toerenteller aansluiten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

toerenteller aansluiten

Bericht: # 141966Bericht R4F6GTX Automaat »

Deze toerenteller en ampère meter hebben al ooit in een 4tje van mij gezeten maar ik ben de beschrijving kwijt om 'm aan te sluiten. kan me vaag iets herinneren dat de paarse draad op de roze van de ruitenwisser zat maar ik hoop dat er hier stroom-experts zitten en me kunnen vertellen hoe of wat.

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: toerenteller aansluiten

Bericht: # 141968Bericht Hengel »

Dit is wat ik vond op internet, let er dan wel op dat dit voor een mini was waarbij de plusdraden anders in elkaar steken. daar komt nl vanaf de pluspool van de accu 1 draad die naar de startmotor gaat. Vanaf dat punt lopen de overige plusdraden naar de diverse verbruikers toe. In het geval van de R4 moet je dus alle draden (behalve die van de startmotor !!!) losmaken van de pluspool, deze bundelen tot 1 dikke draad. Deze dikke draad laat je dan in 1 keer naar de ampéremeter lopen en vanaf de ampéremeter terug naar de pluspool van de accu.

Met een ampéremeter wil je nl weten of een accu geladen of ontladen wordt.

Welke draden in jouw geval precies gebruikt moeten worden kan ik niet zien. Welke van de 2 is de ampéremeter en welke de toerenteller ? wat ik wel vermoed is dat de paarse draad dan de plus is voor de verlichting, er zal ongetwijfeld een lampje inzitten welke stroom wil krijgen :D

VOOR DEZE HANDELING + VAN DE ACCUU LOS MAKEN

Aansluiting amperemeter

Bij een amperemeter dienen alle stroomverbruikers en stroomleveranciers via deze meter te verlopen. De kabels komen, als het goed is op de startmotor bij elkaar. Haal alle kabels los van de startmotor en bundel deze tesamen met de kabel die naar de ampere meter moet gaan, de kabel van de accu laat men ongeroerd op de startmotor zitten. sluit de kabel aan op de zijde van de amperemeter, aan de andere zijde van de meter ga je terug naar de startmotor, op de plaats waar je de bundel vanaf gehaald hebt.

LET OP
De bundel die wordt los gekoppeld van de startmotor dient men goed te isoleren met tape.

Slaat de meter na montage de verkeerde kant uit dan dient men op de amperemeter de draden te verwisselen.


Te gebruiken kabel

Denk er bij de kabel aan dat deze dik genoeg is om alle stromen te doorstaan. Ga voor de dikte van de kabel uit van 6 ampere per kwadraat dikte van de kabel. Voor 60 ampere heb je dus een kabel van 10 kwadraat nodig. Voor het doorvoeren van de kabel is enige souplessen v/d kabel handig. Hiervoor kun je dan ook het beste een auto audio voedingskabel nemen (bij de auto audioinbouw firma's te koop)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: toerenteller aansluiten

Bericht: # 141970Bericht Tweety »

ampere meters zijn altijd een beetje ondingen, d'r gaat zot veel stroom ongezekerd doorheen en kortsluiting veroorzaakt dus per definitie een totale stilstand van de wagen en eventueel brand... voltmeters daarin tegen laten vrijwel geen stroom door (0 ampere is perfect maar d'r moet toch iets doorheen) en kan je bovendien makkelijk zekeren en aansluiten... haal ik vaak ook veel meer nuttige info uit... de toerenteller is een ander verhaal, volgens mij gaat 1 van de draden naar de pluspool van de bobine... handigste manier om uit te vogelen welke dat is denk ik een beetje proberen, maar als je het lampje hebt gevonden ben je denk ik al een heel eind... de zwarte zal waarschijnlijk de massa zijn... de rode de + van het lampje (gok ik .. hoewel is meestal zo..) de andere 2 een kwestie van proberen.. de 1 krijg continu stroom, de ander af en toe... als je het niet vertrouwdt kan je d'r voor de zekerheid een zekering tussen zetten van 5 amp... meet ook de weerstand tussen draden even van te voren met een multimeter zodat je geen + en aarde aansluit waarvan de weerstand vrijwel 0 is... dan gaat dat ding misschien stuk..
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: toerenteller aansluiten

