Rem schijven vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Rem schijven vervangen
De schijven van mijn F4 zijn nodig aan vervanging toe (6 mm is echt te dun)
Na het drama met de achterremmen (trommels) schoenen en cylinders vervangen dacht ik dat de schijven voor een eitje waren.
* blokken eruit halen
*remklauw los maken
*schroeven op de flens eruit
*moer losmaken
*flens met trekker van de schrijf halen
allemaal psies zoals in het werkplaatsboek beschreven staat.
Op het moment dat ik met die trekker bezig was de flens van de schijf af te halen kwam een collega sleutellaar vragen of ik een nieuw lager bij me had.... Neuh, want dat heb ik volgens het boek helemaal niet nodig.
Hij vertelde dat zo'n beetje alle bouten van de wielophanging los moeten en dat die flens in een persbank losgehaald moet worden waarmee je het lager aan gort drukt.
Als de nieuwe schijf erop zit moet de flens er weer ingeperst worden met een nieuw lager.
Hij heeft een tekening gemaakt hoe het zit en wat er zou gebeuren en het ziet er redelijk aannemelijk uit...
MIJN VRAAG:
1) Klopt het wat deze man zegt (en zoja waarom staat dit niet in het boek beschreven)
2) Hoe kom ik erachter welk lager ik nodig heb?
Na het drama met de achterremmen (trommels) schoenen en cylinders vervangen dacht ik dat de schijven voor een eitje waren.
* blokken eruit halen
*remklauw los maken
*schroeven op de flens eruit
*moer losmaken
*flens met trekker van de schrijf halen
allemaal psies zoals in het werkplaatsboek beschreven staat.
Op het moment dat ik met die trekker bezig was de flens van de schijf af te halen kwam een collega sleutellaar vragen of ik een nieuw lager bij me had.... Neuh, want dat heb ik volgens het boek helemaal niet nodig.
Hij vertelde dat zo'n beetje alle bouten van de wielophanging los moeten en dat die flens in een persbank losgehaald moet worden waarmee je het lager aan gort drukt.
Als de nieuwe schijf erop zit moet de flens er weer ingeperst worden met een nieuw lager.
Hij heeft een tekening gemaakt hoe het zit en wat er zou gebeuren en het ziet er redelijk aannemelijk uit...
MIJN VRAAG:
1) Klopt het wat deze man zegt (en zoja waarom staat dit niet in het boek beschreven)
2) Hoe kom ik erachter welk lager ik nodig heb?
oranje 4F4 '87
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hmmm, ik heb het plaatje even niet helemaal scherp voor me, maar ik heb ooit voorwiellagers vervangen, en toen hield ik op een gegeven moment die remschijf in mijn handen.
Ah, hier is een foto
Die holle as moet uit de fusee, ik heb het gedaan door de de holle as eruit te tikken / meppen met een alu propje, maar misschien kun je dat ook met een trekker doen...alhoewel ik zo snel niet zie waaraan je dan trekt, en waar je je zou moeten afzetten. Nou, je zou zo te zien aan de achterkant van de fusee de trekarmpjes op de fusee moeten haken, en met de draaiende punt op (een propje op) de holle as moeten drukken.
Ik zie niet in hoe je de schijf eraf zou moeten krijgen zonder de fusee eraf te draaien, dus inderdaan de 3 kogels losmaken, dan hou je hem in je handen. Kan met beleid met een hamer, maar een kogeltrekkertje is wel fijn.
Maar goed, dan ligt de boel los, en of je dan per se met nieuwe lagers verder moet ? Die lagers kunnen best wat hebben, maar als je heel hard moet meppen krijg je er wel een onveilig gevoel van. En dan is nieuw natuurlijker safer dan de boel weer in elkaar zetten en kijken of het goed loopt, maar als je niet al te dik in de slappe was zit zou je dat kunnen proberen, het ergste wat je kan overkomen is dat je het nog een keer moet doen maar dan met nieuwe lagers.
Ah, hier is een foto
Die holle as moet uit de fusee, ik heb het gedaan door de de holle as eruit te tikken / meppen met een alu propje, maar misschien kun je dat ook met een trekker doen...alhoewel ik zo snel niet zie waaraan je dan trekt, en waar je je zou moeten afzetten. Nou, je zou zo te zien aan de achterkant van de fusee de trekarmpjes op de fusee moeten haken, en met de draaiende punt op (een propje op) de holle as moeten drukken.
Ik zie niet in hoe je de schijf eraf zou moeten krijgen zonder de fusee eraf te draaien, dus inderdaan de 3 kogels losmaken, dan hou je hem in je handen. Kan met beleid met een hamer, maar een kogeltrekkertje is wel fijn.
