Waar had jij 'm willen plaatsen ? d'r moet wel een hefboom van de veerweg komen natuurlijk, je wil niet dat de schokbrekers er tegenaan komen, en ja tussen de achterbalken in zit de benzine tank...BVDP schreef:.
De remdrukbegrenzer eens goed bekeken. Of liever mijn hoofd zo gelegd dat ik er wat zicht op had want goed bereikbaar is ie zeker niet. Wie verzint om dat ding daar te plaatsen zou de rest van zijn dagen die remdrukbegrenzers moeten vervangen . Echt niet gemaakt om aan te werken.
lampje remmen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: lampje remmen
Re: lampje remmen
@Bart
fig 12.68 is het systeem met de extra leiding.
In het plaatje is een begrenzer met 3 aanluitingen maar met een T-stuk voor de achterwielen. Die zijn in de latere typen direct op de begrenzer aangesloten --> 4 aansluitingen
Ik zou met de kleinste boetedoening beginnen: controle van de remmen zoals voorheen beschreven
De begrenzer is inderdaad beschreven op 289 fig 12.89. Het hefboompje aan de bovenzijde waar de veer aanzit moet ervanaf voor je van boven naar beneden kunt werken.
Als je er helemaal genoeg van hebt kun je ook een stuk(-je) uit de vloer slijpen, kun je ervan bovenaf bij
Succes
fig 12.68 is het systeem met de extra leiding.
In het plaatje is een begrenzer met 3 aanluitingen maar met een T-stuk voor de achterwielen. Die zijn in de latere typen direct op de begrenzer aangesloten --> 4 aansluitingen
Ik zou met de kleinste boetedoening beginnen: controle van de remmen zoals voorheen beschreven
De begrenzer is inderdaad beschreven op 289 fig 12.89. Het hefboompje aan de bovenzijde waar de veer aanzit moet ervanaf voor je van boven naar beneden kunt werken.
Als je er helemaal genoeg van hebt kun je ook een stuk(-je) uit de vloer slijpen, kun je ervan bovenaf bij
Succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: lampje remmen
Vanmorgen al verder de remdrukbegrenzer bekeken. De remmen zijn pas af gesteld dus dat moet ok zijn. Vooraan heb ik ze vorige week nog los gehad om de handremkabel wat te kunnen verleggen. Terug af gesteld volgens het boekje. Het aangaan van het lampje was er voordien al.
Ik wou de zuiger uit de begrenzer halen zonder deze te demonteren zoals Fons beschreef. Al snel zag ik echter dat het hefboompje bovenaan niet te verwijderen is omdat het omgeven is door een kap die deel uit maakt van de plaat waar alles op gemonteerd is. Ik heb geprobeerd om wat foto's ervan te trekken. Door die kap kan je er ook niet bij. Alles moet er dus écht wel onder uit. Ook het uitslijpen van de bodem is dus niet direct een oplossing.
Een plaatje in de bodem om de toegankelijkheid te verbeteren zou bijvoorbeeld wel een idee zijn dat meegenomen had kunnen worden.
Morgen de garage maar eens bellen.
Groeten, Bart
Re: lampje remmen
Dat kapje is een los onderdeeltje dat eraf kan. Vervolgens is de externe plunjer bereikbaar. Ik heb eens een remdrukbegrenzer gangbaar gekregen door de externe plunjer wat te verdraaien met een waterpomptang. Kennelijk zat enkel de externe plunjer vast (niet de interne). De remdrukbegrenzer hoefde toen dus niet gedemonteerd te worden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: lampje remmen
@Bart,
Heeft de garage al een oplossing?
Lampje kapot ?
vr gr Fons
Heeft de garage al een oplossing?
Lampje kapot ?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: lampje remmen
Fons,
Ik heb hem vanavond binnen gedaan. Morgen valt het verdict.
Lampje stuk lijkt me sterk als het steeds gaat branden.