Bericht: # 141971Bericht Tweety »

je kan ze ook ff open schroeven zie ik.. :lol: met een foto van de binnenkant kan ik denk ik toch wat meer...
Gebruikersavatar
Luuthje
Berichten: 166
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 1:08 pm
Locatie: Oosterhout (gld)
Contacteer:

Re: toerenteller aansluiten

Bericht: # 141972Bericht Luuthje »

Toerenteller:

1 op de plus van het contact rood
1 op de massa van de motor zwart
1 op de massa van de bobine groen

Paars is denk ik verlichting.

Groeten Luuth
(1987) R4 F4, (1981) R5 alpine, (1987) Trafic 4x4, (1983) Renault GTL 18 break
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: toerenteller aansluiten

Bericht: # 141979Bericht R4F6GTX Automaat »

Hengel schreef:Dit is wat ik vond op internet, let er dan wel op dat dit voor een mini was waarbij de plusdraden anders in elkaar steken. daar komt nl vanaf de pluspool van de accu 1 draad die naar de startmotor gaat. Vanaf dat punt lopen de overige plusdraden naar de diverse verbruikers toe. In het geval van de R4 moet je dus alle draden (behalve die van de startmotor !!!) losmaken van de pluspool, deze bundelen tot 1 dikke draad. Deze dikke draad laat je dan in 1 keer naar de ampéremeter lopen en vanaf de ampéremeter terug naar de pluspool van de accu.

Met een ampéremeter wil je nl weten of een accu geladen of ontladen wordt.

Welke draden in jouw geval precies gebruikt moeten worden kan ik niet zien. Welke van de 2 is de ampéremeter en welke de toerenteller ? wat ik wel vermoed is dat de paarse draad dan de plus is voor de verlichting, er zal ongetwijfeld een lampje inzitten welke stroom wil krijgen :D

VOOR DEZE HANDELING + VAN DE ACCUU LOS MAKEN

Aansluiting amperemeter

Bij een amperemeter dienen alle stroomverbruikers en stroomleveranciers via deze meter te verlopen. De kabels komen, als het goed is op de startmotor bij elkaar. Haal alle kabels los van de startmotor en bundel deze tesamen met de kabel die naar de ampere meter moet gaan, de kabel van de accu laat men ongeroerd op de startmotor zitten. sluit de kabel aan op de zijde van de amperemeter, aan de andere zijde van de meter ga je terug naar de startmotor, op de plaats waar je de bundel vanaf gehaald hebt.

LET OP
De bundel die wordt los gekoppeld van de startmotor dient men goed te isoleren met tape.

Slaat de meter na montage de verkeerde kant uit dan dient men op de amperemeter de draden te verwisselen.


Te gebruiken kabel

Denk er bij de kabel aan dat deze dik genoeg is om alle stromen te doorstaan. Ga voor de dikte van de kabel uit van 6 ampere per kwadraat dikte van de kabel. Voor 60 ampere heb je dus een kabel van 10 kwadraat nodig. Voor het doorvoeren van de kabel is enige souplessen v/d kabel handig. Hiervoor kun je dan ook het beste een auto audio voedingskabel nemen (bij de auto audioinbouw firma's te koop)
Gezien de kleine draadjes die aan het ding zitten denk ik niet dat ik daar dikkere kabel op moet gaan maken; als je zegt dat alles bij de startmotor bij elkaar komt snap ik niet dat daar maar 1 dikke en 1 dunne kabel aan zit... verwar je dat niet met de alternator? Ik dacht eerder aan de + pool op de alternator waar alles bij elkaar lijkt te komen, dan heb je toch ook meteen de laadstroom te pakken?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: toerenteller aansluiten

Bericht: # 141987Bericht Hengel »

Daar heb je gelijk in. Denk inderdaad dat de beste optie is om de alternator te pakken.
Plaats reactie