Oplaadperikelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Menno67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 6:50 pm

Oplaadperikelen

Bericht: # 147923Bericht Menno67 »

Hallo allereerst,ik ben nieuw hier op het forum en in het bezit van een gtl uit 1985.
Ik wil jullie het volgende probleem voorleggen.
De accu wil maar niet opgeladen worden.
Ik heb allereerst de dynamo vervangen,dat was nog de eerste dus dat kon geen kwaad,maar helaas.
Accu is ook een nieuwe dus dat is het ook niet.
Het volgende doet zich voor,als ik de motor start en die loopt gaat het grootlichtcontrole lampje heeeeel flauw branden,tevens werken de richtingaanwijzers niet,als ik de motor stil leg dan gaat het lampje uit.
De richtingaanwijzers doen het weer wel in de radiostand,maar weer niet met het contact aan,(motor uit).
Acculampje gaat branden met contact aan en gaat uit zodra de motor loopt dus dat zou goed moeten zijn.
Zelf zit ik te denken aan massaprobleem,lekstroom o.i.d.
Ik heb dus ook een zooitje aansluitingen gecontroleerd,losgehaald,schoongemaakt enz.waarbij ik ook de massakabel naar de bak eraf heb gehaald,schoongemaakt en weer gemonteerd,hij start goed,loopt goed alleen geen 13 en nog wat volt.
Ik heb ook de zekeringkast los gehaald en alles gecontroleerd op breuk enz maar geen resultaat.
Ook heb ik een nieuw contactslot gemonteerd daar ik die met een schroevendraaier kon starten,nieuw slot is uiteraard goed maar geen oplossing voor mijn probleem,de vraag is dus,wie weet er wat.

Groetjes Menno van der Koyk uit Rotterdam.
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Oplaadperikelen

Bericht: # 147926Bericht Sake »

spanningsregelaar ook goed?
Menno67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 6:50 pm

Re: Oplaadperikelen

Bericht: # 147930Bericht Menno67 »

Die is in de dynamo ingebouwd en dus ook nieuw.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Oplaadperikelen

Bericht: # 147931Bericht RVIER »

Menno
- controleer de massa-aansluiting op de dynamo
- test of er wel geladen worden (doet hij kennelijk ook wel maar te weinig, immer spanning wordt > 12 volt)
1) motor uit, groot licht aan
2) start motor en geef een beetje gas, gaat het licht feller branden?-->hij laadt in ieder geval.

Er is kennelijk ergens sluiting.
Goede kandidaat: schakelaar alarmlichten
- doen de alarmlichten het ? Als ze het niet doen beweeg de schakelaar dan eens een paar keer en probeer het opnieuw. Als het probleem blijft neem dan de schakelaar los van de connector.

Als het probleem nog niet is opgelost kun je de zekeringen een voor een verwijderen. Je vind dan in welke groep het zit. Ik ben benieuwd

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Oplaadperikelen

Bericht: # 147933Bericht Tweety »

:D dit zijn van die dingen.. eerst zou ik je aanraden een testpen te maken, want ik denk inderdaad dat er ergens kortsluiting is, ik heb er zelf 1-tje bestaande uit 2 krokodilleklemmetjes met een lange kabel naar de accu, en dan 2 LED-jes (met weerstand 470ohm ) naar de controle pen, schema heeft hier wel een keer ergens gestaan. Check ook nog even de massa kabel van de dynamo naar het binnenscherm RV. En doen alle andere controle lampjes het ? misschien zit er iets niet helemaal goed in het dashbord, is redelijk eenvoudig te verwijderen echter kijk uit de 2 connectors die contact maken via het plastic folie zijn niet gemaakt om erg vaak los en vast gemaakt te worden (vooral het folie, hoewel met wat knap soldeerwerk is alles wel te maken..)
Check ook de bedrading richting de bobine op mogelijke sluiting en de bedrading richting onsteking ook. Ik vermoed zelf iets met het controle lampje van de dynamo waardoor er spanning op de massa van het dashbord komt wat de knipperlicht automaat beinvloed.
Menno67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 6:50 pm

Re: Oplaadperikelen

Bericht: # 147940Bericht Menno67 »

Ja,die gedachte had ik eigenlijk ook,nu valt mij ook dat het gewone controlelampje voor de verlichting het niet doet,ik ga in ieder geval met dit even aan de slag,bedankt zover voor de adviesen.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Oplaadperikelen

Bericht: # 147941Bericht Tweety »

Het gewone lampje voor de verlichting doet 't standaard niet is namelijk niet aangesloten :D maar doen de controle lampjes (die 4 voor olie accu rem en temp) het als je de sleutel op contact zet ?
toon70
Berichten: 135
Lid geworden op: di mei 03, 2011 7:25 pm
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Oplaadperikelen

Bericht: # 147945Bericht toon70 »

Menno67 schreef:Ja,die gedachte had ik eigenlijk ook,nu valt mij ook dat het gewone controlelampje voor de verlichting het niet doet,ik ga in ieder geval met dit even aan de slag,bedankt zover voor de adviesen.
Het is wel mogelijk om het controlelampje van de verlichting te laten werken. Staat ergens op de website hoe of wat. :wink:
--
Groeten van Toon en Mijke
Verkeersgele 4GTL 78-NK-VK
Menno67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 6:50 pm

Re: Oplaadperikelen

Bericht: # 147951Bericht Menno67 »

Tweety schreef:Het gewone lampje voor de verlichting doet 't standaard niet is namelijk niet aangesloten :D maar doen de controle lampjes (die 4 voor olie accu rem en temp) het als je de sleutel op contact zet ?
Ja,die doen het,alleen die van het gewone licht niet :lol: ......Morgen es verder zoeken,bedankt tot zover.
Plaats reactie