Maar goed, dan ligt de boel los, en of je dan per se met nieuwe lagers verder moet ? Die lagers kunnen best wat hebben, maar als je heel hard moet meppen krijg je er wel een onveilig gevoel van. En dan is nieuw natuurlijker safer dan de boel weer in elkaar zetten en kijken of het goed loopt, maar als je niet al te dik in de slappe was zit zou je dat kunnen proberen, het ergste wat je kan overkomen is dat je het nog een keer moet doen maar dan met nieuwe lagers.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
remschijven vervangen
Zitten er dan geen schroefdraadgaten in de flens van de remschijf? Ik meen me te herinneren dat er 3 van zulke gaten in zitten. In elk gat draai je vrij lange M6 bouten, totdat deze met de onderkant tegen de naaf aankomen. Dan draai je de bouten kruislings een paar slagen verder, waardoor de remschijf gelijkmatig van de naaf wordt gedrukt.
keessie met zijn zessie
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
- Bruutmans
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
- Locatie: Beak blif Beak
- Contacteer:
Hey gasten ik heb verschillende topics gelezen over remschijven hier.
Ik heb 1 kromme schijf en met remmen hobbelt de wagen een beetje.
Je ziet echt een aanlopend stukje op de schijf zelf.
Mijn vraag is nu.
Waar kan je ergens remschijven laten afdraaien?
Wat zou zoiets kosten?
Of is het slimmer om ze te vervangen??En dan ook maar meteen een stel nieuwe blokken erop en zo?
Alvast bedankt voor de hints en tips.
Ik heb 1 kromme schijf en met remmen hobbelt de wagen een beetje.
Je ziet echt een aanlopend stukje op de schijf zelf.
Mijn vraag is nu.
Waar kan je ergens remschijven laten afdraaien?
Wat zou zoiets kosten?
Of is het slimmer om ze te vervangen??En dan ook maar meteen een stel nieuwe blokken erop en zo?
Alvast bedankt voor de hints en tips.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Schijven afdraaien kan wel maar loont eigenlijk alleen de moeite als het bijna gratis kan.
Nieuwe waren laatst in de aanbieding voor 18 euro ex btw per stuk.
Dan krijg je geen brembo's maar wel nette nieuwe schijven.
Eigenlijk altijd nieuwe blokken plaatsen al lijkt het nog zo zonde.
De kans op slecht aangrijpende remmen en kromme schijven zijn met oude blokken gewoon groter.Door het slijtpatroon van de oude blokken kun je nooit met het maximale remblokoppervlak remmen.
Brembo;s heb in ook nog wel liggen 70 euro voor een set.
Nieuwe waren laatst in de aanbieding voor 18 euro ex btw per stuk.
Dan krijg je geen brembo's maar wel nette nieuwe schijven.
Eigenlijk altijd nieuwe blokken plaatsen al lijkt het nog zo zonde.
De kans op slecht aangrijpende remmen en kromme schijven zijn met oude blokken gewoon groter.Door het slijtpatroon van de oude blokken kun je nooit met het maximale remblokoppervlak remmen.
Brembo;s heb in ook nog wel liggen 70 euro voor een set.
Laatst gewijzigd door Le Car op zo apr 03, 2005 10:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Op de rekeningen van claudia stonden toch nieuwe schijven vermeld? De rechtse was gescheurd door de aanrijding en daar heb ik nog een vrij nieuwe van gelijke dikte opgezet. Nu al krom? Rem je altijd erg hard? Daar wordt ie heet van en trekt dan krom als ie bv daarna door een plas rijdt..BrůţųÅ â„¢ schreef: Ik heb 1 kromme schijf en met remmen hobbelt de wagen een beetje.
Je ziet echt een aanlopend stukje op de schijf zelf.
........
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ben een avond bezig geweest om te onderzoeken wat het meest handig is.
Kwam tot de conclusie dat de hele ophanging idd uit elkaar moet en dat nieuwe lagers geen overbodige luxe zijn. Zoals boven al omschreven; Als je bijzonder ervaren bent en niets anders doet is het mogelijk de lagers niet kapot te maken in de persbank. Doe je het voor het eerst in je leven dan is de kans groot dat het stuk gaat. De wijze les; begin niet aan dit project zonder dat je (op zijn minst)1 reserve lager binnen handbereik hebt.
