Startmotor vervangen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Startmotor vervangen?

Bericht: # 144334Bericht SimonF »

Goedemorgen!

Na gistermiddag enthousiast in m'n viertje te zijn gestapt, werd m'n enthousiasme behoorlijk minder na het omdraaien van de sleutel: er gebeurde niets. Helaas twee maanden na een 'nieuwe' startmotor... Pech dus.

Op het moment dat je de sleutel draait, 'dimt' het acculampje zoals het hoort. De accu is ook prima. Daaruit concludeer ik dat de startmotor prima stroom krijgt, en dat de relais werkt. Klopt die conclusie?

En als dat het geval is, klopt het dan ook dat dat het vervangen van de startmotor betekend? of is de trukendoos nog groter?

Groeten, Simon
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144335Bericht R4F6GTX Automaat »

Doen de dingen zoals aanjager, ruitenwisser en koplampen het ook? Blijven die het doen als je de sleutel omdraait?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144336Bericht Hanz »

Ook bij een slechte accu branden kleine lampjes prima. Wat is de spanning over de accu? Heb je geprobeerd met startkabels te starten?
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144337Bericht SimonF »

De spanning is ergens rond de 12.7 V, dus dat zou prima moeten zijn toch?

De aanjager en koplampen heb ik nog niet geprobeerd, dat zal ik vanavond checken!
Hoe zit dat precies: het dashboardlampje kan wel dimmen, maar alleen als ook de aanjager/koplampen dat ook doen dan kan je concluderen dat het de startmotor zelf is?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144338Bericht Tweety »

Eenvoudigste en betrouwbaarste methode is als volgt... Accu loskoppen bij de plus-pool (altijd even doen zeker bij werk aan de startmotor..) onder het spruitstuk zoeken naar de de dunne draad die naar de startmotor gaat... ('t blijft een ^#%^%$@# plek..) deze even vervangen door een draad met standaard plat schuifcontactje van ongeveer 1.5 meter... Accu plus pool weer aansluiten, en andere zijde van de draad op de pluspool houden... (zorg wel dat de auto in z'n vrij staat...) doet ie 't of doet ie 't niet..... :D als de accu echt slecht is zal de startmotor nog een beetje werken en dat moet genoeg zijn om de motor te laten draaien... je zegt ''nieuwe startmotor'' ik neem aan een gereviseerde, die polen doen soms echter echt maar half werk, vervangen alleen de borstels of het lager als dat nodig is, heb zelf ook al slechte ervaringen daarmee. Als de vorige gebruiker eerst nog een tijd op de startmotor heeft gemept omdat de borstels bijna versleten waren, kan het zijn dat bij jouw nu het relais kaduuk is... (dat gemep is niet zo goed voor een electro-magneet..)
Je zou ook even bij DafHobby kunnen vragen, de Startmotor van de Daf 55/66 1.1 is hetzlefde als voor een GTL
Gebruikersavatar
Renoo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jun 19, 2013 5:49 pm
Locatie: Groningen

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144339Bericht Renoo »

Wat betaal je gemiddeld voor een eventuele nieuwe startmotor? (of gereviseerd)
Just being casual is being special nowadays.
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144351Bericht Rob4tl »

Kan ook het contactslot zijn met een slecht contact...
Probeer wat te morrelen met je sleutel, wellicht dat ie dan wel plotseling start.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144352Bericht dirkoosterhoff »

Dacht ook al even aan het contactslot.
Heb een keer een vier gehad met een slecht contactslot waardoor de nieuw gemonteerde startmotor door bleef draaien en gelijk opgeblazen was.
Heb toen weer een nieuwe startmotor gemonteerd en het contactslot onderbroken door middel van een startknop/schakelaar.
Auto deed het daarna weer prima.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144354Bericht jeffr4 »

dirkoosterhoff schreef:het contactslot onderbroken door middel van een startknop/schakelaar.
Auto deed het daarna weer prima.
Wel stoer zo'n knoppie

