verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koelvloe

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koelvloe

Bericht: # 138339Bericht Raoul »

Hallo,
Toen ik gisteren over de snelweg huiswaarts reed aan een snelheid van 100 km./u begon het tweede verklikkerlichtje aan de linkse kant van mijn km.teller lichtjes op te lichten (rechthoekige km.teller).

wanneer ik wat gas terugnam tot zo'n 90km/u ging dat lichtje uit.
Ik weet dat of de koelwater temp. te hoog kon zijn of anders was het de oliedruk die wegviel.
Vrijdag heb ik mijn olie ververst (multigrade 20W50) olie die nog bij mijn schoonvader in de garage stond; ongeopende nieuwe verpakking bus van 5 liter.
Of mijn thermostaat is kapot of er zijn problemen met de oliedruk, maar opwelke manier is dat het best te controleren?
Graag had ik een koelwatertemp.meter ingebouwd alsook een oliedrukmeter , kwestie van een beetje controle te hebben;wat zijn de mogelijkheden??

Alvast bedankt voor de reacties.

Raoul
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koel

Bericht: # 138340Bericht roberto »

Multigrade 20W50 olie is als de auto warm is dikker als 15W40 dus een minder goede smering dit zou het probleem kunnen zijn, multigrade 20W50 is eigenlijk voor oudere motoren de vraag is wat deed het lampje voor het verversen, was het probleem toen ook aan wezig dan is het niet de olie en is de oorzaak waarschijnlijk de aansluiting van de tempratuur sensor in de radiateur rechts voor onder de twee stekkers kunnen slecht contact maken zodat de fan niet aanslaat goed schoon maken waarschijnlijk is het opgelost.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koel

Bericht: # 138342Bericht Rudolf2 »

Hoi Roberto,

Ik had al een paar keer (bij verschillende auto's) dat die sensor kapot was gegaan. Kontakten schoon en geen kontakt maken bij warme motor. Vervangen door een andere was dan meteen de juiste oplossing. ze kosten ook niet al te veel bij de automaterialenhandel.

Rudolf
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koel

Bericht: # 138343Bericht roberto »

Ja Rudolf dat is natuurlijk het beste en de stekkers vernieuwen maar ter controle is schoonmaken een optie.
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koel

Bericht: # 138345Bericht Raoul »

Hallo allemaal,

Voor ik mijn olie had vervangen heb ik nog nooit zoiets waargenomen; dus denk ik dat ik beter terug overstap naar 15W40 multigrade; met dat soort olie heb ik nooit iets waargenomen.
mijn motor is een 845 cc bouwjaar 1976 motortype: 800A/ 705050447588 chassisnr: 9821719
Type: R 2106.
Toch had ik graag een oliedrukmeter en een koelwaterthermometer geinstalleerd; heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes,

Raoul
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koel

Bericht: # 138346Bericht roberto »

Ik zou dat eerst proberen want op een 850 cc motor zit geen electrisch aan gedreven fan dus het is waarschijnlijk de olie, als je een oliedruk meter wil monteren moet je dat doen op de plaats waar nu de oliedruk sensor zit dus daar moet je de aansluiting maken, maar misschien hebben er forum leden er ervaring mee en kunnen ze je tips geven.
r4 gtl
Berichten: 14
Lid geworden op: di feb 10, 2004 2:00 am
Locatie: Zutphen

Re: verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koel

Bericht: # 138350Bericht r4 gtl »

In principe kunnen beide sensors het probleem veroorzaken. Ik gok op een defecte sensor voor de koelvloeistof, deze gaat vaker kapot en maakt dan meestal kontakt bij verkeerde temparaturen. De oliedruk lijkt me in orde, het is n.l. niet logisch dat door een lagere snelheid (en toerental), de oliedruk weer in orde zou zijn. De dikkere olie zal eerder een hogere oliedruk veroorzaken. Deze zou je dus gewoon kunnen laten zitten, is ook de door Renault geadviseerde dikte.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: verklikkerlicht voor te lage oliedruk/te hoge temp. koel

Bericht: # 138353Bericht Bertje »

Ik sluit me bij de mensen hierboven aan dat je probleem waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de olie die je gekozen hebt.

Temperatuursensor inbouwen kan op verschillende manieren. Ik heb een ouderwetse sensor met capillaire leiding aangesloten; het sensortje hiervan zit in de bovenste radiatorslang. Je boort dan een gaatje in die slang en klemt daar een soort manchetje in waar je de sensor in schuift. Het displaytje heb ik in het dashboard gemonteerd.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie