startmotor kaduuk?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

startmotor kaduuk?

Bericht: # 163000Bericht Hanz »

Ik heb sinds een tijdje problemen met de startmotor bij een warme motor:
- bij warme motor hoor je bij starten alleen een klik
- soms blijft er iets hangen waardoor de startmotor na starten door de motor aangedreven lijkt te worden. Dat geeft een angstaanjagend gezoem.

Ik neem aan dat dit een bekend probleem is al vind ik de oplossing niet zo 1-2-3 in de oude topics.

Wat is er kapot / versleten aan deze motor?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 163001Bericht jandoe1000 »

Bij het starten schiet het tandwieltje van de startmotor naar voren en grijpt aan op de starterkrans van het vliegwiel. Zodra de stroom wegvalt -als je het contact loslaat omdat de motor loopt- moet dit tandwieltje terugschieten met behulp van een veer. Bij jou doet het dit kennelijk niet. Dus tandwiel vervangen of-eenvoudiger- nieuwe startmotor.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 163002Bericht JelleP »

Dat is een startrelais dat blijft haken. Deze zorgt er via een hefboompje voor dat het mechanisme aangrijpt in het rondsel op het vliegwiel. Zodra de motor aanslaat wordt de startmotor rondgeslingerd door de motor, dit is mogelijk door een vrijloop dat idd een zoemend geluid kan maken. Zodra je de sleutel weer loslaat moet het relais terugveren en wordt het mechanisme teruggetrokken uit het rondsel. Dat gebeurt bij jou dus kennelijk niet.
Als je startmotor op deze manier vastzit helpt het om een subtiel tikje met een hamer of schroevendraaier op het startrelais te geven, dat is het kleinere cilindertje dat tegen de startmotor zit geplakt. Het is wel het begin van het einde, ik denk dat je hem het beste kunt vervangen of laten reviseren.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 163003Bericht Hanz »

Ik zat ook al aan revisie te denken. Is er iemand die een fatsoenlijk revisiebedrijf in de buurt van Utrecht kent?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 163006Bericht Bertje »

Het uiteinde van de centrale as van de startmotor is een wormwiel (schroefdraad), hierdoor kan het tandwiel naar binnen en naar buiten lopen. Deze schroefdraad zou ervoor moeten zorgen dat het tandwiel weer naar binnen loopt zodra het vliegwiel sneller draait dan de startmotor. Oftewel, zodra de motor gestart is.

Bij mijn (zelf gerestaureerde) F6 weigerde de startmotor ook wel eens dienst als de motor flink warm was. Als de motor weer afgekoeld was deed de starmotor het wel weer goed. Ik bleek het hitteschild vergeten te zijn tussen spruitstuk en startmotor (1400cc motor, maar in basis een GTL).

Revisie van de startmotor doe ik altijd zelf, komt neer op koolborstels en lagerbussen vervangen en de boel doorsmeren met lagervet: viewtopic.php?f=2&t=15340&start=180" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 175108Bericht Hanz »

Omdat ik niet zo handig als Bertje ben toch nog maar eens gevraagd: wie kent er een goed revisiebedrijf in de buurt van Utrecht?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 175179Bericht Hanz »

Bovengenoemde Paris Rhone D8E-81 startmotor ligt inmiddels alweer enige tijd op de werkbank stof te happen, dus bij gebrek aan meer te doen maar eens opengeschroefd en <grmpf> na een week alweer vergeten wat de volgorde is van een hoop ringetjes aan de zijde van de koolborstels. Plastic dopje en boutje zitten aan de buitenkant van het huis alsmede het ringetje met de twee nokjes, maar:
- zitten die plastic-achtige ringetjes gelijk verdeeld aan weerszijden van het deksel (waarom zoveel?) en
- waar hoort het ringetje met de beide opstaande kanten? Het past niet over de as maar heeft de diameter van het boutje dat het anker vasthoudt.
In de Kluwer en de PRs is het niet te zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 177129Bericht Hanz »

Het probleem met de volgorde van de ringetjes is opgelost, met dank aan de MR175 en MR195.