Afbeelding
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144358Bericht SimonF »

jeffr4 schreef: Wel stoer zo'n knoppie
Dan wil ik er een met zo'n klepje er overheen, Top Gun style. :p

Maar on-topic:
Zojuist e.e.a. geprobeerd: de aanjager doet het, en stopt als ik het contact draai. Dim- en grootlicht doen het ook, maar blijven gewoon fel branden bij contact. Morrelen probeerde ik, maar heeft helaas tot dusver niet geholpen. Blijft nog over Tweety's check met de extra kabel, die probeer ik binnenkort nog (heb geen geschikte kabel voor handen helaas...).
Is er nog een manier om dat ik kan doormeten of het contactslot nog werkt? Of kan dat alleen op de aansluiting van het relais?
Tweety schreef: je zegt ''nieuwe startmotor'' ik neem aan een gereviseerde,
Nou, zo hip was het niet hoor: is een gebruikte starter van iemand van de club. Werkte tot voor kort prima, dus het leek een prima plan!
Renoo schreef:Wat betaal je gemiddeld voor een eventuele nieuwe startmotor? (of gereviseerd)
Gereviseerd weet ik niet, maar een tweedehands heb ik voor een paar tientjes overgenomen. Een nieuwe staat bij R-quatre bijvoorbeeld voor 135.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144360Bericht Bertje »

Contactslot wisselen is ook zo gebeurd: kwestie van een schroefje losdraaien en een strekker omsteken. Dus als je ergens een contactslot kunt lenen is dat ook wel een goeie om één en ander uit te sluiten.

Vraagje: "klikt" je startmotor wel bij het omdraaien van de sleutel, of hoor je helemaal niks?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144362Bericht jeffr4 »

SimonF schreef:(heb geen geschikte kabel voor handen helaas...).
Is er nog een manier om dat ik kan doormeten of het contactslot nog werkt? Of kan dat alleen op de aansluiting van het relais?
Je zou inderdaad het contactslot kunnen losmaken, schroefje eruitdraaien, pinnetje indrukken en het slot uit de houder ( piesofkeek) en dan ziet het er zo uit
Afbeelding
Het witte stekkerdoosie los halen en de draden verbinden om uit te testen, ik meen de rode en de....?? ( niet de witte) :D Staat wel in het schema van Haynes.
Heb je nog geen ander slot nodig en 2-4 cm draad.
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144367Bericht SimonF »

Bertje schreef:Vraagje: "klikt" je startmotor wel bij het omdraaien van de sleutel, of hoor je helemaal niks?
Nee, het blijft doodse stilte.
Dat zou het relais zijn, toch?
Maar is het dan logisch dat de controlelampjes wel dimmen bij het starten? Ik dacht dat dat een goede indicatie was of de startmotor stroom krijgt namelijk!
jeffr4 schreef:Het witte stekkerdoosie los halen en de draden verbinden om uit te testen, ik meen de rode en de....?? ( niet de witte) :D Staat wel in het schema van Haynes.
Heb je nog geen ander slot nodig en 2-4 cm draad.
Dat is zo'n snelle check, die pak ik vanavond als ik weer thuis ben inderdaad even mee (misschien tegen beter weten in, maar toch).

En daarnaast, wat ik nog niet gezegd heb: bedankt dat jullie zo meedenken!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144369Bericht Hanz »

Heb je de spanning op de accu gemeten, niet alleen in rust maar ook als je start?
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Startmotor vervangen?

Bericht: # 144370Bericht Rudi »

Renoo schreef:Wat betaal je gemiddeld voor een eventuele nieuwe startmotor? (of gereviseerd)
Ik heb 8 jaar geleden voor een gereviseerde 85,- euro neergeteld, ik denk dat je met korting bij een Brezan nu op hetzelfde zit.
Plaats reactie