Bart
Ik heb hem vanavond binnen gedaan. Morgen valt het verdict.
Lampje stuk lijkt me sterk als het steeds gaat branden.
Bart
Re: lampje remmen
Gisteren bericht gehad dat het 'binnenwerk' van de remkrachtbegrenzer vervangen is. Het stond ovaal is me verteld maar ik kan er me zo niets bij voorstellen dan dat het erg versleten is. De garage had nog een vervangsetje liggen . Vervang remdrukbegrenzers hadden ze ook meer enkel met 3 aansluitingen. De remmen achteraan werken dus weer prima mee maar er zou nog drukverlies zijn in de nieuwe hoofdremcilinder. Althans dat was de indruk die men kreeg. Vandaag ging men er mee verder. Komt vast weer goed.
groeten, Bart
groeten, Bart
Re: lampje remmen
Ha Bart,
ben benieuwd. Ze hebben het lampje dus nog niet uit! en was het de remdrukbegrenzer (vrijwel zeker) niet de oorzaak. Klinkt nog niet overtuigend. Benieuwd of ze een verklaring hebben voor het lampje dat niet brand als hij stilstaat en wel brandt als hij rijdt en remt
Hebben ze hem ook op de remmentestbank gezet of direct gaan sleutelen aan de remdrukbegrenzer?
vr gr Fons
ben benieuwd. Ze hebben het lampje dus nog niet uit! en was het de remdrukbegrenzer (vrijwel zeker) niet de oorzaak. Klinkt nog niet overtuigend. Benieuwd of ze een verklaring hebben voor het lampje dat niet brand als hij stilstaat en wel brandt als hij rijdt en remt
Hebben ze hem ook op de remmentestbank gezet of direct gaan sleutelen aan de remdrukbegrenzer?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: lampje remmen
Fons,
Hij heeft op de remmentestbank gestaan. Gisteren is de remdrukbegrenzer dus vervangen en is de remolie door gespoeld om de verontreinigingen weg te krijgen. Daarna brandde het lampje nog maar was er wel een goede werking van de remmen achter. Dat is getest.
Vanmorgen is men ermee verder gegaan. Het rempedaal voelde nog sponzig aan en zakte weg. Lucht in de remmen denk ik dan en zo ook de garagist. De remmen zijn nog eens na gelopen; afgesteld en ontlucht. Er zat geen lucht meer in en de afstelling was goed. Daarna is de hoofdremcilinder zelf nog ontlucht en toen was alles ok. Daarna is de rembekrachtiger af gesteld.
Ze vermoeden dat de remkrachtbegrenzer de boosdoener was maar een verklaring moesten ze me schuldig blijven. Ik heb zelf nog eens wat schema's bekeken van remkrachtbegrenzers. Het principe is dat je remkracht (druk in de remleiding dus) op bouwt tot je de druk bereikt waarbij een klep wordt dicht gedrukt. Die klep zit met een veer en wordt zwaarder of lichter met het in veren van de achterste wieldraagarm. Is er weinig last op de arm (een ongeladen wagen dus) dan sluit de klep vrij snel en voorkomt zo dat het wiel blokkeert. Is de wagen zwaar geladen dan sluit de veer bij een hogere druk zodat er extra remkracht op de achterwielen komt.
Dit principe lijkt me uit te voeren met 3 remleidingen: een van de hooftremcilinder naar de remkrachtbegrenzer en telkens nog een van daar naar elk achterwiel. De functie van de vierde leiding die bij mijn wagen ligt van hoofdremcilinder naar remkrachtbegrenzer ontgaat me.
In kluwer pag 279 staat er wat meer uitleg over het remsysteem. Blijkbaar zit in een tandemhoofdremcilinder (die op mijn wagen zit)ook een drukverliesschakelaar. Die doet mijn remlampje branden. De uitleg is niet erg duidelijk maar ik begrijp eruit dat de vierde remleiding eigenlijk dient om remdrukverlies te meten in de achterste remleidingen. Dat verklaart waarom het remlichtje gaat branden. Mijn remkrachtverdeler zit immers geblokkeerd en laat de remdruk niet of niet goed genoeg meer door. Logisch , toch? Waarom het lampje niet brand bij stilstand ontgaat me.
