Lekstroom in de Femsa dynamo
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Lekstroom in de Femsa dynamo
Mijn R4 GTL van het bouwjaar 1985 uit Spanje met Femsa electriek heeft een electriciteitsprobleem. De accu loopt langzaam leeg. Hij doet er wel meer als een week over. Hij laadt wel gewoon bij. Alle zekeringen er een voor een uit gehad, daar zit het niet in,
Maar als ik de plus van de accu losmaak, contact uit, meet ik tussen de plus van de accu en de plus van de dynamo 12 volt.
Verder zoeken leverde op dat groene, gele en grijze kabel op de plus van de dynamo, losgemaakt gemeten, geen lekspanning opleveren.
Maar het dunne rode draadje dat ook op de plus van de dynamo zit, (komt uit de dynamo) levert wel lekspanning van 12 volt op.
Ik heb me het hoofd gebroken, maar kom er niet uit. De diodes moeten wel goed zijn, anders laadt hij immers niet bij.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Maar als ik de plus van de accu losmaak, contact uit, meet ik tussen de plus van de accu en de plus van de dynamo 12 volt.
Verder zoeken leverde op dat groene, gele en grijze kabel op de plus van de dynamo, losgemaakt gemeten, geen lekspanning opleveren.
Maar het dunne rode draadje dat ook op de plus van de dynamo zit, (komt uit de dynamo) levert wel lekspanning van 12 volt op.
Ik heb me het hoofd gebroken, maar kom er niet uit. De diodes moeten wel goed zijn, anders laadt hij immers niet bij.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Laatst gewijzigd door Peu404 op wo nov 18, 2015 6:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hanz
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Terzijde: GTL uit Spanje? Die werden daar toch helemaal niet geleverd? Of is het sloveense bouw uit 92?
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Probeer eens wat er gebeurd als je het dunne rode draadje laat vervallen, laadt de dynamo dan nog?
Misschien een ontstoring voor een radio?
Als alles nog werkt kun je dat draadje laten vervallen.
gr.Jan.
Misschien een ontstoring voor een radio?
Als alles nog werkt kun je dat draadje laten vervallen.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Heb ik geprobeerd, maar dan laadt hij niet meer.
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Diode in het rode draad circuit stuk?
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Dat kan ik niet helemaal volgen, betekent dit dat de plus van de accu effectief aan de massa ligt?Peu404 schreef: Maar als ik de plus van de accu losmaak, contact uit, meet ik tussen de plus van de accu en de plus van de dynamo 12 volt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Meet de weerstand is tussen de plus van de dynamo en de massa (met de accu losgekoppelt) of meet de stroomsterkte tussen de plus van de Accu en de plus van de Dynamo (da's met de accu aangekoppelt).
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Plus vd accu niet aan de massa! diodes zitten ook vaak in de +!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Correctie, de rode draad is van de electronische spanningsregelaar die achter op de dynamo is geschroefd.
Dus ook wel logisch dat hij niet laadt als dit draadje is losgekoppeld.
Misschien hoort er wel een verbinding met de massa te zijn via dat rode draadje? Behalve het rode draadje van de spanningsregelaar zitten ook de grijze draad die naar het zekeringkastje loopt op de plus van de de dynamo bij de groene en de gele draad.
Ik heb helaas geen schema van de electrische cirquits van deze auto. Alleen van het oudere type met 6 zekeringen in plaats van deze met 10 zekeringen.
Dat maakt het extra lastig. Als iemand een schema heeft houd ik me aanbevolen.
Dus ook wel logisch dat hij niet laadt als dit draadje is losgekoppeld.
Misschien hoort er wel een verbinding met de massa te zijn via dat rode draadje? Behalve het rode draadje van de spanningsregelaar zitten ook de grijze draad die naar het zekeringkastje loopt op de plus van de de dynamo bij de groene en de gele draad.
Ik heb helaas geen schema van de electrische cirquits van deze auto. Alleen van het oudere type met 6 zekeringen in plaats van deze met 10 zekeringen.
Dat maakt het extra lastig. Als iemand een schema heeft houd ik me aanbevolen.