Kwam tot de conclusie dat de hele ophanging idd uit elkaar moet en dat nieuwe lagers geen overbodige luxe zijn. Zoals boven al omschreven; Als je bijzonder ervaren bent en niets anders doet is het mogelijk de lagers niet kapot te maken in de persbank. Doe je het voor het eerst in je leven dan is de kans groot dat het stuk gaat. De wijze les; begin niet aan dit project zonder dat je (op zijn minst)1 reserve lager binnen handbereik hebt.
- Bruutmans
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
- Locatie: Beak blif Beak
- Contacteer:
Nee was al van het begin.R4F6GTX Automaat schreef: Op de rekeningen van claudia stonden toch nieuwe schijven vermeld? De rechtse was gescheurd door de aanrijding en daar heb ik nog een vrij nieuwe van gelijke dikte opgezet. Nu al krom? Rem je altijd erg hard? Daar wordt ie heet van en trekt dan krom als ie bv daarna door een plas rijdt..
Kwam er alleen nu pas achter dat er een schijf krom was.
Ik was altijd in de veronderstelling dat de trommels ovaal waren.
Maar blijkt dat ik de vorm van een vlaai op mijn schijf heb.
Dus schijf krom.
Helaas.
Hard remmen? Nee hoor,zo hard ga je niet met een 4 hahaha.
Ik ben niet zo`n remridder,gelukkig niet.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
- Bruutmans
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
- Locatie: Beak blif Beak
- Contacteer:
Heeeeerlijk ja.
Moeten weer eens een sleuteldag organiseren joh?!
Oranjekoekhappen en zo,Offeuh....plakke die band.
Moeten weer eens een sleuteldag organiseren joh?!
Oranjekoekhappen en zo,Offeuh....plakke die band.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Rem schijven vervangen
Om even een oude koe uit de sloot te halen:
Mijn rempedaal "pulseert" wat tijdens het remmen, de auto komt dan ook wat schokkend tot stilstand. Vandaag heb ik even de voorremmen uit elkaar gehad, de schuivende delen weer goed gangbaar gemaakt etc. maar dit verandert niets aan het pulseren. Bij het ronddraaien van het wiel (met opgekrikt wiel) hoor ik ook dat de schijf aanloopt en dan weer niet en dan weer wel etc. Bij nameten blijkt dat ik een bepaalde voelermaat tussen het remblok en de schijf kan houden maar dat deze er niet meer tussenpast wanneer ik de schijf 180 graden draai. Met andere woorden: mijn schijf is scheef. Hetzelfde probleem doet zich voor aan de andere kant. Aangezien de remklauw met remblokken vrij heen en weer kan schuiven in de bracket kan dit in principe het pulseren in het pedaal niet meteen verklaren maar heb toch het idee dat het een met het ander te maken heeft.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze zaken? En is het normaal dat de schijven een klein beetje scheef kunnen zijn? Ik heb ze nieuw gekocht, inclusief nieuwe remblokken. Het kan natuurlijk ook dat er smerigte zit tussen de ankerplaat en de remschijven, waardoor ze niet helemaal recht op de ankerplaten zitten. Lijkt me stug want ik heb het brandschoon in elkaar gezet. Voor ik de boel helemaal uit elkaar haal: zijn er mensen met andere verklaringen?
De remmen werken wel gewoon goed.
Mijn rempedaal "pulseert" wat tijdens het remmen, de auto komt dan ook wat schokkend tot stilstand. Vandaag heb ik even de voorremmen uit elkaar gehad, de schuivende delen weer goed gangbaar gemaakt etc. maar dit verandert niets aan het pulseren. Bij het ronddraaien van het wiel (met opgekrikt wiel) hoor ik ook dat de schijf aanloopt en dan weer niet en dan weer wel etc. Bij nameten blijkt dat ik een bepaalde voelermaat tussen het remblok en de schijf kan houden maar dat deze er niet meer tussenpast wanneer ik de schijf 180 graden draai. Met andere woorden: mijn schijf is scheef. Hetzelfde probleem doet zich voor aan de andere kant. Aangezien de remklauw met remblokken vrij heen en weer kan schuiven in de bracket kan dit in principe het pulseren in het pedaal niet meteen verklaren maar heb toch het idee dat het een met het ander te maken heeft.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze zaken? En is het normaal dat de schijven een klein beetje scheef kunnen zijn? Ik heb ze nieuw gekocht, inclusief nieuwe remblokken. Het kan natuurlijk ook dat er smerigte zit tussen de ankerplaat en de remschijven, waardoor ze niet helemaal recht op de ankerplaten zitten. Lijkt me stug want ik heb het brandschoon in elkaar gezet. Voor ik de boel helemaal uit elkaar haal: zijn er mensen met andere verklaringen?
De remmen werken wel gewoon goed.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).