Groeten, Bart
Hij heeft op de remmentestbank gestaan. Gisteren is de remdrukbegrenzer dus vervangen en is de remolie door gespoeld om de verontreinigingen weg te krijgen. Daarna brandde het lampje nog maar was er wel een goede werking van de remmen achter. Dat is getest.
Vanmorgen is men ermee verder gegaan. Het rempedaal voelde nog sponzig aan en zakte weg. Lucht in de remmen denk ik dan en zo ook de garagist. De remmen zijn nog eens na gelopen; afgesteld en ontlucht. Er zat geen lucht meer in en de afstelling was goed. Daarna is de hoofdremcilinder zelf nog ontlucht en toen was alles ok. Daarna is de rembekrachtiger af gesteld.
Ze vermoeden dat de remkrachtbegrenzer de boosdoener was maar een verklaring moesten ze me schuldig blijven. Ik heb zelf nog eens wat schema's bekeken van remkrachtbegrenzers. Het principe is dat je remkracht (druk in de remleiding dus) op bouwt tot je de druk bereikt waarbij een klep wordt dicht gedrukt. Die klep zit met een veer en wordt zwaarder of lichter met het in veren van de achterste wieldraagarm. Is er weinig last op de arm (een ongeladen wagen dus) dan sluit de klep vrij snel en voorkomt zo dat het wiel blokkeert. Is de wagen zwaar geladen dan sluit de veer bij een hogere druk zodat er extra remkracht op de achterwielen komt.
Dit principe lijkt me uit te voeren met 3 remleidingen: een van de hooftremcilinder naar de remkrachtbegrenzer en telkens nog een van daar naar elk achterwiel. De functie van de vierde leiding die bij mijn wagen ligt van hoofdremcilinder naar remkrachtbegrenzer ontgaat me.
In kluwer pag 279 staat er wat meer uitleg over het remsysteem. Blijkbaar zit in een tandemhoofdremcilinder (die op mijn wagen zit)ook een drukverliesschakelaar. Die doet mijn remlampje branden. De uitleg is niet erg duidelijk maar ik begrijp eruit dat de vierde remleiding eigenlijk dient om remdrukverlies te meten in de achterste remleidingen. Dat verklaart waarom het remlichtje gaat branden. Mijn remkrachtverdeler zit immers geblokkeerd en laat de remdruk niet of niet goed genoeg meer door. Logisch , toch? Waarom het lampje niet brand bij stilstand ontgaat me.
Groeten, Bart
Re: lampje remmen
Remkracht Verdeler/Begrenzer heeft een tweeledige functie, 1- zorgt ervoor dat de voor en achterremmen tegelijk aangrijpen 2- dat de druk op de achterremmen wordt beperkt bij het uitveren van de achterremmen (dus ook als bij zware belading het zwaartepunt van de auto verder naar voren komt te liggen)
Het nut van de 2de leiding naar achter is volgens mij dat bij kleine lekkage het remsysteem toch nog goed blijft functioneren (of althans de voorremmen) maw controleer de leidingen naar achter nog een keer heel erg goed, maar dat zullen ze toch wel gedaan hebben.
Het nut van de 2de leiding naar achter is volgens mij dat bij kleine lekkage het remsysteem toch nog goed blijft functioneren (of althans de voorremmen) maw controleer de leidingen naar achter nog een keer heel erg goed, maar dat zullen ze toch wel gedaan hebben.
Re: lampje remmen
@tweety
Lees je stukje nog eens na en corrigeer dan de onjuistheden
vr gr Fons
Lees je stukje nog eens na en corrigeer dan de onjuistheden
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)