Olie- en temperatuursensor lampjes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Olie- en temperatuursensor lampjes

Bericht: # 161508Bericht JelleP »

Hoi,

Sinds enige tijd werken de waarschuwingslampjes voor de oliedruk en de temperatuur niet meer. Aangezien ik regelmatig mijn olie peil ben ik wat betreft dat eerste lampje niet enorm bang maar de temperatuursensor zou ik wel graag willen hebben.
Als ik de sleutel naar contact draai zouden ze beiden moeten gaan branden, niet? En zodra de motor start weer uitgaan. Maar ze branden bij mij dus nooit. Ik heb al wat lampjes in de tellerklok verwisseld om uit te sluiten dat de lampjes zijn doorgebrand, maar die werken gewoon.

Aangezien ze het beiden hebben gedaan en gelijktijdig de geest hebben gegeven denk ik aan een defect in de kabelboom, maar ik snap niks van elektra. Waar moet ik het zoeken? Is de temperatuursensor op de cilinderkop niet gewoon eentje die dichtgaat bij (over)verhitting waardoor hij massa schakelt? M.a.w. moet het lampje niet gaan branden als ik het draadje aan de massa leg? Zelfde voor de oliedruksensor. Want dat willen ze dus ook al niet. Wie weet raad?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Olie- en temperatuursensor lampjes

Bericht: # 161509Bericht Tweety »

Het bedradingsschema brengt uitkomst, beide zijn net als het acculampje afgetakt van zekering 1 (meest rechtse) dat is geschakelde plus en bovendien loopt er nog een diode tussen die twee aan de min kant waardoor het temperatuurlampje ook gaat branden bij geschakeld contact, als de oliedruksensor aarde maakt (bij koude motor zou 't temperatuurlampje anderas niet werken. Doet het accu lampje het wel ? zo ja dan of de connector op het dashbord of de aansluiting van de oliedruk sensor controleren.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5174
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Olie- en temperatuursensor lampjes

Bericht: # 161526Bericht Bertje »

Ik gok op een defect lampje. Gaan die lampjes niet sowieso tegelijk aan? Misschien branden ze beiden niet meer als er 1 stuk is?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Olie- en temperatuursensor lampjes

Bericht: # 161528Bericht Tweety »

Bertje schreef:Ik gok op een defect lampje. Gaan die lampjes niet sowieso tegelijk aan? Misschien branden ze beiden niet meer als er 1 stuk is?
??? kijk dan even naar het schema....
Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Olie- en temperatuursensor lampjes

Bericht: # 161532Bericht walterGTL/2cv6 »

zowel olie, accu en temperatuurlampjes gaan branden bij contact aan. bij draaiende motor moet alles uit zijn. ik heb na het stoeien met mijn snelheidsmeter ook diverse lampjes meerdere malen gewisseld. uiteindelijk werkt nu alles. De contactvlakken van de koperbanen achterop de unit kunnen ook vervuild zijn. Ook op de stekker- aansluiting zit soms aanslag. :o
Plaats reactie