Benzine meter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Benzine meter

Bericht: # 125616Bericht Rudi »

Heren, dames,

Mijn benzine meter slaat niet volledig uit, dwz hij blijft na het tanken halverwege hangen.
Ik weet wanneer ik heb getankt en na hoeveel km de tank ongeveer leeg moet zijn.
Maar het zou toch iets fijner zijn als ik dat ook op zicht had.

Nu weet ik dat er zal worden gezegd dat dan de tank onder de auto uit moet om de vlotter bij te regelen, maar ik hoop dus eigenlijk op een andere oplossing.

Er zijn genoeg sleutelaars en zeer kundige individuen die mij met raad kunnen bijstaan of een oordeel willen vellen.

Vast bedankt voor de adviezen, Rudi
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Benzine meter

Bericht: # 125617Bericht GijSsie »

Toevallig, ik heb afgelopen weekend de tank er onder vandaan geschroefd. Er zat een contactje los in de sensor. Enja.. dan moet de tank eronderuit. Als je de dwarse balk waar het reserve wiel aan vast zit eraf schroeft is het een eitje... Het werkt het makkelijkst met een lege/bijna lege tank :wink: .

Succees ;)

Je kan altijd nog gokken waar de sensor zou moeten zitten en even een vierkantje uit je laadvloer slijpen om die er vervolgens weer terug in de lassen.

De sensor zit met een bajonet sluiting vast. Het is niet zo'n lastig klusje.

Nieuwe sensors kan je bij franzose bestellen.
Savane 1993 =D
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Benzine meter

Bericht: # 125620Bericht schoapke »

de makkelijke optie is om met een pijlstok van tijd tot tijd te kijken hoe vol je tank nog is. deden ze vroeger ook.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Benzine meter

Bericht: # 125623Bericht Rudolf2 »

... en eerst even de massaverbinding controleren; een slechte verbinding heeft vreemde effekten op de benzinemeter.

Rudolf
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Benzine meter

Bericht: # 125653Bericht Rudi »

De massa verbinding van de benzinemeter, waar zit die dan?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Benzine meter

Bericht: # 125661Bericht GijSsie »

De massa gaat van het chassis door 3 bouten waar de tank mee word opgehangen naar de tank.

Haal je verbinding ter hoogte van de linker achterbalk eens los en hou die tegen het chassis aan. Als de meter dan uitslaat zit het in het laatste metertje snoer of in de sensor, maar dan moet de tank er dus onderuit... maar dat is zoals eerder beschreven niet zon heel lastig klusje.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Benzine meter

Bericht: # 125670Bericht Rudi »

De meter slaat uit, maar niet genoeg.
Het lijkt of de meter het wel doet, maar teveel naar links hangt.
Bij een volle tank blijft ie net over 'half vol' hangen.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Benzine meter

Bericht: # 125671Bericht schoapke »

benzine meter is een weerstandsmeter. als hij het eerst wel deed en nu niet meer, is er iets veranderd in de meeting
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Benzine meter

Bericht: # 125672Bericht GijSsie »

Rudi schreef:De meter slaat uit, maar niet genoeg.
Het lijkt of de meter het wel doet, maar teveel naar links hangt.
Bij een volle tank blijft ie net over 'half vol' hangen.
Haal eerst de stekkerverbinding eens los ter hoogte van de linkerachterbalk en hou die tegen de massa. Als de meter dan helemaal uitslaat zit het in de sensor. Als de meter dan niet helemaal uitslaat heb je waarschijnlijk weerstand in de kabelboom of is het spoeltje van je benzinemeter in je dashboard defect.

Zoals maarten zei de benzinemeter is een weerstandsmeter. Misschien is er in de loop der tijd vuiligheid tussen de spoel in de sensor gekomen of zit er iets anders dat blokkert.

Maar doe eerst bovenstaande even, das nog geen 5 minuten werk en dan heb je uitsluitsel of die tank eronderuit moet of niet..
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Benzine meter

Bericht: # 125677Bericht Rudi »

Dat ga ik doen, maar dan wel op de brug bij de garage.
Er moet toch verse olie in en de bougies moeten ook worden nagekeken op juiste afstand.
Als de 'bevriende' monteur bezig is, doe ik de andere arbeid wel.
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Benzine meter

Bericht: # 125692Bericht lordje »

Hallo iedereen, hoe kan ik de benzinemeter testen voordat er benzine in de tank zit? De tank is nu nog los, dus makkelijk demonteren van de sensor, Groet Lordje.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Benzine meter

Bericht: # 125695Bericht GijSsie »

De sensor even uit de tank halen (bajonetsluiting), en aansluiten op een multimeter of op de kabelboom. Dan het zwarte drijflichaam op en neer bewegen...
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Benzine meter

Bericht: # 127134Bericht Rudi »

Het probleem loste zichzelf op na vervanging van 2 benzinefilters gisteren bij 24˚,
het hoe en waarom is mij een raadsel, maar hij doet het :D
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Benzine meter

Bericht: # 127143Bericht jeffr4 »

Rudi schreef: het hoe en waarom is mij een raadsel, maar hij doet het :D
Simpel, always on duty and prepared, wanneer de code rood geldt in Brabant voor
brandgevaar!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Benzine meter

Bericht: # 132858Bericht Rutger-peer »

Mensen, ik heb nog even een vraagje m.b.t. dit onderwerp. In mijn achterwielkast (bestuurderszijde) komt naast de bedradingvoor het achterlicht een aftakking van de kabelboom uit, bestaande uit 2 draden. Afgaande op bovenstaande informatie lijkt me me dat één van die draden aangesloten moet worden op een draad die van de benzinesensor komt en door de achterbalk loopt. Klopt dit? Behoeft de sensor van de benzinetank maar 1 aansluiting? En twee: waar dient het tweede draadje voor? Zou dat het mistlicht kunnen zijn? Ik wou de benzinetank aarden d.m.v. een draad op het chassis en hetzelfde doen met de stekker van de trekhaak en de mistlamp achter.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie