Dashboardverlichting weigert...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161404Bericht Elleirim »

Beste mede-liefhebbers, nòg een vraag aan deze R4 kennisbank:

Omdat er bij de eerste APK keuring sinds 10 jaar o.a. Uitkwam dat de verlichting van het dashboard niet werkte, heb ik alle lampjes van het dashboard tegelijk vervangen en de boel weer dichtgebouwd......stom..stom..stom
Nu blijkt na controle dat de 2 lampjes die het paneel verlichten het nog steeds niet doen, dus nu weet ik het even niet meer? De rest werkt prima!

Waarvandaan komt de voeding? Ik heb zowel links als rechts in de motorruimte meervoudige stekkers liggen die 'loos' zijn, zullen wel voor allerhande accesoires zijn?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161407Bericht Bertje »

Die kleine loze stekkers zijn voor het eventueel aansluiten van dingen zoals achteruitrijverlichting en de elektrische fan (is bij de TL bijv niet van toepassing). De grote schuifstekkers die op de km-teller-unit aangesloten zitten komen uit een meer centraal deel van de kabelboom, lijkt me sterk dat daar een kabel stuk is. Ik zou het zoeken in de lampjes zelf (nieuw garandeert niet dat ze werken), misschien fittinkjes niet in de juiste stand waardoor er geen contact is met de onderliggende koperen stripjes? Maw, km-teller-unit moet er toch weer uit vrees ik...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161409Bericht JelleP »

Een aantal lampjes zijn gek genoeg soms nooit aangesloten geweest, zoals vaak bij het lampje voor het dimlicht. Er zit gewoon geen gloeilampje achter.

viewtopic.php?f=2&t=11259" onclick="window.open(this.href);return false;
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161410Bericht Elleirim »

Ik zal de boel maar weer uitbouwen dan en dan de nieuwe lampjes checken....desnoods soldeer ik de boel door
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161418Bericht Tweety »

de koperstripje in plastic waar de grote schuif connectors op zitten zijn kwetsbaar, en het kan zijn dat er breukjes in de koperbanen zitten, een multimeter en een testpen zijn erg handig in dit geval, het omruilen van lampjes met 2 waarvan je zeker weet dat die het wel doen kan zoieso een slecht lampje uitsluiten natuurlijk (van bv de richting aanwijzer) uitbouwen van een R$ dashbord is redelijk te gelukkig..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161419Bericht R4F6GTX Automaat »

dat bovenstaande is theoretisch mogelijk maar ik heb het nog nooit meegemaakt en ik heb toch al heel wat 4tjes uit elkaar gehaald en gerepareerd...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161421Bericht Elleirim »

Beste R4F6

Maar weet U dan evt nòg een kwetsbare plek waar dit probleem door kan ontstaan?
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161423Bericht Elleirim »

Beste reageerders,

Zojuist het daahboard eruit gehad, lampjes gecheckt en zijn ok, ook als ik met een losse accu en draadjes op de punten/sporen van het paneel stroom zet, dan branden ze keurig.
Maar op de witte draad die spanning zou moeten geven met licht aan....dan is daar geen spanning.

Waar kan ik stroom/spanning vandaan halen? Bij de koplampen? Moet ik daarvandaan een draad trekken, en vanaf welke kleur dan?
Ook het groene 'licht aan' lampje brandt niet, er zit een fitting en lamp in...geloof dat ik ergens heb gelezen dat hij niet in ieder land is aangesloten?

Ik wil zo graag volgende week naar de APK toe....alvast mijn dank voor het meedenken :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161428Bericht Bertje »

voor dimlicht verklikkerlampje moet je ff zelf n extra kabeltje plaatsen: viewtopic.php?f=18&t=15340&p=153795&hil ... je#p153795" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161429Bericht Bertje »

bij deze manier van aansluiten brandt t ook bij klein licht: wel zo handig vind ik
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161434Bericht Elleirim »

@Bertje: Ik heb de tip opgevolgd en er net een draadje tussengesoldeerd, ik vind het echt fantastisch dat het groene lampje nu ook werkt, super!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161437Bericht Bertje »

Fijn dat het werkt!

Je dashboardverlichting zou het nu ook moeten doen, omdat dit indicatielampje op deze manier gewoon parallel aan de dashboardverlichting geschakeld is. M.a.w., als je dashboardverlichtingen het nog steeds niet doet, dan moet het wel bijna aan de lampjes zelf liggen (niet aan de bedrading).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161438Bericht Elleirim »

Hoi, de daahboard verlichting heeft ergens een breuk in de bedrading, ik heb vanaf de zekering die de verlichting aanstuurt een draadje aan het juiste draadje van het dashboard geprikt, nu werkt het goed


Ik krijg alleen nog niet voldoende druk op mijn rempedaal, zelfs niet met een splinternieuwe hoofdremcilinder die net is binnengekomen, wordt er stapelgek van...als je hetzelfde ding 4x moet doen zonder resultaat, dan werkt dat zeer demotiverend...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161439Bericht Bertje »

Hoop dat je de boel op de juiste manier hebt doorgelust, met het elektrisch schema ernaast,

Wat ontluchten betreft: doe je dit met het linken achterwiel omhoog, dus als ware de auto beladen? En welke volgorde houd je aan? Ik meen dat je moet beginnen met de langste leiding, dus RA, LA, RV, LV. Maar daar vergis ik me wel eens in, kan ook LV, RV, LA, RA zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Dashboardverlichting weigert...

Bericht: # 161442Bericht Elleirim »

Hoi Bertje,

Ik heb de zekering genomen waar ook een witte draad aan zat, net als bij het aansluitpunt op het dashboard.
Ik vermoed dat het de originele zekering van het dashboard lampje is, ook omdat het zo keurig samenwerkt met de verlichting.

Dat van het achterwiel links omhoog...is dat DE truc om de boel ontlucht te krijgen bij de remdrukverdeler?
Plaats reactie