Ik was nu bezig met nieuwe koolborstels (was wel nodig).De ene is makkelijk. Het solderen van de andere valt wat tegen. Je kunt er slecht bij, en de spoel is niet los te krijgen uit het huis. Ik las dat Bertje gewoon de oude kabels doorknipt, maar ik zou dat liever niet doen als het niet hoeft. Ik lees in wat oude topics dat solderen aan de spoel moeilijk is omdat je veel hitte nodig hebt. Waarom is dat? Wat is de beste methode om deze borstel vast te zetten?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 177130Bericht Crelesy »

Hmm moet bekennen dat ik de startmotor die jij beschrijft niet ken. Maar misschien heb ik wel een antwoord op je vraag.
Zo een spoel is lastig te solderen omdat i heel snel de warmte geleid.
Remedie: een bout die een grote punt heeft. Daar zit als t ware veel warmte in opgeslagen zodat je in 1 keer de plek goed verhit, vertint en het andere deel aan zet. Handig is dan als er ook meer wattage achter zit om te blijven verhitten. Met een soldeerbout voor draadjes red je het vaak niet.
Zaak is om het verhitten kort en heftig te kunnen doen.(niet overdrijven met een vlam ofzo) Als je er te lang over doet om bij een spoel de boel op temperatuur te krijgen heb je kans om verder op in de spoel de isolatie (vaak gewoon lak) er af te smelten. Daarmee verliest i z'n werking.
Verder werk schoon en met blank materiaal. En zorg voor de juiste flux al dan niet in de tindraad. Vervuiling en corrosie isoleert en zorgt voor slechte vloeiing.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 177131Bericht Hanz »

Crelesy schreef: zo dec 20, 2020 11:32 pmZo een spoel is lastig te solderen omdat i heel snel de warmte geleid.
Remedie: een bout die een grote punt heeft. Daar zit als t ware veel warmte in opgeslagen zodat je in 1 keer de plek goed verhit, vertint en het andere deel aan zet. Handig is dan als er ook meer wattage achter zit om te blijven verhitten.
Duidelijk, waarvoor dank. Je kunt het ding dus niet warm genoeg stoken doordat de spoel de warmte van de bout te snel afvoert. Dan lijkt het risico van smelten van isolatie ook niet zo groot - ik las daarover ook in een ander topic van Bertje een commentaar van Tweety over het door soldeerwarmte smelten van isolatie 'dat lijkt mij ongegronde vrees, gebaseerd op mijn ervaring met winding draad :D bij het solderen kreeg ik het namelijk met de bout niet voor elkaar om de coating (lak) te beschadigen'. In dit topic begrijp ik trouwens niet zo goed waarom Bertje oude en nieuwe draad eerst tijdelijk met een koperdraadje aan elkaar bindt - is dat om makkelijker te kunnen solderen?

Hoe het ook zij, is het niet mogelijk, in plaats van een las te maken in het kabeltje van borstel naar behuizing, de oude borstel met voldoende geweld te vernietigen zodat de draden vrijkomen, de draden van de nieuwe borstel te verwijderen en de oude draden in de nieuwe borstel te frotten? Koolstof is weinig gevoelig voor hitte, maar ik heb geen idee hoe die draden normaal vast zitten in de borstel.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 177132Bericht Crelesy »

Hanz schreef: ma dec 21, 2020 11:26 am

Hoe het ook zij, is het niet mogelijk, in plaats van een las te maken in het kabeltje van borstel naar behuizing, de oude borstel met voldoende geweld te vernietigen zodat de draden vrijkomen, de draden van de nieuwe borstel te verwijderen en de oude draden in de nieuwe borstel te frotten? Koolstof is weinig gevoelig voor hitte, maar ik heb geen idee hoe die draden normaal vast zitten in de borstel.
Nee dat gaat niet lijkt me. Die borstels zijn van grafiet, koolstof enz ,onder zeer hoge druk geperst in deze vorm. Ik denk dat solderen niet 'pakt'.
Wel creatief bedacht.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 177137Bericht Bertje »

Hanz schreef: ma dec 21, 2020 11:26 am In dit topic begrijp ik trouwens niet zo goed waarom Bertje oude en nieuwe draad eerst tijdelijk met een koperdraadje aan elkaar bindt - is dat om makkelijker te kunnen solderen?
Precies dat. Dat hoef je maar heel kort te solderen om de draden goed aan elkaar te krijgen. Hoe langer je bezig bent, hoe meer warmte er in de 30+ jaar oude isolatie gaat zitten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: startmotor kaduuk?

Bericht: # 177164Bericht Hanz »

Ik zat nog een beetje met de volgorde dan de 8 ringetjes die aan de achterkant horen. Dat bleek gelukkig in de MR175 te staan die ik al jaren en jaren had liggen maar nog nooit gebruikt...

Voor wie het handig vindt of gewoon ook een kapotte Paris Rhône D8E81 heeft:
Afbeelding
Of nog makkelijker, een PDF met een paar relevante pagina's zoals afmetingen van de borstels etc. voor Paris-Rhône, Ducellier, Bosch, Femsa- die van mij waren i.i.g. geen 8mm meer...
Plaats reactie