- Hanz
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Zoals gezegd hadden ze in Spanje geen GTLs tot 1992 dus ik weet niet precies wat jij hebt. Kan het een TL zijn met 1100 motor? Ik heb wel wat documentatie van de latere spaanse modellen maar dan moet ik even precies weten wat jij hebt. Foto's?Peu404 schreef:Als iemand een schema heeft houd ik me aanbevolen.
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Het is inderdaad een 1100cc met een 688 motor. Het zal wel geen GTL zijn. Hij heeft ook niet de plastic lijsten rondom.
Motortype 688 7/91
A006723
Motortype 688 7/91
A006723
- Hanz
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Je hebt dus zoiets?
Hmmm van 1985 heb ik wel het boekje maar daar staat het electrisch schema niet in (alleen de zekeringen). Ik heb ook een boekje van 1981 met electrisch schema maar dat is nog het type met 852cc.
Hmmm van 1985 heb ik wel het boekje maar daar staat het electrisch schema niet in (alleen de zekeringen). Ik heb ook een boekje van 1981 met electrisch schema maar dat is nog het type met 852cc.
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Even kijken, ik heb wel een schema van na '83 volgens mij is dat wel ongeveer van toepassing, d'r loopt de roden die naar de zekeringen gaat, volgens mij stuurt ie via een andere het accu lampje aan en de regelaar geloof ik (lampje brand als de reglaar niet goed werkt (als er een voldoende spannings verschil is tussen de gele draad en wat via de rode en de regalaar naar de grijze gaat, zoiets), ik moet 't dan allemaal maar verzinnen terwijl ik achter de computer zit zonder dat ik even op de auto kan kijken de vraag die ik je stelde is eigenlijk als je denkt lekstroom te hebben via de Dynamo hoe veel is 't dan. Lekt 't via de spoel ? alsje 't schema wil om zelf te kijken kan ik het je wel opsturen naar je E-mail ofzo
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
oh nee wacht ff de gele gaat naar het lampje wat aan de andere kant op de plus zit (maw bij te lage of te hoge spanning gaat het lampje branden) Rood is geschakelde plus (via het contactslot dus) (ongezekerd) deze zitten op de plug die aan de regelaar zit. de dikkere gele is de laadstroom, loop deze draad eens heel goed na, als deze beschadigd is zou er stroom kunnen lekken via het een of ander, een klein beetje via roestig staal ofzo zou kunnen (komt voor iet vaak maar toch) en de zwarte is de massa, die hoort op de koets te zitten op het binnenscherm of rechtstreeks naar de accu, in mijn schema staat dan nog een dunnere zwarte die het ruitenwisser nulstand relais van massa voor ziet, maar dat lijkt me niet van belang. Simpel, haal de Gele los van de plus en meet de stroomsterkte dmv een ampere meter. als deze met het contact uit groter is dan zeg 5 a 10 mA dan is er iets niet goed. haal nu ook de massa-kabels los en de weerstand tussen de plus en de massa van de dynamo, deze hoort oneindig groot te zijn (zet dus de Ohm meter op de hoogste stand en kijk of je een meetbare weerstand krijgt. )
Re: Lekstroom in de Femsa dynamo
Het kleine rode draadje op de plus komt van de spanningsregelaar af.
Er is nog een dikke gele die naar de plus van de dynamo gaat.
Een grijze die naar het zekeringkastje met 10 zekeringen gaat.
En een dikke groene, heb ik nog niet van uitgevonden waar die naar toe gaat.
ELECTRISCHE SCHEMA'S GEVONDEN VAN DE FRANSE UITVOERING:
http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?op ... cle&id=321" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is nog een dikke gele die naar de plus van de dynamo gaat.
Een grijze die naar het zekeringkastje met 10 zekeringen gaat.
En een dikke groene, heb ik nog niet van uitgevonden waar die naar toe gaat.
ELECTRISCHE SCHEMA'S GEVONDEN VAN DE FRANSE UITVOERING:
http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?op ... cle&id=321" onclick="window.open(this.href);return false;