lampje remmen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

lampje remmen

Bericht: # 160881Bericht BVDP »

Ik heb een R4 TL van 1986, 850 cc, trommels rondom en handrem op de voorwielen. Sinds enige tijd brand het remlichtlampje als ik rem. Niet altijd maar toch dikwijls. Verder ging het remmen ook niet altijd even goed. Bij de eerste keer remmen tijdens een rit leek het of er enkel remkracht was op één as. De wagen remde wel steeds mooi rechtuit en trok dus niet naar links of rechts tijdens het remmen. Mijn idee was dat de hoofdremcilinder niet goed meer functioneerde, temeer daar de wielremcilinders voor en achter respectievelijk één en twee jaar geleden zijn vervangen. De hoofdrem cilinder dus gedemonteerd. Bleek dat er een soort smurrie in zat. Het leek een beetje op een rubber die opgelost was. Vervangen dus door een nieuw exemplaar. Alles netjes ontlucht totdat er mooie heldere remvloeistof te zien was, ook de hoofdremcilinder ontlucht. Wielremcilinders en remschoenen voor ook eens gecheckt omdat ik daar in de buurt nog wat onderhoud moest doen en die waren kurkdroog. Daarna een testrit. Remmen ging prima; hard pedaal en het zakte niet weg of zo. Enkel het remlichtlampje bleef toch nog oplichten. Ik heb de handremcontactaansluiting los gemaakt maar dat gaf geen verschil. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Remmen lijken dus ok en toch brand het lampje bij remmen, vooral hevig remmen. Elektrische storing? Toch nog wat over het hoofd gezien zoals de remdrukbegrenzer achteraan of zo?

groeten, Bart
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: lampje remmen

Bericht: # 160884Bericht deutz »

Probeer eens een draadje van het remoliepotdekseltje los te maken, misschien foutje in het
dekseltje?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: lampje remmen

Bericht: # 160886Bericht RVIER »

Ha Bart

Zit er een draad op het reservoir of op de body van de hoofdremcilinder?
1) de draad op het reservoir schakelt op remvloeistof niveau (naar de massa)
2) die op de body van de hoofdremcilinder signaleert voor remrukverschil tussen de beide rem-kringen
Omdat je de hoofdremcilinder hebt ontlucht zou dat het probleem eigenlijk niet mogen zijn. Je hoort bij het remmen geen metaalachtige tik (als de hoofdremzuigers elkaar raken?)

Een mogelijk oplossing is dat het draadje ergens massa maakt als je remt. dwz er is ergens een kale plek die de massa raakt.

vr gr Fons

ps in Kluwer bladzijde 308 zie ik dat het waarschuwingslampje en het handrem lampje hebben dezelfde voeding + hebben. Ook lijken ze parallel te staan en zou de draad naar de handrem ook aan de massa kunnen geraken.

Ik ben benieuwd
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lampje remmen

Bericht: # 160887Bericht BVDP »

Jan, Fons,

Bedankt voor de reacties. Het contact zit inderdaad op de hoofdremcilinder en niet op het dekseltje van het reservoir.
Ik dacht ook richting elektrisch defect. Daarom de connector van de handrem al eens af gekoppeld. Misschien eens hetzelfde doen met de connector op de hoofdremcilinder en zien of het lampje dan nog gaat branden. Eerst het elektrische schema eens bekijken. (ehh)

Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lampje remmen

Bericht: # 160897Bericht BVDP »

Vanavond nog even wat gecheckt. Ik heb het schema in Kluwer er bij genomen. Erg simpel dus veel kan er niet mis mee zijn. Ik heb het contact van de hoofdremcilinder los gemaakt. Dan brandde het lampje niet meer tijdens het rijden/remmen. Zoals Fons als melde hangt het lampje aan de + dus als er ergens een draad een kaal stukje heeft zou het lampje ook moeten gaan branden als het contact los hangt. Toch wat fout met het remcircuit zelf redeneer ik dan en het lampje zou dan terecht gaan branden. Vermits de hoofdremcilinder nieuw is en de fout bij de vorige er ook was lijkt me dat in orde. Wielremcilinders lekken niet en zijn ontlucht. Wat rest is de remkrachtverdeler of doe ik toch wat fout met het ontluchten. Dat laatste lijkt me sterk (uhm) maar kan natuurlijk. Ff wat ik doe. Ik zet het goed gevulde remvloeistofreservoir onder een kleine overdruk (0.5 bar max) dan pomp ik even met het rempedaal en ontlucht dan de verste wielremcilinder tot er geen luchtbellen meer verschijnen. Zo dichter en dichter bij de hoofdremcilinder en als laatste de ontluchting daarop. Werkte tot nu toe prima. Doe ik wat fout? Het rempedaal voelt stevig een en zakt niet als je het ingedrukt houd.
Verder de remkrachtverdeler. Zoals eerder al aan gegeven zat er in de vorige hoofdremcilinder wat vuil; een opgeloste rubber of zo. Reservoir is erg grondig gekuist, hoofdremcilinder nieuw dus daar is het vuil weg. Bij het ontluchten van de wielremcilinders kwam er vuile remolie uit. Ik heb het laten vloeien tot er niet vuile olie kwam. Wat er precies in de remkrachtverdeler gebeurd moet ik nog uitzoeken. Kan die niet meer werken bij een kleine verontreiniging? Volgens Kluwer niet te demonteren of testen. Iemand daar een andere mening over? Anders wordt het vervangen om zeker te zijn dat ie nog goed is en dat is altijd een beetje tegen mijn principe. :roll:
Dit lijken me de laatste opties. Vind ik niets dit weekend dan gaat ie richting lokale Renaultdealer. Die heeft een remmentestbank en jaren ervaring. Het gaat om de remmen en daar wil ik geen risico's mee nemen.

Groeten, Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: lampje remmen

Bericht: # 160900Bericht RVIER »

ha Bart,

1) is er een beetje speling tussen de hoofdremcilinder en de pin die aan de pedaal vastzit?
2) gaat het lampje ook branden (als de motor loopt) en je remt maar de auto (al) stil staat?
3) is mogelijk de remdrukverschil schakelaar op (nieuwe) hoofdremcilinder defect? (even de oude terugplaatsen?)

Als je beide achterwielen hebt kunnen ontluchten is de remdrukbegrenzer niet verstopt.
Als je remt en het gevoel hebt dat er iemand achter aan de trekhaak trekt en de auto bij het remmen niet voorover duikt, zit de begrenzer mogelijk vast.

Ik heb de remdrukbegrenzer wel eens uit elkaar gehaald. Dat kan (in principe) zelfs in de auto. Je zet een dop op de bodem van de begrenzer en draait hem los. Hij zit doorgaans behoorlijk vast. Met wat gepiel kun je de zuiger dan van boven naar beneden eruit drukken.
Voor het hermonteren de roodkoperen ring even in de vlam heetstoken en in koud water gooien. Hij wordt dan weer lekker zacht. .

Ik denk dat je het best even naar een remmentestbank kunt gaan om te kijken of hij link/rechts symetrisch remt, zowel op de voor als de achterwielen. Als dat zo is gok ik op een defecte sensor.

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lampje remmen

Bericht: # 160902Bericht BVDP »

RVIER schreef:1) is er een beetje speling tussen de hoofdremcilinder en de pin die aan de pedaal vastzit?
2) gaat het lampje ook branden (als de motor loopt) en je remt maar de auto (al) stil staat?
3) is mogelijk de remdrukverschil schakelaar op (nieuwe) hoofdremcilinder defect? (even de oude terugplaatsen)
1)ja
2)nee
3) de oude had hetzelfde probleem. Lijkt me sterk dat ie ook stuk is maar kan natuurlijk.

Remmen voelt goed aan, er hangt niemand aan de trekhaak :P
Remmentestbank lijkt inderdaad de beste optie. Remkrachtverdeler vervangen doe je niet voor je plezier (sip)

ik post het vervolg.

Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: lampje remmen

Bericht: # 160904Bericht Bertje »

Of de remdrukbegrenzer gangbaar is kun je trouwens ook gewoon zien. In de remdrukbegrenzer zit een plunjertje dat de flow van remvloeistof naar de achterwielen begrenst als de achteras uitveert. Het plunjertje wordt dan naar binnen gedrukt en sluit de aanvoer van remvloeistof naar de achterwielen deels af. Dit om te zorgen dat de achterwielen niet blokkeren op moment dat er weinig druk op de achteras staat, de auto zou anders kunnen gaan tollen (blokkerende wielen willen gek genoeg naar boven). Andersom beweegt het cilindertje naar boven op moment dat er druk op het remsysteem wordt gezet. Als je dus een assistent met het rempedaal laat pompen (in-uit-in-uit-in-uit), dan moet je het hefboompje van de remdrukbegrenzer kunnen zien bewegen. Zo niet, dan zit het plunjertje vast en moet deze weer gangbaar worden gemaakt. Methode van Fons werkt idd, maar in mijn ervaring zit de dop vaak gruwelijk vast. De losse remcylinder moet dan (met beleid) in de bankschroef; met een goed passende dop en en flinke hefboom krijg je de boel dan wel los. Overigens de boel niet heet stoken om t makkelijker los te krijgen, dan verbrand je het rubber van het plunjertje. Bij mij was lostikken en smeren van het pluntjertje tot nu toe altijd voldoende om t ding weer werkend te krijgen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lampje remmen

Bericht: # 160907Bericht BVDP »

Ok, is duidelijk. Wat ik niet zo direct zie is hoe een vast zittende plunjer het remlampje kan doen branden of dus een drukverschil in de remleidingen kan veroorzaken. Vast kan de plunjer zitten maar verstopt is ie niet anders had ik mijn achterste remmen niet kunnen ontluchten.

groeten, Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: lampje remmen

Bericht: # 160909Bericht RVIER »

@Bart
2) gaat het lampje ook branden (als de motor loopt) en je remt maar de auto (al) stil staat?
2 nee
Het lijkt en dynamisch probleem: Als je remt en de auto staat stil, gaat het lampje niet branden. Als de auto rijdt en je remt gaat het lampje wel branden. Het lijkt daarmee geen hydraulisch probleem.

Het lijkt erop dan toch dat er ergens iets massa maakt voor de sensor. Dus in de kabel tussen sensor en dashbordlampje. Misschien moet je even het dashbord overbruggen en een proeflampje aan de plus hangen en de andere zijde aan de sensor. Ik denk dat dit lampje niet gaat branden als je remt :-)

ben benieuwd.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: lampje remmen

Bericht: # 160920Bericht Bertje »

BVDP schreef:Ok, is duidelijk. Wat ik niet zo direct zie is hoe een vast zittende plunjer het remlampje kan doen branden of dus een drukverschil in de remleidingen kan veroorzaken. Vast kan de plunjer zitten maar verstopt is ie niet anders had ik mijn achterste remmen niet kunnen ontluchten.

groeten, Bart
Nee klopt, staat hier los van. Maar naast je originele vraag, vroeg je ook om uitleg over de remdrukbegrenzer, vandaar.

Aanvulling op Fons: zou het probleem ermee te maken kunnen hebben dat de remvloeistof wat naar voren klotst bij dynamisch afremmen? Hoe is t met je remvloeistofniveau in het reservoir bovenop de hoofdremcylinder?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lampje remmen

Bericht: # 160922Bericht BVDP »

Remvloeistofreservoir is tot het maximum gevuld. De detectie zit wel op de hoofdremcilinder zelf dus niet op het deksel van het reservoir.
Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lampje remmen

Bericht: # 160938Bericht BVDP »

Deze namiddag nog met de 4 bezig geweest. Eerst de suggestie van Fons geprobeerd. De + afgetakt van de sigarettenaansteker die ik ooit heb bij geplaatst om een GPS te kunnen voeden, een lampje ertussen en van daar naar de remdrukverliesschakelaar op de hoofdremcilinder. Mee gereden en geremd en...... het lampje lichtte op. Een paar keer geprobeerd en telkens hetzelfde resultaat. Ook als ik het handremcontact los koppelde. Als ik stil sta met draaiende motor en ik rem gaat het lichtje nooit aan. Er is vast een verklaring voor maar ik ken ze niet.
Dan naar de remdrukbegrenzer op het linkse achterwiel gekeken. Dat is er een met vier aansluitingen dus ik vermoed dat er een retour leiding op zit. Ik kan me inbeelden dat daardoor wel een verlies in remkracht van de achterste wielen te meten valt door de remdrukverliesschakelaar in de hoofdremcilinder. Vraag me niet hoe maar het lijkt me plausibeler dan bij een remdrukbegrenzer met 3 aansluitingen.
De remdrukbegrenzer eens goed bekeken. Of liever mijn hoofd zo gelegd dat ik er wat zicht op had want goed bereikbaar is ie zeker niet. Wie verzint om dat ding daar te plaatsen zou de rest van zijn dagen die remdrukbegrenzers moeten vervangen :wink: . Echt niet gemaakt om aan te werken. Ik heb de veer ontspannen. Die moeren kreeg ik verrassend vlot los. De onderste grote moer van de begrenzer krijg ik ook goed los met een dop maat 23. De plunjer eronder zat vast. Ik kreeg er al vast geen beweging in; laat staan dat ik hem 'met wat gepiel' los zou krijgen. Dan even geprobeerd hoe goed ik de remleidingaansluitingen los kon krijgen. Twee van de vier gingen na wat aandringen goed los. Een derde zat vast maar dat was degene van het links achterste wiel en daar kreeg ik de aansluiting op de flexibel wel los. De vierde aansluiting (de grootste met sleutelwijdte 12) kreeg ik niet los. Te veel kracht wou ik niet zetten want als de remleiding tordeert sta ik met een wagen zonder remmen. Alles terug gemonteerd en de veer terug op dezelfde spanning gezet. Remmen ontlucht en alles terug netjes gemaakt. Ik vermoed dat de begrenzer ergens in een tussenstand vast zit omdat ik de remmen nog wel kan ontluchten. Waarom en hoe de remdrukverliesschakelaar dan reageert is me een raadsel maar ga ik in de garage eens vragen. Het aangaan van het remlichtje is eigenlijk al een half jaar aan de gang. In het begin was het heel af en toe bij echt hard remmen maar het ging hoe langer hoe frequenter en bij minder hard remmen. Vooral de laatste maand verergerde het snel.
Maandag maar eens een afspraak maken met de lokale Renault dealer.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten, Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: lampje remmen

Bericht: # 160940Bericht RVIER »

@ Bart,

Ik neem aan dat je kluwer blz 276 - 278 bekeken hebt.

Je R4 heeft trommels en een handrem op de voorwielen
Je schrijft verder dat hij aanvankelijk op een as leek te remmen. Dat lijkt nu kennelijk niet meer zo.

1) Ik geloof eigenlijk niet echt in de remdrukbegrenzer als oorzaak.
(je was overigens al een heel eind met de remdrukbegrenzer. Je kunt van de bovenzijde in ieder geval de rubbermanchet en de stalen plunjer uitnemen. Die stalen plunjer drukt op de werkplunjer in de remdrukbegrenzer. Vanaf de bovenzijde moet je daar een bout op positioneren die je met een stalen strip die je als wip (tussen vloer en bout) gebruikt op de werkplunjer naar beneden te duwen. Als de werkplunjer eruit is maak je die schoon. Eventueel voorzicht schuren, met name de bovenzijde die door het huis steekt. De boring kun je schoonmaken door een stukje rondhout (bv beuken/eiken) in de accuboormachine te zetten en al draaiend, op en neer gaand. Het gaat vooral om het bovenste stukje waar de werkplunjer doorheen gaat!
Daarna stop je de werkplunjer weer in de begrenzer en kijkt of hij gangbaar is.
Als wij weer gangbaar is smeer je aan de bovenzijde wat kopervet, monteert hem weer, monteert de rest weer af in omgekeerde volgorde etc :-) )

2) Ik begin nu te denken aan de remmen zelf. Heb je de remmen goed gesteld? Immers als dat niet het geval is moet de hoofdremcilinder een grotere slag maken. Als voor/achter een groot verschil is geeft dat mogelijk problemen.(Hoewel ook ik niet begrijp waarom het lampje alleen maar werkt bij een remmende rijdende auto :-(( )

Ik heb eens het probleem gehad dat het stelmechanisme op een van de achterwielen niet functioneerde. De wielcilinder maakte daardoor een grote slag en verbruikte veel "slag" van de kring voor de achterwielen. Ik had het idee dat bij hard remmen de achterste zuiger in de hoofdremcilinder de voorste raakte

Misschien morgen, tenzij je de zondagsrust heiligt, nog even nalopen:

A) zet de handrem op "slepende voeringen" en dan een tik minder. Rem een paar keer. De voorremmen zijn nu optimaal gesteld.
Ga rijden en rem weer. Als het lampje niet meer oplicht was dit het probleem.
B) Als het lampje wel weer oplicht. Stel je de remmen op de achterwielen en probeert het nog eens.
Als dat zelfstellers zijn controleer dat of ze goed stellen!

Als het lampje dan weer aangaat ben ik uitgedacht :-(

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lampje remmen

Bericht: # 160942Bericht BVDP »

Fons,

Pagina 276- 278 gaat over afstellen slag rempedaal, de verschillende hoofdremcilinders en zo. De slag is goed. Mijn hoofdremcilinder is fig 12.63 op blz 276. Fig 12.68 is voor een systeem met een remdrukbegrenzer met 3 aansluitingen. Hetgeen op mijn 4 zit staat in Fig 12.89 op blz 289. Het is dat toch wat je hierboven beschrijft om te demonteren?
Ik leg de kwestie 'zondagsrust' morgen voor aan de plaatselijke priester. Gezien de plaats en bereikbaarheid van de remdrukbegrenzer denk ik dat het onder 'boetedoening' te klasseren is :evil:

groeten, Bart
Plaats reactie