast viel me wel op dat het lampje ging branden als ik afdraaide. Had ik eerder nooit.

Is er een manier om de beide sensoren te testen? Dan kan ik mogelijk wat zaken uitsluiten.
De massa kabel van de accu zit op de versnellingsbak vast. Hier zit verder geen roest omheen dit lijkt me dus ook niet de oorzaak

Ik weet niet of iemand uit de buurt van liessel (tussen Eindhoven en venlo) een zeker werkende dynamo heeft liggen. Dan zou ik daarmee ook dat kunnen uitsluiten

Hoor het wel. Groeten sander
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165084Bericht loeka-nl »

Zowel het acculampje als de temp en oliedruk lampje wordt door de zelfde plusdraad gevoed
Je kan dus de draad van de sensor aan massa leggen dat moet hij branden zo niet lampje kapot
Brand hij wel is er iets met je sensor aan de hand !
Wil je het lampje vervangen moet teller unit eruit
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165090Bericht Tweety »

loeka-nl schreef:Wil je het lampje vervangen moet teller unit eruit
Op zich niet een hele grote klus... check ook de aarde draad tussen de dynamo en het rechter binnenscherm (toch ? daar hoort ie naar toe)
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165164Bericht R4osch »

Het werkt weer allemaal. Uiteindelijk toch maar een andere dynamo bestelt, deze vanavond gemonteerd en nu heb ik weer laad stroom en bij het op contact zetten brand het olie lampje ook weer. Er zit daar dus toch ergens een verbinding. Kunnen we maandag mooi een toertochtje gaan rijden. Bedankt voor de tips (nw)

Rest mij nog 1 vraag
Wat kunnen de redenen zijn dat ik nu mij 2de Dynamo in 1.5 jaar tijd moet monteren. zouden jullie adviseren iets na te lopen?

Ter info heb nu de gemeten met de multimeter:
Accu =12.4 V
lopende motor = 14.4V
Kachel aan = Idem
Hoger toerental = idem
Verlies over de + pool = -0.03V
Verlies over de - pool = 0.00V

Dit lijken mij allemaal heel normale waarden

Groet Sander
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Dynamo werkt niet meer, graag jullie mening

Bericht: # 165167Bericht Le Car »

Wat kun je vertellen ven de eerste dynamo?
Nieuw of gebruikt? merk?

Meestal gaan de lagers stuk of de ingebouwde regelaar met koolborstels.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Plaats reactie