oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 157486Bericht Raoul »

Hallo,
ik heb een oliedrukmeter en een watertemperatuurmeter van Raid gekocht bij conrad.
In mijn viertje zit een 850 cc motor.
Ik zou de zender kunnen aansluiten via een adapter in de bovenste waterslang maar de kleinste diameter is
28 mm. en de waterslang heeft volgens mij een kleinere diameter.
Kan ik het contact uit de waterpomp draaien en daar een een adapter indraaien?
Wat is de schroefdraaddiameter,heeft iemand daar een idee van?
Het oliedrukcontact zit aan de zijkant van de motor,welke schroefdraad heeft die?
Ik zou een y stuk willen plaatsen zodat ik het contact ook kan blijven gebruiken.
Alvast bedankt voor eventuele suggesties.

Vriendelijke groet.
Raoul
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 157496Bericht Bertje »

De vraag is niet helemaal duidelijk...

Zelf heb ik een ouderwetse mechanische watertemperatuurmeter in de bovenste waterslang zitten, de voeler hiervan is een busje van zo'n 5 mm dik. Ik heb hiertoe een soort manchet in de waterslang gezet, hier schuif je het voelertje va buitenaf in. Het voelertje hangt zo in de vloeistofstroom. Bij interesse kan ik een foto zoeken/maken. Maar t lijkt erop alsof jij een heel andere sensor wil gebruiken?

Wat oliedrukmeter betreft: er zit al een metertje in je blok dat kijkt of de druk niet te laag is, er gaat dan een waarschuwingslampje branden in je dashboard. Wil je deze vervangen door een metertje dat nauwkeuriger meet dan alleen wel/niet voldoende druk?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 157547Bericht Raoul »

Hallo Bertje,

Ik heb ondertussen bij conrad een adapter bestelt om te bevestigen tussen de bovenste waterslang aan de radiator.Hierin is een gat waarin de zender van de temperatuurmeter ingeschroefd kan worden, dus dat is opgelost.
Wat de zender betreft van de oliedrukmeter daar moet ik nog een adapter voor vinden en daarom moet ik de
juiste schroefdraadmaat weten van het motorblok waar nu het oliedrukcontact in zit.
Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt.
Groetjes,

raoul
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 157550Bericht Bertje »

Ik kom 2 soorten draad tegen, o.a. M14 x 1.5

Zie

http://www.mijnautoonderdelen.nl/renaul ... schakelaar" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 158184Bericht Raoul »

Hallo Bertje,

M14X1.5 was wel degelijk de schroefdraad van het oliedrukcontact.
Inmiddels is de oliedrukmeter aangesloten.
Bedankt voor de hulp.
groetjes,

Raoul
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 158204Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 158223Bericht Raoul »

Zondag laatstleden een toertocht gedaan; watertemperatuurmeter Raid flirtte met de 100 graden celcius!
Motor 845 cc bouwjaar 1976 ,motor heeft 90000 Km gereden.
De temperatuur sensor van de meter zit in de bovenste radiatortube tussen de waterpomp en de radiator.

Ik denk dat ik toe ben aan een nieuwe radiator.
Thermostaat vervangen en uiteindelijk heb ik die eruit gehaald om de toertocht te kunnen rijden.
Het is nog altijd de eerste radiator, misschien is hij aan het dichtslibben.
Ik heb verschillende keren de verwarming op warm gezet om de temperatuur te doen dalen en dan zakte die naar iets boven de 90 graden.De watertemperatuursensor die het lichtje aanstuurt zit nog in de waterpomp,maar heeft op geen enkel moment het lampje doen oplichten.Eigenaardig is dat als je de motor stil legt en het contact aanzet dat de meter dan een lagere waarde weergeeft.
Heeft er al iemand te maken gehad met dit probleem en wat is de mogelijke oplossing?
Alvast bedankt om even mee te denken.
Groetjes, Raoul

Raoul
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 158225Bericht Tweety »

Is een bekent probleem, als er grote verschillen optrden tussen met draaiende motor en zonder draaiende motor, is dat een indicatie dat de spanningsregelaar z'n werk niet meer goed doet. Ik wel eens tot 4x toe denkende met oververhitte motor stilgestaan, tot dat de spannings regelaar helemaal de geest gaf en ook het accu lampje begon te branden (m'n voltmeter liep ook ontzettend op, dus uiteindelijk met lichten en ventilator aan naar huis gereden) Nieuwe radiateur kan een groot verschil maken, valt altijd aan te raden. Dan zijn er hier op het forum een aantal mensen die denken dat dikke olie beter is voor een oude motor, maar ik zeg altijd dat dikke olie meer weerstand geeft en de motor dus meer opwarmt. Als die zonder thermostaat minder warm wordt dan is de radiateur maar een deel van het probleem, dat zullen de meeste met mij eens zijn.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 158226Bericht Mark4GTL »

je kunt de radiator eens met een goede tablet calgon en heet water spoelen.
Ding afdoppen, tablet erin en warm water erachteraan...

weekt het spul lekker los. Daarna goed doorspoelen tot er alleen schoon water uitkomt en t ding weer monteren.

En qua olie... Dikkere olie werkt beter in de zomer, dunnere in de winter. Maar over t algemeen 15w40 is prima olie voor alle dagen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 158297Bericht Raoul »

Hallo iedereen,

Ik heb gisteren de radiator gedemonteerd en daarna de hogedruk leiding aangesloten,toen kwam er al heel wat prut uit de radiator gestroomd aan de onderste watertube (motor 845 cc)
Daarna heb ik er kokend water in laten lopen waarin ik sodakristallen had opgelost, ik ben daar niet zuinig mee geweest.
Ik heb nagespoeld met kokend water en daarna heb ik nog eens goed doorgespoeld.
Nu heb ik een goede doorstroming.Daarna heb ik de rest van het koelsysteem doorgespoeld tot er proper water uit de onderste opening van de waterpomp kwam.
Daarna de radiator terug gemonteerd alles aangesloten, het systeem weer gevuld en ontlucht en nu zonder
thermostaat kom ik aan 70-75 graden dus als ik de thermostaat nu terug monteer zal dat even wat hoger gaan zijn.
Bedankt aan degenen die meegedacht hebben en waardevolle suggesties gegeven hebben.
:D :D
lordje
Berichten: 675
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 158400Bericht lordje »

Hallo techneuten, volgens mij heeft de r4 een overdruk koelsysteem. Daardoor kan de temp de 100 celcius benaderen. Daardoor kan de extra gemonteerde temp meter wel een hoge temp aangeven zonder dat de sensor op het blok in alarm gaat, of zie ik het verkeerd?
Groeten Lordje.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Bericht: # 158402Bericht Tweety »

Inderdaad, meestal pas rond de 108'c maar de motor hoort (volgens mij) onder redelijk normale omstandigheden een koelvloeistof temperatuur van rond 90'c te hebben. Op een erg warme dag misschien iets hoger, in de bergen meestal wat warmer omhoog, als het danook nog erg warm is dan wordt ie bij mij ook echt warm, zeker als ik vlak achter een vrachtauto rij. termostaat gaat open bij 88'c of 86'c thermosensor is geloof ik bij 80'c dat die er voor zorgt dat de ventilator aanslaat. Arm mengsel en te laat ontstekings tijdtip kunnen ook nog een beetje helpen bij het verhogen van de motortemperatuur.
Plaats reactie